Foto: Roger Ogemar

Två överlaster på en vecka för finskt åkeri

Ett finskt åkeri fick betala överlastavgift för två ekipage inom loppet av en vecka. Ett av ekipagen kör på en dispens som endast gäller inom ett visst område, men det var inte där det vägdes. Dispensen, utfärdad av kommunen, är bristfällig.

Ett tips kommer in till polisen i Västerås. Det handlar om tungt lastade fordon som tillhör finska Simeon Logistics och fredagen den 17 november tar polisen in ett av deras ekipage på E18 utanför Köping för kontrollvägning. Det visar sig att tipset stämmer.
- Tillåten bruttovikt för fordonskombinationen är 62 ton och överskreds här med 8,8 procent, säger bilinspektör Roger Ogemar. Dessutom överskreds boggitrycket på släpets bakre boggie med 9 procent.

Föraren rapporteras och får en ordningsbot på 2 750 kronor och företaget en överlastavgift på 5 200 kronor. Förarens förklaring var att när han väl lastat för mycket, fanns det ingenstans att lossa överlasten där han lastat. Därför körde han ändå, trots en vågsedel som påtalade överlasten.

Nu kan man tro att den händelsen var en engångsföreteelse, ett olycksfall i arbetet, men så visar sig inte vara fallet. Redan påföljande onsdag, den 22 november, kontrollvägs ytterligare ett av företagets ekipage mellan Sala och Västerås. Det är en 5-axlad lastbil med 4-axlat släp som kör med en form av slam, slurry, som ingår i viss papperstillverkning. Det hämtas i Gävle och levereras till olika pappersbruk.
- Denna gång var överlasten 13,1 procent över tillåten bruttovikt för kombinationen och renderade i stopp för fortsatt färd innan omlastning skett, säger Ogemar.

För överskriden bruttovikt går gränsen för förbjuden fortsatt färd redan vid tio procent. Även denna gång får föraren en ordningsbot på 2 000 kronor och företaget får stå för överlastavgiften på 16 400 kronor.

Simeon har emellertid en dispens för att, under vissa förutsättningar, överskrida viktbegränsningarna. På dispensen återfinns det sistnämnda ekipagets registreringsnummer. Varför är det då överlast? Ogemar tar det från början för att vara tydlig.
- Båda förarna som stoppats känner till att företaget har en dispens från viktbegränsningarna under vissa förutsättningar, men de vet inte vilka förutsättningarna är, säger han.

Förutsättningarna för det sistnämnda ekipaget är att det får väga 100 ton med ett maximalt axeltryck på 9 ton. Detta innebär att det dispensgivna ekipaget tekniskt sett inte kan väga mer än 81 ton då det endast har nio axlar, säger Ogemar. Det fanns även dispens på fordonslängden på upp till 25 meter.
- Dessutom har tankekipaget dispens att överskrida fordonsbredd upp till 275 centimeter, säger han lite förbryllat och funderar på hur man överskrider bredd med tankbil.

Dispensen är utfärdad av Gävle kommun och förutsättningarna gäller endast på kommunens vägar, men det är inte där ekipaget påträffas. Anledningen till att ekipaget är utanför området, är att det inte kunde lossas på Billerud-Korsnäs i Gävle kommun då bottenventilen hade frusit.

Simeon beordrar då föraren att istället köra till pappersbruket i Frövi för att lossa då där finns utrustning för att hantera frusna ventiler, men därmed hamnade ekipaget utanför dispensområdet. Efter att det blivit stopp för fortsatt färd, föreslog Simeon att chauffören skulle koppla ifrån släpet för att lossa bilen och sedan komma tillbaka och hämta släpet för lossning.
- Detta avrådde jag föraren från att göra, säger Ogemar. Tom lastbil och ett släp på drygt 40 ton i mycket halt väglag, är inte en bra kombination.

Företaget insåg situationen och fick hitta en annan lösning.

I dispensen Gävle kommun utfärdat finns ingen rutt angiven där man får köra med 100 ton. Således gäller dispensen samtliga vägar i kommunen. Dispensen är utfärdad av Trafikingenjör Martina Hedström. Ingen rutt angiven, 100 ton och ekipaget har nio axlar samt maxbredd 275 centimeter på tankbil, berätta mer.
- Det finska företaget kontaktade oss för att ansöka om dispens, säger hon. Språkförbistringen var påtaglig och det var svårt att få fram vad de ansökte om.

Hon hänvisade honom till Trafikverket, men dit ville han inte vända sig de de endast skulle köra i Gävle kommun, säger hon. Hedström säger att bristerna i dispensen beror på ovana då man ytterst sällan utfärdar sådana. Innevarande dispens löper ut till årsskiftet, så hur gör ni när de ska ansöka på nytt?
- Vi kommer att vara tydliga med att om de ska köra utanför vår kommun, är det Trafikverket de måste vända sig till. Vi kommer även att till dispensen bifoga den specifika rutten de får köra. Vad beträffar vikten på 100 ton, är det åkeriets sak att se till att det finns tillräckligt med axlar för den tillåtna vikt de avser köra, sammanfattar Martina Hedström.

Hon känner att de nu står bättre rustade inför nästa ansökan och är tacksam för den information hon fått av bilinspektören som tog kontakt med henne för att informera om saken.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 24 November 2017, kl 16:45
Kategori: Nyhet
Taggar: Gävle Simeon, Överlaster, Specialtransporter, Trafikpolisen, Västerås

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant