Foto: Göran Rosengren

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Näringsdepartementet föreslår att tidsgränsen för klampning höjs från 24 till 36 timmar.
Varför denna blygsamma ändring?
- Den nya tidsgränsen har valts med beaktande av att systemet med åtgärder ska vara enkelt för de tillämpande myndigheterna att hantera, säger infrastrukturminister Thomas Eneroth till Proffs. Det riskerar att bli mer administrativt tungrott för Polisen och Tullen, om tiden förlängs mer än så.

Det viktigaste för oss är att vi ger polisen rätta verktyg i arbetet mot oseriösa aktörer, säger han. Samtidigt föreslår man att även en tulltjänsteman ska ges befogenhet att ingripa vid överträdelser av cabotagebestämmelserna. Tillfällen då en otillåten cabotagetransport kan upptäckas av Tullverket är till exempel då punktskattekontroller på väg utförs inne i landet.

I de fall en överträdelse av cabotagebestämmelserna uppdagas av tullen, har man redan idag möjlighet att hindra fordonets fortsatta färd, till exempel i avvaktan på att polisman eller bilinspektör tillkallas som kan besluta om förskott för sanktionsavgift.

Näringsdepartementet menar dock att detta är både ineffektivt och resurskrävande. Att ge även en tulltjänsteman befogenheter att besluta om förskott för sanktionsavgift för överträdelser av cabotagereglerna menar man är ”en rimlig och mer effektiv ordning”.

I samma promemoria föreslår man även att det från och med den 1 april 2018 inte ska vara möjligt att kvarhålla ett fordon i syfte att ta in en sanktionsavgift som påförts en chaufför, till exempel i det fall han eller hon har brutit mot kör- och vilotidsreglerna utomlands.

Chauffören som brutit mot reglerna får inte köra vidare, men om åkeriet däremot ordnar så att en annan chaufför tar över ratten, ska myndigheterna inte kunna förhindra att fordonet lämnar platsen.

Näringsdepartementet motiverar förslaget genom att peka på en dom från EU-domstolen (oktober 2016) som i motiveringen talar om att ”transportföretag i en situation där företagets förare begått en överträdelse /.../ inte uppfyller de krav som följer av proportionalitetsprincipen”. Med andra ord att åtgärden är för tuff i förhållande till brottet i fråga.

Vidare har Transportstyrelsens förslag till skärpning av beställaransvaret, som varit ute på remiss, nu vunnit gehör. Förslaget handlade bland mycket annat om undersökningsplikten, att denna skulle både utökas och tydliggöras. (läs mer i PROFFS 2017-06).
- Här är min ambition att gå vidare med ett skarpt förslag, säger Eneroth. Det är en viktig signal till transportköparna att de har ett ansvar.

Samtidigt som de arbetar med frågan i Sverige så arbetar de med likasinnade EU-länder för att säkerställa att EU-reglerna utformas på ett sätt som gynnar sund konkurrens och motverkar social dumpning, avrundar Thomas Eneroth.

Förslagen kommer att behandlas och beslutas om under våren 2018.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 10 November 2017, kl 14:05
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Klampning, Lagförslag, Näringsdepartementet

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant