Foto: Postnord

Paketleverans till din Volvo - men...

Vems är ansvaret när Postnord öppnar din bil?

In-Car Delivery innebär att en främmande chaufför kan öppna en lika främmande persons privata fordon för att leverera ett paket. Men vem ansvarar för om något händer under leveransen, om till exempel kundens bil skadas eller något anmäls stulet ur densamma?
Frågorna är relevanta men uppenbarligen inte helt enkla att besvara.

In-Car Delivery är en leveranslösning där Volvo Cars står bakom utvecklingen av konceptet och tekniken bakom tjänsten. De har under det arbetet haft ett nära samarbete med Postnord.

Är din Volvo nyare än 1999 års modell, kan du använda tjänsten. Du beställer varan på nätet och får den levererad direkt in i din bil av en chaufför som ges en temporär, digital nyckel som öppnar bakluckan och sidodörrarna på din bil utan att du är närvarande. Det registreras digitalt vilken förare som öppnat och när.

Vi börjar med ett kundperspektiv och eftersom tjänsten inte kräver en Volviaförsäkring, kontaktar vi ett antal försäkringsbolag och frågar om de ersätter stölder ur fordonet även om en främmande person givits tillgång att öppna det.

Utan referensfall, säger majoriteten av dem att det inte är självklart att få ut ersättning under sådana förhållanden och att man måste ta reda på vad som gäller för oaktsamhet i den egna försäkringen. Varan som levereras omgärdas dock av en omfattande försäkring hos Volvia och har man sin bil i samma bolag, är denna tjänst nära nog riskfri, även för budet.
- För bilägare med bilförsäkring i annat bolag har vi inget åtagande att ersätta stöldskador som inte omfattas av In-Car-Delivery-försäkringsskyddet, säger man på Volvia. Det blir upp till respektive försäkringsbolag att bedöma.

Volvia förstår att chauffören kan uppleva att de sätts i en svår situation om något sådant skulle ske.

Låt oss måla upp ett värsta scenario där en kund sysslar med försäkringsbedrägeri och själv avlägsnar utrustning ur sin bil, beställer en leverans, budet öppnar endast bakluckan och lägger paketet där. Kunden anmäler sedan budet för stöld, men denne nekar. Hur blir det med ersättningen.
- Om utredningen visar att det är föraren som stulit i samband med leverans, kommer bilägaren att få ersättning från vår bilförsäkring, säger man på Volvia. Leverantörens ansvarsförsäkring får därmed ersätta bilägaren.

Om utredningen visar att stölden utförts av någon annan än kunden eller föraren, betalas ersättning ut från bilägarens bilförsäkring enligt gällande villkor. Detta är en ny tjänst och ny teknik tillkommer i bilarna som öppnar upp för ytterligare nya tjänster som skapar mervärde för bilägarna, säger man.
- Vi kommer med stor sannolikhet se framtagande av specifika försäkringslösningar och anpassningar av ”vanliga” bilförsäkringar för att möta teknik- och tjänsteutvecklingen, avrundar Volvia.

Angående förarens skydd mot anklagelser, hänvisar man till att speditörernas anställdas skydd hanteras inom ramen för leverantörernas egna ansvarsförsäkringar.

Vi ställer liknande frågor till Postnord som kört dessa leveranser i cirka två års tid utan incidenter. Vi undrar om det är rimligt att en förare ska riskera anklagas för stöld eller skadegörelse och sedan behöva bevisa sin oskuld.
- Leveranser med digitala lås är fortfarande under utveckling hos oss, säger man. Vi tittar på olika leveransalternativ där digitala lås kan vara aktuella och väger in alla typer av risker och möjligheter kopplat till utvecklingen. 

De rekommenderar alltid kunderna att oavsett tillfälle inte låta värdesaker ligga kvar i fordonet. De tar även upp att det finns exempel på logistikföretag som, i framtiden, ser att kameror kan spela en roll för dokumentation av leveransögonblicket för att förhindra oklarheter både för föraren och kunden.
- Men där är vi inte ännu, säger Postnord.

När vi ringer supporten för tjänsten, berättar han att det endast är särskilda förare som får köra dessa leveranser och att de har särskild utbildning.
- Det är dedikerade chaufförer som utför leveranserna i Postnord, säger man.

De är utbildade i teknologin för att hitta, låsa upp, öppna, stänga samt låsa en Volvo i samband med leverans och Volvo Cars kräver att de har genomgått utbildningen, säger man. Enligt supporten kan ni även anlita underleverantörer. Hur garanterar ni att deras förare har utbildningen?
- Leverans med digital nyckel kan endast ske av dedikerad, utbildad chaufför som tilldelats erforderlig utrustning och gränssnitt för utförande. Detta gäller även för kontrakterade underleverantörer och Postnord tar alltid ansvar för alla leveranser som utförs i vår regi, sammanfattar Postnord.

När vi ställer frågor kring tjänsten, inte minst förarens rättssäkerhet, handlar svaren ändå mest om försäkringarna som skyddar varan. Genom Volvia har den ett kraftfullt skydd och likaså den kund som har sin bil försäkrad i samma bolag. Lika vattentätt ter sig ännu inte chaufförens situation då det kan komma att handla om ord mot ord om något går fel och hur utkomsten av en sådan batalj blir, vet så klart inget om förrän något sker.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 27 November 2017, kl 17:10
Kategori: Nyhet
Taggar: Ansvarsfrågor, Försäkringar, In-Car Delivery, Postnord, Volvo Cars

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant