Den 17 januari 2017 stoppar polisen i Västerås det här ekipaget som visade sig ha en manipulerad färdskrivare. Idag meddelades domen mot åkeriet.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.


Bakom domen ligger omfattande bevisning av dedikerade poliser och bilinspektörer samt kammaråklagare Jenny Alriksson som inte släppte taget. 

Den 17 januari 2017 stoppar polisen i Västerås ett rumänskt NTG-ekipage på Karleby kontrollplats. Bilinspektör Roger Ogemar berättar att de använde sitt kontrollinstrument för att avläsa färdskrivarens funktioner.
- Initialt såg vi att det var rätt Kitasgivare (givaren på växellådan som ger signaler till färdskrivaren, reds. anm.) på växellådan, säger han. Men jag tyckte mig se en liten skada på givarens falsning och bestämde mig för att öppna den.

Kitasgivare ska, enligt tillverkaren, inte kunna öppnas och sedan återförslutas utan att det syns, men detta görs ändå, mer eller mindre skickligt.

Inne i givaren påträffas elektronik som inte ska vara där och då tas fordonet i beslag.

Dagen efter påträffas i hytten även fjärrkontrollen med vilken man kan styra givaren från förarplatsen.

Två dagar senare dyker fordonets ägare upp. Han har rest från Rumänien och vill hämta lastbilen.
- Men eftersom vi behövde göra ytterligare avläsningar av fordonsdatorn, fick han åka hem igen i ogjort ärende, säger Ogemar.

Det tog nästan tre veckor innan Scania konstaterar att det inte gick att tidsbestämma när felkoderna bildats. Eftersom fordonet var så gammalt, kunde man endast se antal gånger det registrerats orimliga värden.

Här kunde allt tagit slut, men kammaråklagare Jenny Alriksson behöll lastbilen i beslag för vidare undersökningar. Allt skulle fram.
- Eftersom vi hade skrivit in den beslagtagna lastbilen med företagsägaren som anspråkstagare, blev han ännu en gång tvungen att komma till Sverige för att hämta fordonet, säger Ogemar. När han väl var på plats, kunde vi hålla förhör med honom.

Samtidigt delges han att åklagaren fattat beslut om en företagsbot på 150 000 kronor. Han är villig att betala, men inte mer än 50 000 kronor.

Åklagaren står fast vid att beslutat belopp ska kvarstå. Det visar sig då att åklagarens hanteringssystem inte kan utfärda en företagsbot på en utländsk näringsidkare.
- Således blev det nödvändigt med en tingsrättsförhandling och ägaren blir tvungen att en tredje gång komma till Sverige, avrundar Roger Ogemar.

Kammaråklagare Jenny Alrikssons insats i fallet och dess utgång, ska inte undervärderas. Det är fortfarande tämligen få åklagare som så hårt driver ärenden om företagsbot mot utländska transportföretag, men för varje dom som kommer, blir det lättare för andra att följa efter.

Alriksson förklarar att de regler om företagsbot man använder inte är nya, men att man har ett nytt sätt att se på den brottsliga gärningen och riskerna det medför att inte redovisa kör- och vilotider på ett korrekt sätt. 

Det föreligger en fara för att chaufförernas arbetsmiljö och trafiksäkerheten påverkas negativt och en fara för en snedvriden konkurrenssituation.

Vad var det som var svårast att lyckas med i detta ärende?
- Utredningen borde varit svårast eftersom det är ett rumänskt åkeri, säger hon. Men eftersom bilen var i beslag för teknisk undersökning och en företrädare för åkeriet kom till Sverige för att hämta ut lastbilen, kunde polisen förhöra honom och det har de gjort på ett bra sätt. 

Om fordonet inte kvarhållits i beslag utan istället släppts, hade kanske utgången blivit en annan. Vilka förhoppningar har du om domens utfall?
- Att Tingsrätten ska bifalla talan och utdöma en företagsbot om 150 000 kronor i enlighet med mitt yrkande, avrundar Jenny Alriksson.

Rättegången hölls den 9 november. Kammaråklagare Alrikssons förhoppningar besannas när tingsrätten idag, den 23 november, meddelade domen. Lyxury Bride tilldöms att betala 150 000 kronor i företagsbot.

Under förhören med Iona Solovastru, ensam ägare till företaget, samt Andrei Solovastru, företrädare för företaget, förnekar båda att de känt till utrustningen och hänvisar till att fordonet hyrs. Chaufförerna har månadslön och företaget fakturerar per kilometer och har inget att vinna på att fuska, hävdar de.

Fordonsdatorn visar emellertid ett stort antal felkoder, minst 255 stycken och under perioden 1 mars 2016 till 6 november 2017, har fordonet, enligt GPS:en, körts cirka 17 000 mil.

Fordonet har inte varit i Rumänien sedan 2016 då den av aktuellt åkeri blev besiktigad på en Scaniaverkstad i Rumänien. Där borde man, enligt Ogemar, ha upptäckt manipulationsutrustningen.

Omfattande teknisk bevisning leder till att tingsrätten går på åklagarens linje och dömer ut 150 000 kronor i företagsbot. Jenny Alriksson är nöjd när vi når henne idag.
- Domen visar att man bör se allvarligt på när brott mot yrkestrafiklagstiftningen begås i näringsverksamhet och att det därför är viktigt att inte bara utreda chaufförernas ansvar, utan också näringsidkarens ansvar att se till att regler och lagar följs.


Den aktuella givaren hade preparerats med elektronik för att kunna fjärrstyras från hytten. 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 23 November 2017, kl 16:42
Kategori: Nyhet
Taggar: Åklagare, Färdskrivare, Manipulation, NTG, Rättsfall, Rumänien, Trafikpolisen, Västerås

Bärgar-Berra:

"Bärgning borde ingå i alla fordonsförsäkringar"

"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.

”Föga lönt att ringa till polisen?”

I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant