Lotta Wrangle, nordisk presschef, tycker det är bra att vinterdäckskravet ses över. Foto: Michelin

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.


Marcus Karlsson, Public Affairs och miljöchef på Michelin. Foto: Michelin 

Tomas Eneroths förslag ligger i linje med motsvarande lag för personbilar och innebär att det ska vara vinterdäck på samtliga hjul på såväl dragfordon som släp från 1 december till och med 31 mars när vinterväglag råder. Mönsterdjupet för personbilars vinterdäck är tre millimeter, men för lastbilar lär kravet bli minst fem millimeter.

Däcktillverkaren Michelin vill tillföra sina kommentarer till det nya förslaget om M+S på samtliga axlar och det eventuellt ökade mönsterdjupet. Lotta Wrangle, nordisk presschef, tycker det är bra att vinterdäckskravet ses över.
- Helst hade vi istället velat se ett krav som innebär att däcken ska ha vinterdäcksmärkningen 3PSMF, alptopp och snöflinga, på drivaxel och på sikt även på framaxeln, säger hon. Till skillnad från M+S är den märkningen baserad på ett test där däckets accelerationsförmåga på packad snö mäts.

M+S-märkningen som föreslås, är något som däcktillverkarna själva bestämmer om däcket ska ha, utan något test till grund, säger hon. Kravet på 3PMSF på drivaxeln och på sikt även framaxeln, ökar säkerheten för lastbilar, anser Michelin.

Övriga axlar inkluderas inte i deras krav då det är andra egenskaper som skapar grepp på löp- och släpvagnsaxlar. Detta är samma reglemente som Tyskland inför för lastbilar och personbilar från och med vintern 2018 utan krav på ökat mönsterdjup.
- Det är viktigt att påpeka att det inte endast är mönsterdjupet som påverkar grepp utan det är istället mönsterdesign, däcktryck, gummiblandning, stomme, lastfördelning i lastbilen som har större inverkan, säger Wrangle.

Att införa en lag som kräver ett däckbyte vid 5 millimeter på samtliga axlar, innebär en stor miljöpåverkan med ökad bränsleförbrukning och ett ökat resursslöseri som följd, säger hon. Tar man av ett däck med cirka 30 procent av dess livslängd kvar, blir resultatet fler sålda däck och mer material som slösas bort samt en högre bränsleförbrukning hos däck som då åker runt med större mönsterdjup.

Michelins förslag på vinterreglemente för lastbil är alltså krav på 3PSMF tillsammans med 5 millimeters mönsterdjup på fram- och drivaxel på lastbilen. Övriga axlar anser de ska ha 1,6 millimeters mönsterdjup.
- Ökad information till åkarna om däcktryck samt information om hur lasten ska fördelas är viktig, avslutar Wrangle.

Varför Michelin inte ställer samma krav på släpens däck förklarar Marcus Karlsson, Public Affairs och miljöchef, för oss och berättar att det är olika grepp beroende på axlar och påpekar att M+S inte är någon garanti för ett vinterdäck.
- 3PSMF är baserat på ett test. Mönster, gummi, stomme och lufttryck samt lastfördelning är mycket viktiga delar och det finns inget som säger 1,6 eller 3mm eller 5mm eller 8mm har olika nivåer av säkerhet när man beaktar de andra parametrarna.

För en hållbar transport ska och bör däcken räcka från början till slut på ett säkert sätt till den sista lagliga millimetern, anser Marcus och ber oss notera att greppmekanismen på en lastbil inte är samma som för en personbil där de olika axlarna hr olika funktioner och olika krav på däck.
- Det finns egentligen inga sommar- och vinterdäck för en lastbil utan i 95 procent av fallen monteras en lösning som fungerar hela året, säger Karlsson. Och en lastbil vatten- och snöplanar inte vilket kanske inte alla förstår.

Avslutningsvis lyfter han att med regummering och mönsterskärning sparas resurser och bränsle medan med byte vid fem millimeter på alla axlar, skulle öka bränsleförbrukningen för landets åkerier med cirka 1 procent vilket sammanräknat skulle öka kostnaderna och miljöpåverkan.
- Det är viktigt, oavsett tid på året, att man regelbundet ser över sina däck med rätt lufttryck och rätt slitage, sammanfattar Marcus Karlsson.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 15 November 2017, kl 17:00
Kategori: Nyhet
Taggar: Lagförslag, Michelin, Tunga fordon, Vinterdäck

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant