Föraren av det här ekipaget hade inte gjort mycket rätt. Nu är han å andra sidan körkortslös. Foto: Roger Ogemar

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Poliser och bilinspektörer runt om i landet kämpar ute på vägarna trots att man sedan omorganisationen oftast är underbemannade. En yrkestrafikgrupp har bestämts ska bestå av 8-12 personer, men i exempelvis Västmanland består gruppen av två poliser, fyra bilinspektörer och en chef som har svårt att få tiden att räcka till för fältarbete.

Trots detta fortsätter man oförtrutet att i ett allt mer uppskruvat tempo inte bara göra sitt jobb, utan även engagera sig därutöver för bättre säkerhet på vägarna - och (inte minst) för ett sundare konkurrensklimat inom vägtransportbranschen.

När vi frågar hur den gångna veckan varit i Västerås, väljer bilinspektör Roger Ogemar ut två ärenden åt oss. Det första fallet vinkades in måndagen den 6 november och det var en makedonsk förare i en bulgarisk bil med dansk trailer.

Det blev numera helt färdigutbildade och för Proffsläsaren inte helt obekante bilinspektören Alexander Calmerfalk som tog hand om den fysiska kontrollen.
- När kontrollen inleddes kunde föraren visa upp en hel månads felfri körning vilket, tyvärr, idag får varningsklockor att ringa, säger Ogemar.

När Calmerfalk gjorde en första teknisk undersökning av fordonet, kunde han ganska snart konstatera att otillåten utrustning fanns inkopplad för att störa ut färdskrivaren.

Åklagare Mikael Bäckström kontaktades och han beslutade att inleda en förundersökning mot företaget. Föraren fick på plats betala 5 500 kronor i böter för att ha kört fordonet med bristfällig färdskrivare och dessutom obetald vägavgift. Därefter släpptes han på fri fot och fordonet togs i beslag för fortsatt teknisk undersökning.

Veckans sista arbetspass för västeråsarna blev även det på kontrollplats Karleby och redan på vägen dit får de syn på ett litauiskt 3,5-tonsekipage med släp som de tar med sig in för kontroll.

Lastbilen är fullastad med bildelar medan släpet är tomt då det senare skulle lastas med en mindre bil i Stockholm.

Den litauiske föraren hävdar att han arbetar för Litanorge, ett litauiskt företag som av svenska skrotfirmor köper bildelar som sedan säljs i Litauen och han visade upp ett kvitto på lasten som köpts på en bildemontering i Västerås tre dagar tidigare.
- När vi vägde lastbilen konstaterade vi en bruttovikt på 6 240 kilo, säger Ogemar. En överlast på hela 342 procent.

Med tillkopplat släp överskreds den tillåtna totalvikten på 3,5 ton för fordonskombinationen och då kräver lagen att fordonet har färdskrivare, något som inte fanns i den aktuella bilen.

Resultatet blev att föraren fick en ordningsbot på 6 000 kronor, körkortet omhändertogs och fortsatt färd förbjöds innan omlastning skett.
- Han fick lämna släpet kvar i väntan på att ett färdskrivarförsett fordon kunde hämta det och ytterligare två mindre fordon fick komma och hämta bildelarna som utgjorde överlasten, sammanfattar Roger Ogemar.

Omlastningen av fordonet tog hela dagen i anspråk för de tre män som för hand plockade över godset och strax innan det var dags att stänga Karleby för helgen, var även omlastningen klar och herrarna begav sig mot Litauen.

Då föraren är EU-medborgare, kunde ordningsboten inte avkrävas på plats och en körkortsindragning kan ske på olika sätt, men inte sällan får föraren en frist på 48 timmar för att kunna ta sig hem vilket blev fallet här.


I det här fordonet fann bilinspektören manipulationsutrustning som monterats i syfte att fuska med kör- och vilotiderna. Ärendet är pågående och av den anledningen har vi \"blurrat\" bilden i vissa delar. Foto: Roger Ogemar 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 14 November 2017, kl 16:25
Kategori: Nyhet
Taggar: Manipulation, Överlast, Trafikpolisen, Västerås

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Mercedes-Benz Trucks ”Årets generalagent”

Mercedes-Benz Trucks har utsetts till ”Årets generalagent” bland de tunga lastbilstillverkarna i en undersökning med återförsäljare genomförd av MRF, Motorbranschens Riksförbund. Utmärkelsen stärker ytterligare märkets position på den svenska marknaden.

Fahlgrens Åkeri störst på flisbilar i Västerbotten

Köpet av ytterligare sju flisbilar, gör Fahlgrens åkeri i Vindeln AB till det största flisbilsåkeriet i Västerbotten med sina nu arton flisbilar.

Fordon med körförbud i trafik för GDL

Åkeriet: ”Vi har sålt fordonen till utlandet”

Åkeriet förnekar att deras till utlandet sålda fordon med körförbud, har använts i trafik. Endast ett av dem hamnar av misstag i trafik för GDL när en förare tar fel bil. När Proffs kontaktar åkeriet och GDL, tas fordonet ur trafik för besiktning. Detsamma gäller ytterligare tre av åkeriets sålda fordon.

Andra eldrivna lastbilen från Volvo – på tre veckor

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant