Det var en sällan skådad samling trafikpoliser och bilinspektörer som nyligen mötte upp i Helsingborg i syfte att lära känna varandra och för att utbyta kunskaper. Foto: Göran Rosengren

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

När Proffs rullar in på kontrollplatsen möts vi av ett sällan skådat gäng poliser och bilinspektörer, 18 stycken närmare bestämt. Dessutom ansluter ytterligare poliser från Helsingborgs vägbrottsgrupp lite senare.

Att poliserna är många beror inte på att Helsingborgsgänget plötsligt blivit fler till antalet. Anledningen är att en av grupperna från Göteborg, bestående av åtta poliser och två bilinspektörer, har kommit till Skåne på tillfälligt besök.
- Det handlar bland annat om att utbyta erfarenheter och lära känna varandra, förklarar Kjell Andersson, gruppchef i Göteborg, region Väst.

Kjells skånske kollega, Sören Johansson, menar att det inom myndigheten saknas rutiner för det viktiga kunskapsutbytet trafikpoliser emellan i landet.
- Vi har mycket att lära av varandra. Att det här mötet kom till grundar sig på att jag träffade Jenny Wester (chef för polisens trafiksektion i region Väst) i Ljungby då den politiska debatten hölls där i september. Och därefter tog Kjell initiativet till den här träffen.

Både Sören och Kjell har ett långt förflutet inom polisen. Under samtalet visar det sig att de båda till och med har gått på polisskolan samtidigt, år 1979. Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna men det märks under samtalet att de båda har mycket gemensamt bland annat vad gäller sin syn på den transportrelaterade kriminaliteten.
- Att träffas och ”få ett ansikte på varandra” är ett viktigt syfte med det här mötet, säger de båda unisont.

Inom polismyndigheten anordnas bland annat konferenser på olika teman som till exempel trafficking och narkotikabrottslighet. Däremot finns inga nätverk som knyter samman landets trafikpoliser. Åtminstone inte i myndighetens regi.
- Mycket av den kunskap som vi har idag är sådant som vi själva har lärt oss på eget initiativ och av eget intresse, förklarar Sören Johansson.

Att många av landets trafikpoliser och bilinspektörer brinner för sin uppgift är både myndighetens och åkerinäringens smala lycka.
- Man måste tycka att det är skoj att syssla med den här formen av kriminalitet, understryker Johansson.

Kjell Andersson och hans manskap tillbringar nu sammanlagt tre dagar utanför sin ”hemmaregion”.
- Detta är en arbetsplatsträff där vi under tisdagen körde E6 söderut och jobbade oss ner mot Helsingborg. Idag (onsdag) jobbar vi med Helsingborgsgänget för att under torsdagen jobba oss hemåt igen, förklarar Kjell, som är mycket nöjd med träffen.

Under onsdagen jobbar man i blandade grupper vid Långeberga, både i norr- och södergående riktning. Ett flertal mc-poliser cirkulerar på E6 och lotsar in det ena ekipaget efter det andra till sina kollegor på de båda kontrollplatserna.

Och rapporter skrivs i parti och minut.
- Det finns hur mycket som helst att göra. Kanske inget som sticker ut speciellt. Mycket handlar om tekniska brister, brott mot kör- och vilotider och så vidare, sammanfattar Sören Johansson som nu ser fram emot att få göra ett besök på Göteborgspolisens kontrollplats.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 10 November 2017, kl 14:48
Kategori: Nyhet
Taggar: Göteborg, Helsingborg, Nätverk, Region Syd, Region Väst, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Mercedes-Benz Trucks ”Årets generalagent”

Mercedes-Benz Trucks har utsetts till ”Årets generalagent” bland de tunga lastbilstillverkarna i en undersökning med återförsäljare genomförd av MRF, Motorbranschens Riksförbund. Utmärkelsen stärker ytterligare märkets position på den svenska marknaden.

Fahlgrens Åkeri störst på flisbilar i Västerbotten

Köpet av ytterligare sju flisbilar, gör Fahlgrens åkeri i Vindeln AB till det största flisbilsåkeriet i Västerbotten med sina nu arton flisbilar.

Fordon med körförbud i trafik för GDL

Åkeriet: ”Vi har sålt fordonen till utlandet”

Åkeriet förnekar att deras till utlandet sålda fordon med körförbud, har använts i trafik. Endast ett av dem hamnar av misstag i trafik för GDL när en förare tar fel bil. När Proffs kontaktar åkeriet och GDL, tas fordonet ur trafik för besiktning. Detsamma gäller ytterligare tre av åkeriets sålda fordon.

Andra eldrivna lastbilen från Volvo – på tre veckor

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant