Äger eller kör du ett ekipage med riktigt många lampor? Då är du välkommen att hjälpa till med att höja julstämningen i Örebro den 15 december. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Rejält upplysta fordon sökes till rullande julhälsning i Örebro

Först kom Hästkraftens dag, sedan anordnade man en cruising som höll på att svämma över Örebros gator med amerikanska bilar. Nu ska man ge örebroarna en julhälsning som de sent ska glömma. Trucknet Radio söker därför ett antal rejält upplysta lastbilsekipage för att skicka en riktigt tung God Jul-hälsning till hela staden.

Att skicka julkort är en tradition som nog är lite på väg ut. Att skriva, slicka frimärken och gå till postlådan tillhör sannolikt snart historien. Idag är det Facebook, Snapchat och sms som gäller.

Eller också skickar man ut 30 lastbilsekipage på stadens gator som ett gigantiskt, motoriserat luciatåg.
- Ja, vi kommer att köra en kortege genom Örebro den 15 december där den första Mercedesbilen, en skåpbil, kommer att vara Lucia med ljuskrona och allt, förklarar Thomas Hydén på Trucknet Radio och som arrangerar den annorlunda julhälsningen.

Efter ”Lucia” kommer tre ”tärnor” att köra. De fyra fordonen är alla utsmyckade av Veho Bil i Örebro.

Bakom dessa är det tänkt att ett 30-tal stora lastbilar ska sluta upp. Kanske är det du som ska sitta bakom ratten i en av dessa?
- Det ska vara lastbilar med väldigt många lampor, rullande julgranar vill vi ha. Några är redan klara men vi behöver fler. Därför är åkare och chaufförer mycket välkomna att höra av sig till mig om de vill köra med i kortegen, säger Hydén.

Några av deltagarna som redan är klara är Bäckström i Stockholm som med sin Peterbilt kommer att spruta eld ur avgasrören för att på så sätt skapa lite extra julstämning(!).
- Vi kommer även att ha Jelle Schouwstra från Holland på plats och Micke Malmberg från Gotland som kommer med sin nya bil, avslöjar Thomas Hydén.

En kortege brukar ju ha ett budskap. Vad är ert?
- God jul! Ett trevligt inslag, bara positivt, förklarar Hydén.

Hur kommer man på en idé som denna?
- Jag låg vaken en natt och kunde inte sova. Då kom tankarna in på att göra något kul. Något positivt i motsats till allt elände i branschen. Vi vill alltså bara liva upp tillvaron.

Arrangemanget kallar man ”Christmas Convoy Örebro” och det hela startar klockan 17 med samling på Örebro Truckstop.
- En halvtimma senare rullar konvojen iväg in mot de centrala delarna av staden, för att vara återsamlade vid 19-tiden, berättar Thomas Hydén.

Därefter tar ett julbord vid på restaurang ”American Drive In” med förstklassig underhållning av Mats Rådberg och Rankarna. Men stolarna i restaurangen är redan uppbokade.
- Ja, dessvärre är det nog så. Men det finns massor med plats utmed gatorna i staden och jag hoppas att folk kommer och tittar på konvojen. Bra ställen att stå på är Trädgårdsgatan och Östra Bangatan. Där kommer bilarna både att synas och höras.

Thomas Hydén tar som sagt gärna emot förslag på vilka fordon som kan tänkas köra med i konvojen. Är du intresserad, eller vet du någon som hade passat i sammanhanget, vill Thomas ha kontakt med dig.
- Ja, skicka mejl eller ring till mig, thomas@trucknetradio.se, 070-245 68 66. Varje deltagande fordon får ett presentkort från LP Lastbilstvätt värt 200 kronor. Och för deltagarna i kortegen finns det plats vid julbordet, som för chauffören kostar 100 kronor och för en (1) passagerare kostar 250 kronor.

Vi konstaterar att invånarna i Örebro sannolikt kommer att få en julhälsning av det mer udda slaget. Proffs kommer givetvis att vara på plats!

Julkortegen anordnar Trucknet Radio i samarbete med Convoy Parts, LP Lastbilstvätt, Veho Bil och TMCC Sweden.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 3 November 2017, kl 15:32
Kategori: Nyhet
Taggar: Julhälsning, Örebro, Trucknet Radio

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

Pia Nilsson (S):

Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?

Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen – och inte minst – var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant