Språkförbistringar och missuppfattningar ledde till att föraren av den här bilen fick böta för samma överlast två gånger under tisdagen. Misstag som speditören tar på sig och som han också betalar för.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Trafikpolis Christer Hansson jobbade under dagen (tisdag) med fordonskontroller på kontrollplats Långeberga på E6 vid Helsingborg.
- Jag befinner mig på den västra kontrollplatsen, södergående, när jag ser en 3,5-tons lastbil på andra sidan som var på väg norrut. Jag tyckte att den såg tung ut så jag körde ikapp och stoppade den.

Christers misstankar skulle visa sig stämma.
- När vi vägde den, kunde vi konstatera att den hade överlast motsvarande 22 procent.

Den polske chauffören såg för gott att erkänna och han betalade böterna, som landade på 2 200 kronor.
- Jag berättade för chauffören att eftersom det var över 20 procents överlast, var han tvungen att lasta av så pass mycket att han kom ner till laglig lastvikt. Alltså att de 22 procenten skulle bort.

Christer Hansson berättar att han var väldigt tydlig med sina instruktioner och han uppfattade det som att chauffören förstod vad som gällde.

Chauffören kontaktar sin speditör, M Transport i Polen, och förklarar vad som hänt och vad som måste göras innan färden tillåts fortsätta. Därefter vankar chauffören runt på kontrollplatsen en stund, han tömmer även ut några dunkar med färskvatten som han hade i bilen.
- Plötsligt ser jag att chauffören hoppar in i bilen, startar och försvinner iväg med ett rökmoln efter sig, berättar Christer Hansson.

Christer kastar sig i polisbilen och far iväg efter den flyende polacken, som återigen stoppas. Och som ännu en gång får böter.
- Vattnet som han tömde ut innebar att böterna den här gången hamnade på 2 000 kronor.

Chauffören betalade även den summan och berättar sedan för Christer att speditören hade sagt åt honom att, stick i stäv med polisens order, köra vidare.
- I väntan på att bilen nu ska lossas för att få laglig vikt, har vi klampat den, säger Christer.

Proffs ringer till M Transport i Polen för att höra om det stämmer att han uppmanat sin chaufför att lämna kontrollplatsen.
- Det stämmer, säger deras representant. Jag sade till honom att lämna kontrollplatsen och köra till nästa rastplats för att möta upp en annan bil som skulle ta över ett par pallar.

Att han hade sagt så till föraren, hänvisar han till språkförbistring, något som vi kan konstatera är en rimlig förklaring då vår intervju sker på två språk.

Representanten berättar också att åkeriet i fråga nyligen börjat med dessa körningar och när de skulle lasta aktuell bil i Tyskland, visade sig att godset var tyngre än väntat, men man chansade helt enkelt.

Nu står bilen klampad på kontrollplatsen, hur gör ni nu?
- Nu får den andra bilen komma dit, säger han. Jag är ändå förvånad över att jag fick betala böter två gånger för samma sak. Så gör man inte i Tyskland.

Han menar också att, även om det var överlast, vilket kan innebära en trafikfara, var det ju så lite att man borde kunnat blunda för det.

Det blev en dyr transport för åkeriet och i framtiden kommer speditören att vara mycket noggrann när han beräknar vikten och aldrig chansa igen.
- Nej, jag har betalat böterna ur egen ficka eftersom det faktiskt var jag som både räknade fel, fattade besluten och som sedan missförstod polisen. Det får inte hända igen, sammanfattar han

Vi kontaktar trafikpolis Christer Hansson igen. Hur har det gått?
- Det har gått bra. Nu har man lastat över en del av godset till en annan bil, böterna är som sagt betalda och klampen är nu upplåst, summerar han.

Den polske bilen hade lastat i Tyskland och var på väg till ett företag inom fordonsindustrin i Sverige.
- Att vi inte berättar vem det är som beställt transporten har två orsaker. Dels hade vi för lite tid idag för att hinna kontakta företagets ansvariga för en kommentar, dels har vi planer på att lyfta problemet i en kommande artikel men då på ett mer allmänt plan om varför beställarna aldrig tycks kunna lösa problemet som gör att deras gods hamnar på olagliga transporter, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

- Det hela blir ganska absurt. Platooning och förarlösa bilar kan företagens ingenjörer lösa, men att se till så att deras gods transporteras lagligt, det går tydligen inte, avrundar han.

 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 21 November 2017, kl 16:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, M Transport, Överlast, Polen, Trafikpolisen

Bärgar-Berra:

"Bärgning borde ingå i alla fordonsförsäkringar"

"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.

”Föga lönt att ringa till polisen?”

I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant