Lotta Wrangle, nordisk presschef, tycker det är bra att vinterdäckskravet ses över. Foto: Michelin

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.


Marcus Karlsson, Public Affairs och miljöchef på Michelin. Foto: Michelin 

Tomas Eneroths förslag ligger i linje med motsvarande lag för personbilar och innebär att det ska vara vinterdäck på samtliga hjul på såväl dragfordon som släp från 1 december till och med 31 mars när vinterväglag råder. Mönsterdjupet för personbilars vinterdäck är tre millimeter, men för lastbilar lär kravet bli minst fem millimeter.

Däcktillverkaren Michelin vill tillföra sina kommentarer till det nya förslaget om M+S på samtliga axlar och det eventuellt ökade mönsterdjupet. Lotta Wrangle, nordisk presschef, tycker det är bra att vinterdäckskravet ses över.
- Helst hade vi istället velat se ett krav som innebär att däcken ska ha vinterdäcksmärkningen 3PSMF, alptopp och snöflinga, på drivaxel och på sikt även på framaxeln, säger hon. Till skillnad från M+S är den märkningen baserad på ett test där däckets accelerationsförmåga på packad snö mäts.

M+S-märkningen som föreslås, är något som däcktillverkarna själva bestämmer om däcket ska ha, utan något test till grund, säger hon. Kravet på 3PMSF på drivaxeln och på sikt även framaxeln, ökar säkerheten för lastbilar, anser Michelin.

Övriga axlar inkluderas inte i deras krav då det är andra egenskaper som skapar grepp på löp- och släpvagnsaxlar. Detta är samma reglemente som Tyskland inför för lastbilar och personbilar från och med vintern 2018 utan krav på ökat mönsterdjup.
- Det är viktigt att påpeka att det inte endast är mönsterdjupet som påverkar grepp utan det är istället mönsterdesign, däcktryck, gummiblandning, stomme, lastfördelning i lastbilen som har större inverkan, säger Wrangle.

Att införa en lag som kräver ett däckbyte vid 5 millimeter på samtliga axlar, innebär en stor miljöpåverkan med ökad bränsleförbrukning och ett ökat resursslöseri som följd, säger hon. Tar man av ett däck med cirka 30 procent av dess livslängd kvar, blir resultatet fler sålda däck och mer material som slösas bort samt en högre bränsleförbrukning hos däck som då åker runt med större mönsterdjup.

Michelins förslag på vinterreglemente för lastbil är alltså krav på 3PSMF tillsammans med 5 millimeters mönsterdjup på fram- och drivaxel på lastbilen. Övriga axlar anser de ska ha 1,6 millimeters mönsterdjup.
- Ökad information till åkarna om däcktryck samt information om hur lasten ska fördelas är viktig, avslutar Wrangle.

Varför Michelin inte ställer samma krav på släpens däck förklarar Marcus Karlsson, Public Affairs och miljöchef, för oss och berättar att det är olika grepp beroende på axlar och påpekar att M+S inte är någon garanti för ett vinterdäck.
- 3PSMF är baserat på ett test. Mönster, gummi, stomme och lufttryck samt lastfördelning är mycket viktiga delar och det finns inget som säger 1,6 eller 3mm eller 5mm eller 8mm har olika nivåer av säkerhet när man beaktar de andra parametrarna.

För en hållbar transport ska och bör däcken räcka från början till slut på ett säkert sätt till den sista lagliga millimetern, anser Marcus och ber oss notera att greppmekanismen på en lastbil inte är samma som för en personbil där de olika axlarna hr olika funktioner och olika krav på däck.
- Det finns egentligen inga sommar- och vinterdäck för en lastbil utan i 95 procent av fallen monteras en lösning som fungerar hela året, säger Karlsson. Och en lastbil vatten- och snöplanar inte vilket kanske inte alla förstår.

Avslutningsvis lyfter han att med regummering och mönsterskärning sparas resurser och bränsle medan med byte vid fem millimeter på alla axlar, skulle öka bränsleförbrukningen för landets åkerier med cirka 1 procent vilket sammanräknat skulle öka kostnaderna och miljöpåverkan.
- Det är viktigt, oavsett tid på året, att man regelbundet ser över sina däck med rätt lufttryck och rätt slitage, sammanfattar Marcus Karlsson.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 15 November 2017, kl 17:00
Kategori: Nyhet
Taggar: Lagförslag, Michelin, Tunga fordon, Vinterdäck

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Om vinnare och förlorare i trafiken”

Vilket är värst i trafiken? Att en förare hänsynslöst nog genomför en omkörning på riksväg 50 i Askersunds kommun trots mötande trafik, får sladd och kommer över i mötande körfält på nytt samt krockar med en mötande bil och orsakar personskador? Att föraren efter åtal döms för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och i både tingsrätt och hovrätt ådöms 80 dagsböter? Eller låt mig säga endast 80 dagsböter. För det är vad jag tycker. Eller att mängder av motsvarande hänsynslösa omkörningar äger rum varje dag som lyckosamt nog genom änglavakt inte leder till en krock med ödesdigra följdverkningar och där ingen hänsynslös förare får stå till svars rättsligt?
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant