Den 17 januari 2017 stoppar polisen i Västerås det här ekipaget som visade sig ha en manipulerad färdskrivare. Idag meddelades domen mot åkeriet.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.


Bakom domen ligger omfattande bevisning av dedikerade poliser och bilinspektörer samt kammaråklagare Jenny Alriksson som inte släppte taget. 

Den 17 januari 2017 stoppar polisen i Västerås ett rumänskt NTG-ekipage på Karleby kontrollplats. Bilinspektör Roger Ogemar berättar att de använde sitt kontrollinstrument för att avläsa färdskrivarens funktioner.
- Initialt såg vi att det var rätt Kitasgivare (givaren på växellådan som ger signaler till färdskrivaren, reds. anm.) på växellådan, säger han. Men jag tyckte mig se en liten skada på givarens falsning och bestämde mig för att öppna den.

Kitasgivare ska, enligt tillverkaren, inte kunna öppnas och sedan återförslutas utan att det syns, men detta görs ändå, mer eller mindre skickligt.

Inne i givaren påträffas elektronik som inte ska vara där och då tas fordonet i beslag.

Dagen efter påträffas i hytten även fjärrkontrollen med vilken man kan styra givaren från förarplatsen.

Två dagar senare dyker fordonets ägare upp. Han har rest från Rumänien och vill hämta lastbilen.
- Men eftersom vi behövde göra ytterligare avläsningar av fordonsdatorn, fick han åka hem igen i ogjort ärende, säger Ogemar.

Det tog nästan tre veckor innan Scania konstaterar att det inte gick att tidsbestämma när felkoderna bildats. Eftersom fordonet var så gammalt, kunde man endast se antal gånger det registrerats orimliga värden.

Här kunde allt tagit slut, men kammaråklagare Jenny Alriksson behöll lastbilen i beslag för vidare undersökningar. Allt skulle fram.
- Eftersom vi hade skrivit in den beslagtagna lastbilen med företagsägaren som anspråkstagare, blev han ännu en gång tvungen att komma till Sverige för att hämta fordonet, säger Ogemar. När han väl var på plats, kunde vi hålla förhör med honom.

Samtidigt delges han att åklagaren fattat beslut om en företagsbot på 150 000 kronor. Han är villig att betala, men inte mer än 50 000 kronor.

Åklagaren står fast vid att beslutat belopp ska kvarstå. Det visar sig då att åklagarens hanteringssystem inte kan utfärda en företagsbot på en utländsk näringsidkare.
- Således blev det nödvändigt med en tingsrättsförhandling och ägaren blir tvungen att en tredje gång komma till Sverige, avrundar Roger Ogemar.

Kammaråklagare Jenny Alrikssons insats i fallet och dess utgång, ska inte undervärderas. Det är fortfarande tämligen få åklagare som så hårt driver ärenden om företagsbot mot utländska transportföretag, men för varje dom som kommer, blir det lättare för andra att följa efter.

Alriksson förklarar att de regler om företagsbot man använder inte är nya, men att man har ett nytt sätt att se på den brottsliga gärningen och riskerna det medför att inte redovisa kör- och vilotider på ett korrekt sätt. 

Det föreligger en fara för att chaufförernas arbetsmiljö och trafiksäkerheten påverkas negativt och en fara för en snedvriden konkurrenssituation.

Vad var det som var svårast att lyckas med i detta ärende?
- Utredningen borde varit svårast eftersom det är ett rumänskt åkeri, säger hon. Men eftersom bilen var i beslag för teknisk undersökning och en företrädare för åkeriet kom till Sverige för att hämta ut lastbilen, kunde polisen förhöra honom och det har de gjort på ett bra sätt. 

Om fordonet inte kvarhållits i beslag utan istället släppts, hade kanske utgången blivit en annan. Vilka förhoppningar har du om domens utfall?
- Att Tingsrätten ska bifalla talan och utdöma en företagsbot om 150 000 kronor i enlighet med mitt yrkande, avrundar Jenny Alriksson.

Rättegången hölls den 9 november. Kammaråklagare Alrikssons förhoppningar besannas när tingsrätten idag, den 23 november, meddelade domen. Lyxury Bride tilldöms att betala 150 000 kronor i företagsbot.

Under förhören med Iona Solovastru, ensam ägare till företaget, samt Andrei Solovastru, företrädare för företaget, förnekar båda att de känt till utrustningen och hänvisar till att fordonet hyrs. Chaufförerna har månadslön och företaget fakturerar per kilometer och har inget att vinna på att fuska, hävdar de.

Fordonsdatorn visar emellertid ett stort antal felkoder, minst 255 stycken och under perioden 1 mars 2016 till 6 november 2017, har fordonet, enligt GPS:en, körts cirka 17 000 mil.

Fordonet har inte varit i Rumänien sedan 2016 då den av aktuellt åkeri blev besiktigad på en Scaniaverkstad i Rumänien. Där borde man, enligt Ogemar, ha upptäckt manipulationsutrustningen.

Omfattande teknisk bevisning leder till att tingsrätten går på åklagarens linje och dömer ut 150 000 kronor i företagsbot. Jenny Alriksson är nöjd när vi når henne idag.
- Domen visar att man bör se allvarligt på när brott mot yrkestrafiklagstiftningen begås i näringsverksamhet och att det därför är viktigt att inte bara utreda chaufförernas ansvar, utan också näringsidkarens ansvar att se till att regler och lagar följs.


Den aktuella givaren hade preparerats med elektronik för att kunna fjärrstyras från hytten. 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 23 November 2017, kl 16:42
Kategori: Nyhet
Taggar: Åklagare, Färdskrivare, Manipulation, NTG, Rättsfall, Rumänien, Trafikpolisen, Västerås

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant