Föraren av det här ekipaget hade inte gjort mycket rätt. Nu är han å andra sidan körkortslös. Foto: Roger Ogemar

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Poliser och bilinspektörer runt om i landet kämpar ute på vägarna trots att man sedan omorganisationen oftast är underbemannade. En yrkestrafikgrupp har bestämts ska bestå av 8-12 personer, men i exempelvis Västmanland består gruppen av två poliser, fyra bilinspektörer och en chef som har svårt att få tiden att räcka till för fältarbete.

Trots detta fortsätter man oförtrutet att i ett allt mer uppskruvat tempo inte bara göra sitt jobb, utan även engagera sig därutöver för bättre säkerhet på vägarna - och (inte minst) för ett sundare konkurrensklimat inom vägtransportbranschen.

När vi frågar hur den gångna veckan varit i Västerås, väljer bilinspektör Roger Ogemar ut två ärenden åt oss. Det första fallet vinkades in måndagen den 6 november och det var en makedonsk förare i en bulgarisk bil med dansk trailer.

Det blev numera helt färdigutbildade och för Proffsläsaren inte helt obekante bilinspektören Alexander Calmerfalk som tog hand om den fysiska kontrollen.
- När kontrollen inleddes kunde föraren visa upp en hel månads felfri körning vilket, tyvärr, idag får varningsklockor att ringa, säger Ogemar.

När Calmerfalk gjorde en första teknisk undersökning av fordonet, kunde han ganska snart konstatera att otillåten utrustning fanns inkopplad för att störa ut färdskrivaren.

Åklagare Mikael Bäckström kontaktades och han beslutade att inleda en förundersökning mot företaget. Föraren fick på plats betala 5 500 kronor i böter för att ha kört fordonet med bristfällig färdskrivare och dessutom obetald vägavgift. Därefter släpptes han på fri fot och fordonet togs i beslag för fortsatt teknisk undersökning.

Veckans sista arbetspass för västeråsarna blev även det på kontrollplats Karleby och redan på vägen dit får de syn på ett litauiskt 3,5-tonsekipage med släp som de tar med sig in för kontroll.

Lastbilen är fullastad med bildelar medan släpet är tomt då det senare skulle lastas med en mindre bil i Stockholm.

Den litauiske föraren hävdar att han arbetar för Litanorge, ett litauiskt företag som av svenska skrotfirmor köper bildelar som sedan säljs i Litauen och han visade upp ett kvitto på lasten som köpts på en bildemontering i Västerås tre dagar tidigare.
- När vi vägde lastbilen konstaterade vi en bruttovikt på 6 240 kilo, säger Ogemar. En överlast på hela 342 procent.

Med tillkopplat släp överskreds den tillåtna totalvikten på 3,5 ton för fordonskombinationen och då kräver lagen att fordonet har färdskrivare, något som inte fanns i den aktuella bilen.

Resultatet blev att föraren fick en ordningsbot på 6 000 kronor, körkortet omhändertogs och fortsatt färd förbjöds innan omlastning skett.
- Han fick lämna släpet kvar i väntan på att ett färdskrivarförsett fordon kunde hämta det och ytterligare två mindre fordon fick komma och hämta bildelarna som utgjorde överlasten, sammanfattar Roger Ogemar.

Omlastningen av fordonet tog hela dagen i anspråk för de tre män som för hand plockade över godset och strax innan det var dags att stänga Karleby för helgen, var även omlastningen klar och herrarna begav sig mot Litauen.

Då föraren är EU-medborgare, kunde ordningsboten inte avkrävas på plats och en körkortsindragning kan ske på olika sätt, men inte sällan får föraren en frist på 48 timmar för att kunna ta sig hem vilket blev fallet här.


I det här fordonet fann bilinspektören manipulationsutrustning som monterats i syfte att fuska med kör- och vilotiderna. Ärendet är pågående och av den anledningen har vi \"blurrat\" bilden i vissa delar. Foto: Roger Ogemar 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 14 November 2017, kl 16:25
Kategori: Nyhet
Taggar: Manipulation, Överlast, Trafikpolisen, Västerås

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant