Foto: Ur Vägverkets handbok, Dispenstransporter.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

När vi kontaktar myndigheterna använder vi oss i grundexemplet av en dragbil med tillkopplad trailer samt en fyra meter bred husmodul. Samma typ av ekipage vi skrev om i ärendet med Swedlat som bötfälldes för bland annat avsaknad av speglar. I debattrådar har polisen kritiserats för detta.

Vi börjar hos Trafikverket som förklarar grunderna för vad bred last är och när man måste söka dispens. Grundregeln är att det ska vara odelbart gods och att gods från 260 cm bredd alltid kräver undantag. De hänvisar till en föreskrift från Transportstyrelsen, TSFS 2010:141.
- Den kan man använda som undantag upp till en bredd av 350 cm odelbart gods, förklarar man. Bredd på över 350 cm kräver att man söker tillstånd vid varje transporttillfälle.

Vi får också veta att följebil måste användas om bredden är större än 310 cm och eskortbil/vägtransportledare krävs för bredder över 450 cm. En vägtransportledare har även befogenhet att dirigera och stoppa annan trafik under transporten om det behövs.

Transportstyrelsen klargör först att de inte skiljer mellan exempelvis trailers och släp då dessa rätt och slätt är påhängsvagnar. De berättar om siktkraven och hänvisar till 78 § i Trafikförordningen.
- Ett fordon får inte lastas så att förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras eller att föreskrivna körriktningsvisare, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms, säger Transportstyrelsen.

I myndighetens föreskrifter TSFS 2010:141, står det tydligt vilka siktkrav som ska uppfyllas, men de specifika orden ”förlängda speglar” nämns inte. Siktkraven kan nämligen lösas på olika sätt varav ett är att följebilen har direktkontakt med föraren via radio, inte mobiltelefon, och att ett för båda begripligt språk används. Siktkraven kvarstår, men löses på annat sätt än med speglar.

Vi har även hämtat information från erfarna poliser som varit med då polisen tidigare eskorterade breda laster. Finns det undantag från siktkrav om det är en trailer?
- Undantag från siktkraven beroende på fordon finns inte och därför kan man inte heller hitta något skrivet om det, säger man. Kravet gäller för alla typer av fordon och lastkombinationer.

Det är således siktkraven som avgör om man behöver vidta kompletterande åtgärder för att uppfylla dessa jämte det som förordas i dispenserna. De tar upp dispenser, men har i dessa aldrig läst orden att siktkraven inte behöver uppfyllas. Däremot kan det krävas olika följefordon som tar över delar av förarens siktkrav med hjälp av direktkommunikation på det sätt vi tidigare nämnde i texten. Man understryker vikten av att alla inblandade i en specialtransport verkligen har förstått vad som står i dispensen och Trafikförordningen. Det händer att just okunskap om kraven, leder till böter.
- Det är inte bara språkförbistring som leder till problem, det finns även svenska aktörer som inte lusläser dispenserna utan istället förutsätter sig ha undantag från det mesta bara för att man har en dispens, säger man.

Att möta ett bredlastekipage utan förlängda speglar behöver inte betyda att det är olagligt eftersom följe-/eskortbilen i sådana fall kan ha direktkommunikation med föraren. Det förutsätter som sagts att man kan kommunicera som tidigare nämnts. Idag har vi många utländska aktörer som kör dessa ekipage med svenska följebilar och om det uppdagas att direktkommunikationen inte uppfyller de krav som ställs, uppfylls inte heller siktkraven.

När vi talar med ett åkeri som har mångårig erfarenhet av den här typen av transporter, säger de att det finns tydliga regler, men det krävs att man sätter sig in dessa, inte minst dispenserna.

Åkeriet kommer med några tänkvärda sammanfattande ord för att inte riskera fastna i en poliskontroll och få böter.
- Förr i tiden bedrevs så kallad ”caféjuridik” på fiken och matställena när man diskuterade vad som kanske gällde eller inte gällde. Idag sitter man på sociala media och frågar andra i den ena eller andra lastbilsgruppen om vad som är rätt eller fel och vad som fungerat för just dem. Det florerar så många antaganden och gissningar som är alldeles fel. Det finns bara ett rätt sätt - kontakta rätt instanser och läs dispenserna, sammanfattar åkeriet.


Andra råd & handböcker i ämnet:

Transportstyrelsens allmänna råd om undantag för färd med breda fordon

Dispenstransporter - en handbok

Dispenstransporter (utgiven av Vägverket)



Om artikeln

Publicerad: Måndag 13 November 2017, kl 16:33
Kategori: Nyhet
Taggar: Backspeglar, Bredlast, Dispenser, Siktkrav, Trafikverket, Transportstyrelsen

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant