Foto: Ur Vägverkets handbok, Dispenstransporter.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

När vi kontaktar myndigheterna använder vi oss i grundexemplet av en dragbil med tillkopplad trailer samt en fyra meter bred husmodul. Samma typ av ekipage vi skrev om i ärendet med Swedlat som bötfälldes för bland annat avsaknad av speglar. I debattrådar har polisen kritiserats för detta.

Vi börjar hos Trafikverket som förklarar grunderna för vad bred last är och när man måste söka dispens. Grundregeln är att det ska vara odelbart gods och att gods från 260 cm bredd alltid kräver undantag. De hänvisar till en föreskrift från Transportstyrelsen, TSFS 2010:141.
- Den kan man använda som undantag upp till en bredd av 350 cm odelbart gods, förklarar man. Bredd på över 350 cm kräver att man söker tillstånd vid varje transporttillfälle.

Vi får också veta att följebil måste användas om bredden är större än 310 cm och eskortbil/vägtransportledare krävs för bredder över 450 cm. En vägtransportledare har även befogenhet att dirigera och stoppa annan trafik under transporten om det behövs.

Transportstyrelsen klargör först att de inte skiljer mellan exempelvis trailers och släp då dessa rätt och slätt är påhängsvagnar. De berättar om siktkraven och hänvisar till 78 § i Trafikförordningen.
- Ett fordon får inte lastas så att förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras eller att föreskrivna körriktningsvisare, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms, säger Transportstyrelsen.

I myndighetens föreskrifter TSFS 2010:141, står det tydligt vilka siktkrav som ska uppfyllas, men de specifika orden ”förlängda speglar” nämns inte. Siktkraven kan nämligen lösas på olika sätt varav ett är att följebilen har direktkontakt med föraren via radio, inte mobiltelefon, och att ett för båda begripligt språk används. Siktkraven kvarstår, men löses på annat sätt än med speglar.

Vi har även hämtat information från erfarna poliser som varit med då polisen tidigare eskorterade breda laster. Finns det undantag från siktkrav om det är en trailer?
- Undantag från siktkraven beroende på fordon finns inte och därför kan man inte heller hitta något skrivet om det, säger man. Kravet gäller för alla typer av fordon och lastkombinationer.

Det är således siktkraven som avgör om man behöver vidta kompletterande åtgärder för att uppfylla dessa jämte det som förordas i dispenserna. De tar upp dispenser, men har i dessa aldrig läst orden att siktkraven inte behöver uppfyllas. Däremot kan det krävas olika följefordon som tar över delar av förarens siktkrav med hjälp av direktkommunikation på det sätt vi tidigare nämnde i texten. Man understryker vikten av att alla inblandade i en specialtransport verkligen har förstått vad som står i dispensen och Trafikförordningen. Det händer att just okunskap om kraven, leder till böter.
- Det är inte bara språkförbistring som leder till problem, det finns även svenska aktörer som inte lusläser dispenserna utan istället förutsätter sig ha undantag från det mesta bara för att man har en dispens, säger man.

Att möta ett bredlastekipage utan förlängda speglar behöver inte betyda att det är olagligt eftersom följe-/eskortbilen i sådana fall kan ha direktkommunikation med föraren. Det förutsätter som sagts att man kan kommunicera som tidigare nämnts. Idag har vi många utländska aktörer som kör dessa ekipage med svenska följebilar och om det uppdagas att direktkommunikationen inte uppfyller de krav som ställs, uppfylls inte heller siktkraven.

När vi talar med ett åkeri som har mångårig erfarenhet av den här typen av transporter, säger de att det finns tydliga regler, men det krävs att man sätter sig in dessa, inte minst dispenserna.

Åkeriet kommer med några tänkvärda sammanfattande ord för att inte riskera fastna i en poliskontroll och få böter.
- Förr i tiden bedrevs så kallad ”caféjuridik” på fiken och matställena när man diskuterade vad som kanske gällde eller inte gällde. Idag sitter man på sociala media och frågar andra i den ena eller andra lastbilsgruppen om vad som är rätt eller fel och vad som fungerat för just dem. Det florerar så många antaganden och gissningar som är alldeles fel. Det finns bara ett rätt sätt - kontakta rätt instanser och läs dispenserna, sammanfattar åkeriet.


Andra råd & handböcker i ämnet:

Transportstyrelsens allmänna råd om undantag för färd med breda fordon

Dispenstransporter - en handbok

Dispenstransporter (utgiven av Vägverket)



Om artikeln

Publicerad: Måndag 13 November 2017, kl 16:33
Kategori: Nyhet
Taggar: Backspeglar, Bredlast, Dispenser, Siktkrav, Trafikverket, Transportstyrelsen

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Mercedes-Benz Trucks ”Årets generalagent”

Mercedes-Benz Trucks har utsetts till ”Årets generalagent” bland de tunga lastbilstillverkarna i en undersökning med återförsäljare genomförd av MRF, Motorbranschens Riksförbund. Utmärkelsen stärker ytterligare märkets position på den svenska marknaden.

Fahlgrens Åkeri störst på flisbilar i Västerbotten

Köpet av ytterligare sju flisbilar, gör Fahlgrens åkeri i Vindeln AB till det största flisbilsåkeriet i Västerbotten med sina nu arton flisbilar.

Fordon med körförbud i trafik för GDL

Åkeriet: ”Vi har sålt fordonen till utlandet”

Åkeriet förnekar att deras till utlandet sålda fordon med körförbud, har använts i trafik. Endast ett av dem hamnar av misstag i trafik för GDL när en förare tar fel bil. När Proffs kontaktar åkeriet och GDL, tas fordonet ur trafik för besiktning. Detsamma gäller ytterligare tre av åkeriets sålda fordon.

Andra eldrivna lastbilen från Volvo – på tre veckor

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant