Foto: Postnord

Paketleverans till din Volvo - men...

Vems är ansvaret när Postnord öppnar din bil?

In-Car Delivery innebär att en främmande chaufför kan öppna en lika främmande persons privata fordon för att leverera ett paket. Men vem ansvarar för om något händer under leveransen, om till exempel kundens bil skadas eller något anmäls stulet ur densamma?
Frågorna är relevanta men uppenbarligen inte helt enkla att besvara.

In-Car Delivery är en leveranslösning där Volvo Cars står bakom utvecklingen av konceptet och tekniken bakom tjänsten. De har under det arbetet haft ett nära samarbete med Postnord.

Är din Volvo nyare än 1999 års modell, kan du använda tjänsten. Du beställer varan på nätet och får den levererad direkt in i din bil av en chaufför som ges en temporär, digital nyckel som öppnar bakluckan och sidodörrarna på din bil utan att du är närvarande. Det registreras digitalt vilken förare som öppnat och när.

Vi börjar med ett kundperspektiv och eftersom tjänsten inte kräver en Volviaförsäkring, kontaktar vi ett antal försäkringsbolag och frågar om de ersätter stölder ur fordonet även om en främmande person givits tillgång att öppna det.

Utan referensfall, säger majoriteten av dem att det inte är självklart att få ut ersättning under sådana förhållanden och att man måste ta reda på vad som gäller för oaktsamhet i den egna försäkringen. Varan som levereras omgärdas dock av en omfattande försäkring hos Volvia och har man sin bil i samma bolag, är denna tjänst nära nog riskfri, även för budet.
- För bilägare med bilförsäkring i annat bolag har vi inget åtagande att ersätta stöldskador som inte omfattas av In-Car-Delivery-försäkringsskyddet, säger man på Volvia. Det blir upp till respektive försäkringsbolag att bedöma.

Volvia förstår att chauffören kan uppleva att de sätts i en svår situation om något sådant skulle ske.

Låt oss måla upp ett värsta scenario där en kund sysslar med försäkringsbedrägeri och själv avlägsnar utrustning ur sin bil, beställer en leverans, budet öppnar endast bakluckan och lägger paketet där. Kunden anmäler sedan budet för stöld, men denne nekar. Hur blir det med ersättningen.
- Om utredningen visar att det är föraren som stulit i samband med leverans, kommer bilägaren att få ersättning från vår bilförsäkring, säger man på Volvia. Leverantörens ansvarsförsäkring får därmed ersätta bilägaren.

Om utredningen visar att stölden utförts av någon annan än kunden eller föraren, betalas ersättning ut från bilägarens bilförsäkring enligt gällande villkor. Detta är en ny tjänst och ny teknik tillkommer i bilarna som öppnar upp för ytterligare nya tjänster som skapar mervärde för bilägarna, säger man.
- Vi kommer med stor sannolikhet se framtagande av specifika försäkringslösningar och anpassningar av ”vanliga” bilförsäkringar för att möta teknik- och tjänsteutvecklingen, avrundar Volvia.

Angående förarens skydd mot anklagelser, hänvisar man till att speditörernas anställdas skydd hanteras inom ramen för leverantörernas egna ansvarsförsäkringar.

Vi ställer liknande frågor till Postnord som kört dessa leveranser i cirka två års tid utan incidenter. Vi undrar om det är rimligt att en förare ska riskera anklagas för stöld eller skadegörelse och sedan behöva bevisa sin oskuld.
- Leveranser med digitala lås är fortfarande under utveckling hos oss, säger man. Vi tittar på olika leveransalternativ där digitala lås kan vara aktuella och väger in alla typer av risker och möjligheter kopplat till utvecklingen. 

De rekommenderar alltid kunderna att oavsett tillfälle inte låta värdesaker ligga kvar i fordonet. De tar även upp att det finns exempel på logistikföretag som, i framtiden, ser att kameror kan spela en roll för dokumentation av leveransögonblicket för att förhindra oklarheter både för föraren och kunden.
- Men där är vi inte ännu, säger Postnord.

När vi ringer supporten för tjänsten, berättar han att det endast är särskilda förare som får köra dessa leveranser och att de har särskild utbildning.
- Det är dedikerade chaufförer som utför leveranserna i Postnord, säger man.

De är utbildade i teknologin för att hitta, låsa upp, öppna, stänga samt låsa en Volvo i samband med leverans och Volvo Cars kräver att de har genomgått utbildningen, säger man. Enligt supporten kan ni även anlita underleverantörer. Hur garanterar ni att deras förare har utbildningen?
- Leverans med digital nyckel kan endast ske av dedikerad, utbildad chaufför som tilldelats erforderlig utrustning och gränssnitt för utförande. Detta gäller även för kontrakterade underleverantörer och Postnord tar alltid ansvar för alla leveranser som utförs i vår regi, sammanfattar Postnord.

När vi ställer frågor kring tjänsten, inte minst förarens rättssäkerhet, handlar svaren ändå mest om försäkringarna som skyddar varan. Genom Volvia har den ett kraftfullt skydd och likaså den kund som har sin bil försäkrad i samma bolag. Lika vattentätt ter sig ännu inte chaufförens situation då det kan komma att handla om ord mot ord om något går fel och hur utkomsten av en sådan batalj blir, vet så klart inget om förrän något sker.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 27 November 2017, kl 17:10
Kategori: Nyhet
Taggar: Ansvarsfrågor, Försäkringar, In-Car Delivery, Postnord, Volvo Cars

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant