Foto: Ur Vägverkets handbok, Dispenstransporter.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

När vi kontaktar myndigheterna använder vi oss i grundexemplet av en dragbil med tillkopplad trailer samt en fyra meter bred husmodul. Samma typ av ekipage vi skrev om i ärendet med Swedlat som bötfälldes för bland annat avsaknad av speglar. I debattrådar har polisen kritiserats för detta.

Vi börjar hos Trafikverket som förklarar grunderna för vad bred last är och när man måste söka dispens. Grundregeln är att det ska vara odelbart gods och att gods från 260 cm bredd alltid kräver undantag. De hänvisar till en föreskrift från Transportstyrelsen, TSFS 2010:141.
- Den kan man använda som undantag upp till en bredd av 350 cm odelbart gods, förklarar man. Bredd på över 350 cm kräver att man söker tillstånd vid varje transporttillfälle.

Vi får också veta att följebil måste användas om bredden är större än 310 cm och eskortbil/vägtransportledare krävs för bredder över 450 cm. En vägtransportledare har även befogenhet att dirigera och stoppa annan trafik under transporten om det behövs.

Transportstyrelsen klargör först att de inte skiljer mellan exempelvis trailers och släp då dessa rätt och slätt är påhängsvagnar. De berättar om siktkraven och hänvisar till 78 § i Trafikförordningen.
- Ett fordon får inte lastas så att förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras eller att föreskrivna körriktningsvisare, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms, säger Transportstyrelsen.

I myndighetens föreskrifter TSFS 2010:141, står det tydligt vilka siktkrav som ska uppfyllas, men de specifika orden ”förlängda speglar” nämns inte. Siktkraven kan nämligen lösas på olika sätt varav ett är att följebilen har direktkontakt med föraren via radio, inte mobiltelefon, och att ett för båda begripligt språk används. Siktkraven kvarstår, men löses på annat sätt än med speglar.

Vi har även hämtat information från erfarna poliser som varit med då polisen tidigare eskorterade breda laster. Finns det undantag från siktkrav om det är en trailer?
- Undantag från siktkraven beroende på fordon finns inte och därför kan man inte heller hitta något skrivet om det, säger man. Kravet gäller för alla typer av fordon och lastkombinationer.

Det är således siktkraven som avgör om man behöver vidta kompletterande åtgärder för att uppfylla dessa jämte det som förordas i dispenserna. De tar upp dispenser, men har i dessa aldrig läst orden att siktkraven inte behöver uppfyllas. Däremot kan det krävas olika följefordon som tar över delar av förarens siktkrav med hjälp av direktkommunikation på det sätt vi tidigare nämnde i texten. Man understryker vikten av att alla inblandade i en specialtransport verkligen har förstått vad som står i dispensen och Trafikförordningen. Det händer att just okunskap om kraven, leder till böter.
- Det är inte bara språkförbistring som leder till problem, det finns även svenska aktörer som inte lusläser dispenserna utan istället förutsätter sig ha undantag från det mesta bara för att man har en dispens, säger man.

Att möta ett bredlastekipage utan förlängda speglar behöver inte betyda att det är olagligt eftersom följe-/eskortbilen i sådana fall kan ha direktkommunikation med föraren. Det förutsätter som sagts att man kan kommunicera som tidigare nämnts. Idag har vi många utländska aktörer som kör dessa ekipage med svenska följebilar och om det uppdagas att direktkommunikationen inte uppfyller de krav som ställs, uppfylls inte heller siktkraven.

När vi talar med ett åkeri som har mångårig erfarenhet av den här typen av transporter, säger de att det finns tydliga regler, men det krävs att man sätter sig in dessa, inte minst dispenserna.

Åkeriet kommer med några tänkvärda sammanfattande ord för att inte riskera fastna i en poliskontroll och få böter.
- Förr i tiden bedrevs så kallad ”caféjuridik” på fiken och matställena när man diskuterade vad som kanske gällde eller inte gällde. Idag sitter man på sociala media och frågar andra i den ena eller andra lastbilsgruppen om vad som är rätt eller fel och vad som fungerat för just dem. Det florerar så många antaganden och gissningar som är alldeles fel. Det finns bara ett rätt sätt - kontakta rätt instanser och läs dispenserna, sammanfattar åkeriet.


Andra råd & handböcker i ämnet:

Transportstyrelsens allmänna råd om undantag för färd med breda fordon

Dispenstransporter - en handbok

Dispenstransporter (utgiven av Vägverket)



Om artikeln

Publicerad: Måndag 13 November 2017, kl 16:33
Kategori: Nyhet
Taggar: Backspeglar, Bredlast, Dispenser, Siktkrav, Trafikverket, Transportstyrelsen

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant