Det var en sällan skådad samling trafikpoliser och bilinspektörer som nyligen mötte upp i Helsingborg i syfte att lära känna varandra och för att utbyta kunskaper. Foto: Göran Rosengren

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

När Proffs rullar in på kontrollplatsen möts vi av ett sällan skådat gäng poliser och bilinspektörer, 18 stycken närmare bestämt. Dessutom ansluter ytterligare poliser från Helsingborgs vägbrottsgrupp lite senare.

Att poliserna är många beror inte på att Helsingborgsgänget plötsligt blivit fler till antalet. Anledningen är att en av grupperna från Göteborg, bestående av åtta poliser och två bilinspektörer, har kommit till Skåne på tillfälligt besök.
- Det handlar bland annat om att utbyta erfarenheter och lära känna varandra, förklarar Kjell Andersson, gruppchef i Göteborg, region Väst.

Kjells skånske kollega, Sören Johansson, menar att det inom myndigheten saknas rutiner för det viktiga kunskapsutbytet trafikpoliser emellan i landet.
- Vi har mycket att lära av varandra. Att det här mötet kom till grundar sig på att jag träffade Jenny Wester (chef för polisens trafiksektion i region Väst) i Ljungby då den politiska debatten hölls där i september. Och därefter tog Kjell initiativet till den här träffen.

Både Sören och Kjell har ett långt förflutet inom polisen. Under samtalet visar det sig att de båda till och med har gått på polisskolan samtidigt, år 1979. Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna men det märks under samtalet att de båda har mycket gemensamt bland annat vad gäller sin syn på den transportrelaterade kriminaliteten.
- Att träffas och ”få ett ansikte på varandra” är ett viktigt syfte med det här mötet, säger de båda unisont.

Inom polismyndigheten anordnas bland annat konferenser på olika teman som till exempel trafficking och narkotikabrottslighet. Däremot finns inga nätverk som knyter samman landets trafikpoliser. Åtminstone inte i myndighetens regi.
- Mycket av den kunskap som vi har idag är sådant som vi själva har lärt oss på eget initiativ och av eget intresse, förklarar Sören Johansson.

Att många av landets trafikpoliser och bilinspektörer brinner för sin uppgift är både myndighetens och åkerinäringens smala lycka.
- Man måste tycka att det är skoj att syssla med den här formen av kriminalitet, understryker Johansson.

Kjell Andersson och hans manskap tillbringar nu sammanlagt tre dagar utanför sin ”hemmaregion”.
- Detta är en arbetsplatsträff där vi under tisdagen körde E6 söderut och jobbade oss ner mot Helsingborg. Idag (onsdag) jobbar vi med Helsingborgsgänget för att under torsdagen jobba oss hemåt igen, förklarar Kjell, som är mycket nöjd med träffen.

Under onsdagen jobbar man i blandade grupper vid Långeberga, både i norr- och södergående riktning. Ett flertal mc-poliser cirkulerar på E6 och lotsar in det ena ekipaget efter det andra till sina kollegor på de båda kontrollplatserna.

Och rapporter skrivs i parti och minut.
- Det finns hur mycket som helst att göra. Kanske inget som sticker ut speciellt. Mycket handlar om tekniska brister, brott mot kör- och vilotider och så vidare, sammanfattar Sören Johansson som nu ser fram emot att få göra ett besök på Göteborgspolisens kontrollplats.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 10 November 2017, kl 14:48
Kategori: Nyhet
Taggar: Göteborg, Helsingborg, Nätverk, Region Syd, Region Väst, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant