Bilinspektörerna Jonas Zimmerbäck och Lars-Olof Tuvessson visar den AdBlue-killer som de hittade i den polska lastbilen under förmiddagen. Foto: Göran Rosengren

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.


Polack med 90 procents överlast... 

Trafikpolis Richard Karlsson berättar att han hörde om olyckan på sin kommunikationsradio.
- Jag har precis gått en besiktningskurs och tänkte att jag kanske kunde bistå mina kollegor genom att ta en närmare titt på olycksfordonet, berättar han.

Richard kan se att däcken har bra mönster – även om det inte är vinterdäck. Men snart konstaterar han att lastbilen har fått en rad ”2x” på den senaste besiktningen som gjordes i januari i år.
- Dessa var inte åtgärdade och blev därför tvåor. Dessutom hade färdskrivaren inte besiktigats på flera år. Det satt ett färdskrivarblad i, men det hade inte bytts ut på länge, det var nästan helt svart.

Chauffören visste inte heller att han var skyldig att ha koll på att färdskrivaren är besiktigad och lika lite kände han till att han skulle sätta i ett nytt blad i skrivaren för varje nytt dygn.
- Och då hade han ju så klart inte heller möjlighet att redovisa sina kör- och vilotider för de senaste 28 dagarna, tillägger Richard Karlsson.

Detta och en del andra ”brister” gjorde att chauffören fick se sitt transportuppdrag avslutat. Och så här veckorna före jul dessutom 8 000 kronor fattigare.

Lite längre söderut jobbar Richards kollegor på kontrollplats Långeberga. När Proffs anländer råder som vanligt full aktivitet. Vi frågar om det hänt något speciellt idag och möts av en unison suck från gänget på plats.
- Här är hur mycket som helst att göra. Det blir bara värre för varje dag känns det som, säger bilinspektörerna Lars-Olof Tuvesson och Jonas Zimmerbäck. Trafikpolis Peter Ban nickar instämmande.

Det är trångt om utrymme på kontrollplatsen i dag. På ett ställe ser vi en polskregistrerad 3,5-tons lastbil. Och lite längre bort står en annan 3,5-tonsbil, från Tjeckien.
- Den här har 90 procents överlast, säger trafikpolis Sören Johansson och hastar vidare för att skriva ut böter till chauffören, som betalade på plats.

Den andra 3,5-tonnaren hade 84 procents överlast och fick därför också snällt betala en slant till den svenska staten.

På ett annat ställe ser vi ett annat polskt ekipage. En dragbil med trailer.
- Bilinspektörerna hittade det här, säger Peter Ban och håller upp ett kretskort inlindat i isoleringstejp.

En spretig sladdhärva sticker ut från kretskortet och kablarna ser ut att vara avklippta.
- Det är en manipulationsutrustning för att stänga av AdBlue-tillförseln, berättar Peter och förklarar att bilinspektörerna har klippt bort utrustningen från kabelstammen i lastbilen.

Historien om den manipulerade lastbilen har endast börjat. Vi har varit på kontrollplatsen i knappt en timme och anteckningsblocket är snart slut.  Bilinspektörerna har nu flera timmars jobb framför sig med att säkra bevis och skriva rapporter.

Under tiden rullar hundratals, kanske tusentals andra lastbilar förbi på E6 utanför kontrollplatsen. Orden som en trafikpolis nyligen sade till oss på Proffs, ”Det är som att fiska i ett akvarium”, ekar i huvudet när undertecknad lämnar poliserna för att köra hemåt mot redaktionen...


Överst en tjeckisk bil med 84 procents överlast. Bilden under visar den lastbil som tidigare i morse åkte av vägen vid Hallandsås. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 22 November 2017, kl 17:01
Kategori: Nyhet
Taggar: AdBlue, Färdskrivare, Helsingborg, Manipulation, Överlaster, Trafikpolisen

Bärgar-Berra:

"Bärgning borde ingå i alla fordonsförsäkringar"

"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.

”Föga lönt att ringa till polisen?”

I Sverige är det inte obligatoriskt för den som vill ta körkort att för sin utbildning ha gått i körskola utom såvitt avser vissa bestämda delmoment i utbildningen. Man kan alltså fortfarande "köra upp" som privatist.

Unik Volvo hyllar hårdrocken – och GAIS

Volvo Lastvagnar och Björn Gelotte från Göteborgsbandet In Flames har tillsammans skapat en hårdrocksversion av en Volvo FH16 750. Lastbilen, som kallas Swedish Metal, visas för första gången på Sweden Rock Festival i Sölvesborg den 6-10 juni.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant