Foto: Scania

Scania gör jacka av gamla fläktremmar

Världskända modedesignern Bea Szenfeld och legendariske lastbilsbyggaren Svempa Bergendahl har skapat en couture-jacka av återanvända fläktremmar i en hyllning till förare runtom i världen.

Den oväntade duons delade passion för innovation och skräddarsydd design resulterar i en helt unik couture-jacka: The Griffin Jacket. Inspirationen till jackan kommer från den klassiska Scania-gripen.

Jackan är tillverkad av 200 meter fläktremmar från Scania och väger hela 12 kilo. 800 bitar har noggrant skurits till formen av fjädrar och sedan sytts ihop.
– Scanias förarjacka är ett ikoniskt och älskat plagg, vilket ligger till grund för att vi initierade det här samarbetet. Jackan är inte bara ett funktionellt plagg, den speglar också i allra högsta grad förarens identitet och individuella stil. Tack vare Svempa och Beas fantastiska insats har vi skapat en spektakulär konceptjacka som en hyllning till alla lastbilschaufförer ute på vägarna, säger Sophie Haftor, chef för fordonstillbehör och varumärkesprodukter på Scania.  

Bea Szenfeld, vars kreationer har burits av bland andra Björk och Lady Gaga, är känd för sin experimentella stil, sina okonventionella materialval och extraordinära kreationer. Szenfled blev ivrig när hon fick frågan om att skapa ett unikt konstverk för Scanias räkning, hon säger:
– Det är ett oväntat, men samtidigt självklart, samarbete. Många av mina projekt involverar just återvunna material, oftast papper och här arbetade vi med att skapa ett plagg av fläktremmar från Scania. Ett väldigt utmanande material att arbeta med, och samtidigt tankeväckande. Det drev oss att tänka om både kring hur man kan använda och återanvända material!”

Svempa Bergendahl, som skapat några av världens mest uppmärksammade utställningslastbilar säger:
– För mig, som på olika sätt har designat och förädlat över 500 Scaniafordon, innebar arbetet med Bea och The Griffin Jacket ett helt nytt arbetssätt med ett annat tempo än jag är van vid. Vi ville tillsammans skapa något som hyllar förarna och ger liv åt det som faktiskt är Scanias essens. Inget symboliserar Scania som gripen, den har vuxit till en ikonisk symbol med fantastisk igenkänning.

Med inspiration från The Griffin Jacket har Scania även skapat en ready-to-wear-kollektion, där detaljer från jackan går igen i plaggen; den mörka färgpaletten, fjädermönstret och gripen.

I kollektionen finns både dam- och herrplagg och en tydlig hållbarhetstanke. Det återspeglas i medvetna materialval som ekologisk bomull, återvunnen polyester och metall. I kollektionen ingår jacka, hoodie, t-shirts och en nyckelring.

Scanias mål är att leda utvecklingen mot ett hållbart transportsystem i alla led, och The Griffin Collection är ett första steg.

Det exklusiva coutureplagget, The Griffin Jacket kommer att säljas på Barneby’s onlineauktion, till förmån för den internationella organisationen ActionAid, som bland annat arbetar med att stötta de som drabbas av klimatförändringar.

Auktionen av The Griffin Jacket pågår 7-22 november. Det vinnande budet och slutgiltiga värdet på jackan blir officiellt kort därefter.

Läs mer om The Griffin Jacket, Scania och Griffin-kollektionen här!


Världskända modedesignern Bea Szenfeld och legendariske lastbilsbyggaren Svempa Bergendahl har skapat en couture-jacka av återanvända fläktremmar i en hyllning till förare runtom i världen. Foto: Scania 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 7 November 2017, kl 13:33
Kategori: Nyhet
Taggar: Kläder, Klädkollektioner, Scania, Välgörenhet

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant