Bilinspektörerna Jonas Zimmerbäck och Lars-Olof Tuvessson visar den AdBlue-killer som de hittade i den polska lastbilen under förmiddagen. Foto: Göran Rosengren

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.


Polack med 90 procents överlast... 

Trafikpolis Richard Karlsson berättar att han hörde om olyckan på sin kommunikationsradio.
- Jag har precis gått en besiktningskurs och tänkte att jag kanske kunde bistå mina kollegor genom att ta en närmare titt på olycksfordonet, berättar han.

Richard kan se att däcken har bra mönster – även om det inte är vinterdäck. Men snart konstaterar han att lastbilen har fått en rad ”2x” på den senaste besiktningen som gjordes i januari i år.
- Dessa var inte åtgärdade och blev därför tvåor. Dessutom hade färdskrivaren inte besiktigats på flera år. Det satt ett färdskrivarblad i, men det hade inte bytts ut på länge, det var nästan helt svart.

Chauffören visste inte heller att han var skyldig att ha koll på att färdskrivaren är besiktigad och lika lite kände han till att han skulle sätta i ett nytt blad i skrivaren för varje nytt dygn.
- Och då hade han ju så klart inte heller möjlighet att redovisa sina kör- och vilotider för de senaste 28 dagarna, tillägger Richard Karlsson.

Detta och en del andra ”brister” gjorde att chauffören fick se sitt transportuppdrag avslutat. Och så här veckorna före jul dessutom 8 000 kronor fattigare.

Lite längre söderut jobbar Richards kollegor på kontrollplats Långeberga. När Proffs anländer råder som vanligt full aktivitet. Vi frågar om det hänt något speciellt idag och möts av en unison suck från gänget på plats.
- Här är hur mycket som helst att göra. Det blir bara värre för varje dag känns det som, säger bilinspektörerna Lars-Olof Tuvesson och Jonas Zimmerbäck. Trafikpolis Peter Ban nickar instämmande.

Det är trångt om utrymme på kontrollplatsen i dag. På ett ställe ser vi en polskregistrerad 3,5-tons lastbil. Och lite längre bort står en annan 3,5-tonsbil, från Tjeckien.
- Den här har 90 procents överlast, säger trafikpolis Sören Johansson och hastar vidare för att skriva ut böter till chauffören, som betalade på plats.

Den andra 3,5-tonnaren hade 84 procents överlast och fick därför också snällt betala en slant till den svenska staten.

På ett annat ställe ser vi ett annat polskt ekipage. En dragbil med trailer.
- Bilinspektörerna hittade det här, säger Peter Ban och håller upp ett kretskort inlindat i isoleringstejp.

En spretig sladdhärva sticker ut från kretskortet och kablarna ser ut att vara avklippta.
- Det är en manipulationsutrustning för att stänga av AdBlue-tillförseln, berättar Peter och förklarar att bilinspektörerna har klippt bort utrustningen från kabelstammen i lastbilen.

Historien om den manipulerade lastbilen har endast börjat. Vi har varit på kontrollplatsen i knappt en timme och anteckningsblocket är snart slut.  Bilinspektörerna har nu flera timmars jobb framför sig med att säkra bevis och skriva rapporter.

Under tiden rullar hundratals, kanske tusentals andra lastbilar förbi på E6 utanför kontrollplatsen. Orden som en trafikpolis nyligen sade till oss på Proffs, ”Det är som att fiska i ett akvarium”, ekar i huvudet när undertecknad lämnar poliserna för att köra hemåt mot redaktionen...


Överst en tjeckisk bil med 84 procents överlast. Bilden under visar den lastbil som tidigare i morse åkte av vägen vid Hallandsås. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 22 November 2017, kl 17:01
Kategori: Nyhet
Taggar: AdBlue, Färdskrivare, Helsingborg, Manipulation, Överlaster, Trafikpolisen

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant