Föraren av det här ekipaget hade inte gjort mycket rätt. Nu är han å andra sidan körkortslös. Foto: Roger Ogemar

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Poliser och bilinspektörer runt om i landet kämpar ute på vägarna trots att man sedan omorganisationen oftast är underbemannade. En yrkestrafikgrupp har bestämts ska bestå av 8-12 personer, men i exempelvis Västmanland består gruppen av två poliser, fyra bilinspektörer och en chef som har svårt att få tiden att räcka till för fältarbete.

Trots detta fortsätter man oförtrutet att i ett allt mer uppskruvat tempo inte bara göra sitt jobb, utan även engagera sig därutöver för bättre säkerhet på vägarna - och (inte minst) för ett sundare konkurrensklimat inom vägtransportbranschen.

När vi frågar hur den gångna veckan varit i Västerås, väljer bilinspektör Roger Ogemar ut två ärenden åt oss. Det första fallet vinkades in måndagen den 6 november och det var en makedonsk förare i en bulgarisk bil med dansk trailer.

Det blev numera helt färdigutbildade och för Proffsläsaren inte helt obekante bilinspektören Alexander Calmerfalk som tog hand om den fysiska kontrollen.
- När kontrollen inleddes kunde föraren visa upp en hel månads felfri körning vilket, tyvärr, idag får varningsklockor att ringa, säger Ogemar.

När Calmerfalk gjorde en första teknisk undersökning av fordonet, kunde han ganska snart konstatera att otillåten utrustning fanns inkopplad för att störa ut färdskrivaren.

Åklagare Mikael Bäckström kontaktades och han beslutade att inleda en förundersökning mot företaget. Föraren fick på plats betala 5 500 kronor i böter för att ha kört fordonet med bristfällig färdskrivare och dessutom obetald vägavgift. Därefter släpptes han på fri fot och fordonet togs i beslag för fortsatt teknisk undersökning.

Veckans sista arbetspass för västeråsarna blev även det på kontrollplats Karleby och redan på vägen dit får de syn på ett litauiskt 3,5-tonsekipage med släp som de tar med sig in för kontroll.

Lastbilen är fullastad med bildelar medan släpet är tomt då det senare skulle lastas med en mindre bil i Stockholm.

Den litauiske föraren hävdar att han arbetar för Litanorge, ett litauiskt företag som av svenska skrotfirmor köper bildelar som sedan säljs i Litauen och han visade upp ett kvitto på lasten som köpts på en bildemontering i Västerås tre dagar tidigare.
- När vi vägde lastbilen konstaterade vi en bruttovikt på 6 240 kilo, säger Ogemar. En överlast på hela 342 procent.

Med tillkopplat släp överskreds den tillåtna totalvikten på 3,5 ton för fordonskombinationen och då kräver lagen att fordonet har färdskrivare, något som inte fanns i den aktuella bilen.

Resultatet blev att föraren fick en ordningsbot på 6 000 kronor, körkortet omhändertogs och fortsatt färd förbjöds innan omlastning skett.
- Han fick lämna släpet kvar i väntan på att ett färdskrivarförsett fordon kunde hämta det och ytterligare två mindre fordon fick komma och hämta bildelarna som utgjorde överlasten, sammanfattar Roger Ogemar.

Omlastningen av fordonet tog hela dagen i anspråk för de tre män som för hand plockade över godset och strax innan det var dags att stänga Karleby för helgen, var även omlastningen klar och herrarna begav sig mot Litauen.

Då föraren är EU-medborgare, kunde ordningsboten inte avkrävas på plats och en körkortsindragning kan ske på olika sätt, men inte sällan får föraren en frist på 48 timmar för att kunna ta sig hem vilket blev fallet här.


I det här fordonet fann bilinspektören manipulationsutrustning som monterats i syfte att fuska med kör- och vilotiderna. Ärendet är pågående och av den anledningen har vi \"blurrat\" bilden i vissa delar. Foto: Roger Ogemar 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 14 November 2017, kl 16:25
Kategori: Nyhet
Taggar: Manipulation, Överlast, Trafikpolisen, Västerås

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant