Den 17 januari 2017 stoppar polisen i Västerås det här ekipaget som visade sig ha en manipulerad färdskrivare. Idag meddelades domen mot åkeriet.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.


Bakom domen ligger omfattande bevisning av dedikerade poliser och bilinspektörer samt kammaråklagare Jenny Alriksson som inte släppte taget. 

Den 17 januari 2017 stoppar polisen i Västerås ett rumänskt NTG-ekipage på Karleby kontrollplats. Bilinspektör Roger Ogemar berättar att de använde sitt kontrollinstrument för att avläsa färdskrivarens funktioner.
- Initialt såg vi att det var rätt Kitasgivare (givaren på växellådan som ger signaler till färdskrivaren, reds. anm.) på växellådan, säger han. Men jag tyckte mig se en liten skada på givarens falsning och bestämde mig för att öppna den.

Kitasgivare ska, enligt tillverkaren, inte kunna öppnas och sedan återförslutas utan att det syns, men detta görs ändå, mer eller mindre skickligt.

Inne i givaren påträffas elektronik som inte ska vara där och då tas fordonet i beslag.

Dagen efter påträffas i hytten även fjärrkontrollen med vilken man kan styra givaren från förarplatsen.

Två dagar senare dyker fordonets ägare upp. Han har rest från Rumänien och vill hämta lastbilen.
- Men eftersom vi behövde göra ytterligare avläsningar av fordonsdatorn, fick han åka hem igen i ogjort ärende, säger Ogemar.

Det tog nästan tre veckor innan Scania konstaterar att det inte gick att tidsbestämma när felkoderna bildats. Eftersom fordonet var så gammalt, kunde man endast se antal gånger det registrerats orimliga värden.

Här kunde allt tagit slut, men kammaråklagare Jenny Alriksson behöll lastbilen i beslag för vidare undersökningar. Allt skulle fram.
- Eftersom vi hade skrivit in den beslagtagna lastbilen med företagsägaren som anspråkstagare, blev han ännu en gång tvungen att komma till Sverige för att hämta fordonet, säger Ogemar. När han väl var på plats, kunde vi hålla förhör med honom.

Samtidigt delges han att åklagaren fattat beslut om en företagsbot på 150 000 kronor. Han är villig att betala, men inte mer än 50 000 kronor.

Åklagaren står fast vid att beslutat belopp ska kvarstå. Det visar sig då att åklagarens hanteringssystem inte kan utfärda en företagsbot på en utländsk näringsidkare.
- Således blev det nödvändigt med en tingsrättsförhandling och ägaren blir tvungen att en tredje gång komma till Sverige, avrundar Roger Ogemar.

Kammaråklagare Jenny Alrikssons insats i fallet och dess utgång, ska inte undervärderas. Det är fortfarande tämligen få åklagare som så hårt driver ärenden om företagsbot mot utländska transportföretag, men för varje dom som kommer, blir det lättare för andra att följa efter.

Alriksson förklarar att de regler om företagsbot man använder inte är nya, men att man har ett nytt sätt att se på den brottsliga gärningen och riskerna det medför att inte redovisa kör- och vilotider på ett korrekt sätt. 

Det föreligger en fara för att chaufförernas arbetsmiljö och trafiksäkerheten påverkas negativt och en fara för en snedvriden konkurrenssituation.

Vad var det som var svårast att lyckas med i detta ärende?
- Utredningen borde varit svårast eftersom det är ett rumänskt åkeri, säger hon. Men eftersom bilen var i beslag för teknisk undersökning och en företrädare för åkeriet kom till Sverige för att hämta ut lastbilen, kunde polisen förhöra honom och det har de gjort på ett bra sätt. 

Om fordonet inte kvarhållits i beslag utan istället släppts, hade kanske utgången blivit en annan. Vilka förhoppningar har du om domens utfall?
- Att Tingsrätten ska bifalla talan och utdöma en företagsbot om 150 000 kronor i enlighet med mitt yrkande, avrundar Jenny Alriksson.

Rättegången hölls den 9 november. Kammaråklagare Alrikssons förhoppningar besannas när tingsrätten idag, den 23 november, meddelade domen. Lyxury Bride tilldöms att betala 150 000 kronor i företagsbot.

Under förhören med Iona Solovastru, ensam ägare till företaget, samt Andrei Solovastru, företrädare för företaget, förnekar båda att de känt till utrustningen och hänvisar till att fordonet hyrs. Chaufförerna har månadslön och företaget fakturerar per kilometer och har inget att vinna på att fuska, hävdar de.

Fordonsdatorn visar emellertid ett stort antal felkoder, minst 255 stycken och under perioden 1 mars 2016 till 6 november 2017, har fordonet, enligt GPS:en, körts cirka 17 000 mil.

Fordonet har inte varit i Rumänien sedan 2016 då den av aktuellt åkeri blev besiktigad på en Scaniaverkstad i Rumänien. Där borde man, enligt Ogemar, ha upptäckt manipulationsutrustningen.

Omfattande teknisk bevisning leder till att tingsrätten går på åklagarens linje och dömer ut 150 000 kronor i företagsbot. Jenny Alriksson är nöjd när vi når henne idag.
- Domen visar att man bör se allvarligt på när brott mot yrkestrafiklagstiftningen begås i näringsverksamhet och att det därför är viktigt att inte bara utreda chaufförernas ansvar, utan också näringsidkarens ansvar att se till att regler och lagar följs.


Den aktuella givaren hade preparerats med elektronik för att kunna fjärrstyras från hytten. 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 23 November 2017, kl 16:42
Kategori: Nyhet
Taggar: Åklagare, Färdskrivare, Manipulation, NTG, Rättsfall, Rumänien, Trafikpolisen, Västerås

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant