Språkförbistringar och missuppfattningar ledde till att föraren av den här bilen fick böta för samma överlast två gånger under tisdagen. Misstag som speditören tar på sig och som han också betalar för.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Trafikpolis Christer Hansson jobbade under dagen (tisdag) med fordonskontroller på kontrollplats Långeberga på E6 vid Helsingborg.
- Jag befinner mig på den västra kontrollplatsen, södergående, när jag ser en 3,5-tons lastbil på andra sidan som var på väg norrut. Jag tyckte att den såg tung ut så jag körde ikapp och stoppade den.

Christers misstankar skulle visa sig stämma.
- När vi vägde den, kunde vi konstatera att den hade överlast motsvarande 22 procent.

Den polske chauffören såg för gott att erkänna och han betalade böterna, som landade på 2 200 kronor.
- Jag berättade för chauffören att eftersom det var över 20 procents överlast, var han tvungen att lasta av så pass mycket att han kom ner till laglig lastvikt. Alltså att de 22 procenten skulle bort.

Christer Hansson berättar att han var väldigt tydlig med sina instruktioner och han uppfattade det som att chauffören förstod vad som gällde.

Chauffören kontaktar sin speditör, M Transport i Polen, och förklarar vad som hänt och vad som måste göras innan färden tillåts fortsätta. Därefter vankar chauffören runt på kontrollplatsen en stund, han tömmer även ut några dunkar med färskvatten som han hade i bilen.
- Plötsligt ser jag att chauffören hoppar in i bilen, startar och försvinner iväg med ett rökmoln efter sig, berättar Christer Hansson.

Christer kastar sig i polisbilen och far iväg efter den flyende polacken, som återigen stoppas. Och som ännu en gång får böter.
- Vattnet som han tömde ut innebar att böterna den här gången hamnade på 2 000 kronor.

Chauffören betalade även den summan och berättar sedan för Christer att speditören hade sagt åt honom att, stick i stäv med polisens order, köra vidare.
- I väntan på att bilen nu ska lossas för att få laglig vikt, har vi klampat den, säger Christer.

Proffs ringer till M Transport i Polen för att höra om det stämmer att han uppmanat sin chaufför att lämna kontrollplatsen.
- Det stämmer, säger deras representant. Jag sade till honom att lämna kontrollplatsen och köra till nästa rastplats för att möta upp en annan bil som skulle ta över ett par pallar.

Att han hade sagt så till föraren, hänvisar han till språkförbistring, något som vi kan konstatera är en rimlig förklaring då vår intervju sker på två språk.

Representanten berättar också att åkeriet i fråga nyligen börjat med dessa körningar och när de skulle lasta aktuell bil i Tyskland, visade sig att godset var tyngre än väntat, men man chansade helt enkelt.

Nu står bilen klampad på kontrollplatsen, hur gör ni nu?
- Nu får den andra bilen komma dit, säger han. Jag är ändå förvånad över att jag fick betala böter två gånger för samma sak. Så gör man inte i Tyskland.

Han menar också att, även om det var överlast, vilket kan innebära en trafikfara, var det ju så lite att man borde kunnat blunda för det.

Det blev en dyr transport för åkeriet och i framtiden kommer speditören att vara mycket noggrann när han beräknar vikten och aldrig chansa igen.
- Nej, jag har betalat böterna ur egen ficka eftersom det faktiskt var jag som både räknade fel, fattade besluten och som sedan missförstod polisen. Det får inte hända igen, sammanfattar han

Vi kontaktar trafikpolis Christer Hansson igen. Hur har det gått?
- Det har gått bra. Nu har man lastat över en del av godset till en annan bil, böterna är som sagt betalda och klampen är nu upplåst, summerar han.

Den polske bilen hade lastat i Tyskland och var på väg till ett företag inom fordonsindustrin i Sverige.
- Att vi inte berättar vem det är som beställt transporten har två orsaker. Dels hade vi för lite tid idag för att hinna kontakta företagets ansvariga för en kommentar, dels har vi planer på att lyfta problemet i en kommande artikel men då på ett mer allmänt plan om varför beställarna aldrig tycks kunna lösa problemet som gör att deras gods hamnar på olagliga transporter, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

- Det hela blir ganska absurt. Platooning och förarlösa bilar kan företagens ingenjörer lösa, men att se till så att deras gods transporteras lagligt, det går tydligen inte, avrundar han.

 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 21 November 2017, kl 16:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, M Transport, Överlast, Polen, Trafikpolisen

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant