Foto: Postnord

Paketleverans till din Volvo - men...

Vems är ansvaret när Postnord öppnar din bil?

In-Car Delivery innebär att en främmande chaufför kan öppna en lika främmande persons privata fordon för att leverera ett paket. Men vem ansvarar för om något händer under leveransen, om till exempel kundens bil skadas eller något anmäls stulet ur densamma?
Frågorna är relevanta men uppenbarligen inte helt enkla att besvara.

In-Car Delivery är en leveranslösning där Volvo Cars står bakom utvecklingen av konceptet och tekniken bakom tjänsten. De har under det arbetet haft ett nära samarbete med Postnord.

Är din Volvo nyare än 1999 års modell, kan du använda tjänsten. Du beställer varan på nätet och får den levererad direkt in i din bil av en chaufför som ges en temporär, digital nyckel som öppnar bakluckan och sidodörrarna på din bil utan att du är närvarande. Det registreras digitalt vilken förare som öppnat och när.

Vi börjar med ett kundperspektiv och eftersom tjänsten inte kräver en Volviaförsäkring, kontaktar vi ett antal försäkringsbolag och frågar om de ersätter stölder ur fordonet även om en främmande person givits tillgång att öppna det.

Utan referensfall, säger majoriteten av dem att det inte är självklart att få ut ersättning under sådana förhållanden och att man måste ta reda på vad som gäller för oaktsamhet i den egna försäkringen. Varan som levereras omgärdas dock av en omfattande försäkring hos Volvia och har man sin bil i samma bolag, är denna tjänst nära nog riskfri, även för budet.
- För bilägare med bilförsäkring i annat bolag har vi inget åtagande att ersätta stöldskador som inte omfattas av In-Car-Delivery-försäkringsskyddet, säger man på Volvia. Det blir upp till respektive försäkringsbolag att bedöma.

Volvia förstår att chauffören kan uppleva att de sätts i en svår situation om något sådant skulle ske.

Låt oss måla upp ett värsta scenario där en kund sysslar med försäkringsbedrägeri och själv avlägsnar utrustning ur sin bil, beställer en leverans, budet öppnar endast bakluckan och lägger paketet där. Kunden anmäler sedan budet för stöld, men denne nekar. Hur blir det med ersättningen.
- Om utredningen visar att det är föraren som stulit i samband med leverans, kommer bilägaren att få ersättning från vår bilförsäkring, säger man på Volvia. Leverantörens ansvarsförsäkring får därmed ersätta bilägaren.

Om utredningen visar att stölden utförts av någon annan än kunden eller föraren, betalas ersättning ut från bilägarens bilförsäkring enligt gällande villkor. Detta är en ny tjänst och ny teknik tillkommer i bilarna som öppnar upp för ytterligare nya tjänster som skapar mervärde för bilägarna, säger man.
- Vi kommer med stor sannolikhet se framtagande av specifika försäkringslösningar och anpassningar av ”vanliga” bilförsäkringar för att möta teknik- och tjänsteutvecklingen, avrundar Volvia.

Angående förarens skydd mot anklagelser, hänvisar man till att speditörernas anställdas skydd hanteras inom ramen för leverantörernas egna ansvarsförsäkringar.

Vi ställer liknande frågor till Postnord som kört dessa leveranser i cirka två års tid utan incidenter. Vi undrar om det är rimligt att en förare ska riskera anklagas för stöld eller skadegörelse och sedan behöva bevisa sin oskuld.
- Leveranser med digitala lås är fortfarande under utveckling hos oss, säger man. Vi tittar på olika leveransalternativ där digitala lås kan vara aktuella och väger in alla typer av risker och möjligheter kopplat till utvecklingen. 

De rekommenderar alltid kunderna att oavsett tillfälle inte låta värdesaker ligga kvar i fordonet. De tar även upp att det finns exempel på logistikföretag som, i framtiden, ser att kameror kan spela en roll för dokumentation av leveransögonblicket för att förhindra oklarheter både för föraren och kunden.
- Men där är vi inte ännu, säger Postnord.

När vi ringer supporten för tjänsten, berättar han att det endast är särskilda förare som får köra dessa leveranser och att de har särskild utbildning.
- Det är dedikerade chaufförer som utför leveranserna i Postnord, säger man.

De är utbildade i teknologin för att hitta, låsa upp, öppna, stänga samt låsa en Volvo i samband med leverans och Volvo Cars kräver att de har genomgått utbildningen, säger man. Enligt supporten kan ni även anlita underleverantörer. Hur garanterar ni att deras förare har utbildningen?
- Leverans med digital nyckel kan endast ske av dedikerad, utbildad chaufför som tilldelats erforderlig utrustning och gränssnitt för utförande. Detta gäller även för kontrakterade underleverantörer och Postnord tar alltid ansvar för alla leveranser som utförs i vår regi, sammanfattar Postnord.

När vi ställer frågor kring tjänsten, inte minst förarens rättssäkerhet, handlar svaren ändå mest om försäkringarna som skyddar varan. Genom Volvia har den ett kraftfullt skydd och likaså den kund som har sin bil försäkrad i samma bolag. Lika vattentätt ter sig ännu inte chaufförens situation då det kan komma att handla om ord mot ord om något går fel och hur utkomsten av en sådan batalj blir, vet så klart inget om förrän något sker.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 27 November 2017, kl 17:10
Kategori: Nyhet
Taggar: Ansvarsfrågor, Försäkringar, In-Car Delivery, Postnord, Volvo Cars

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant