Lotta Wrangle, nordisk presschef, tycker det är bra att vinterdäckskravet ses över. Foto: Michelin

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.


Marcus Karlsson, Public Affairs och miljöchef på Michelin. Foto: Michelin 

Tomas Eneroths förslag ligger i linje med motsvarande lag för personbilar och innebär att det ska vara vinterdäck på samtliga hjul på såväl dragfordon som släp från 1 december till och med 31 mars när vinterväglag råder. Mönsterdjupet för personbilars vinterdäck är tre millimeter, men för lastbilar lär kravet bli minst fem millimeter.

Däcktillverkaren Michelin vill tillföra sina kommentarer till det nya förslaget om M+S på samtliga axlar och det eventuellt ökade mönsterdjupet. Lotta Wrangle, nordisk presschef, tycker det är bra att vinterdäckskravet ses över.
- Helst hade vi istället velat se ett krav som innebär att däcken ska ha vinterdäcksmärkningen 3PSMF, alptopp och snöflinga, på drivaxel och på sikt även på framaxeln, säger hon. Till skillnad från M+S är den märkningen baserad på ett test där däckets accelerationsförmåga på packad snö mäts.

M+S-märkningen som föreslås, är något som däcktillverkarna själva bestämmer om däcket ska ha, utan något test till grund, säger hon. Kravet på 3PMSF på drivaxeln och på sikt även framaxeln, ökar säkerheten för lastbilar, anser Michelin.

Övriga axlar inkluderas inte i deras krav då det är andra egenskaper som skapar grepp på löp- och släpvagnsaxlar. Detta är samma reglemente som Tyskland inför för lastbilar och personbilar från och med vintern 2018 utan krav på ökat mönsterdjup.
- Det är viktigt att påpeka att det inte endast är mönsterdjupet som påverkar grepp utan det är istället mönsterdesign, däcktryck, gummiblandning, stomme, lastfördelning i lastbilen som har större inverkan, säger Wrangle.

Att införa en lag som kräver ett däckbyte vid 5 millimeter på samtliga axlar, innebär en stor miljöpåverkan med ökad bränsleförbrukning och ett ökat resursslöseri som följd, säger hon. Tar man av ett däck med cirka 30 procent av dess livslängd kvar, blir resultatet fler sålda däck och mer material som slösas bort samt en högre bränsleförbrukning hos däck som då åker runt med större mönsterdjup.

Michelins förslag på vinterreglemente för lastbil är alltså krav på 3PSMF tillsammans med 5 millimeters mönsterdjup på fram- och drivaxel på lastbilen. Övriga axlar anser de ska ha 1,6 millimeters mönsterdjup.
- Ökad information till åkarna om däcktryck samt information om hur lasten ska fördelas är viktig, avslutar Wrangle.

Varför Michelin inte ställer samma krav på släpens däck förklarar Marcus Karlsson, Public Affairs och miljöchef, för oss och berättar att det är olika grepp beroende på axlar och påpekar att M+S inte är någon garanti för ett vinterdäck.
- 3PSMF är baserat på ett test. Mönster, gummi, stomme och lufttryck samt lastfördelning är mycket viktiga delar och det finns inget som säger 1,6 eller 3mm eller 5mm eller 8mm har olika nivåer av säkerhet när man beaktar de andra parametrarna.

För en hållbar transport ska och bör däcken räcka från början till slut på ett säkert sätt till den sista lagliga millimetern, anser Marcus och ber oss notera att greppmekanismen på en lastbil inte är samma som för en personbil där de olika axlarna hr olika funktioner och olika krav på däck.
- Det finns egentligen inga sommar- och vinterdäck för en lastbil utan i 95 procent av fallen monteras en lösning som fungerar hela året, säger Karlsson. Och en lastbil vatten- och snöplanar inte vilket kanske inte alla förstår.

Avslutningsvis lyfter han att med regummering och mönsterskärning sparas resurser och bränsle medan med byte vid fem millimeter på alla axlar, skulle öka bränsleförbrukningen för landets åkerier med cirka 1 procent vilket sammanräknat skulle öka kostnaderna och miljöpåverkan.
- Det är viktigt, oavsett tid på året, att man regelbundet ser över sina däck med rätt lufttryck och rätt slitage, sammanfattar Marcus Karlsson.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 15 November 2017, kl 17:00
Kategori: Nyhet
Taggar: Lagförslag, Michelin, Tunga fordon, Vinterdäck

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Mercedes-Benz Trucks ”Årets generalagent”

Mercedes-Benz Trucks har utsetts till ”Årets generalagent” bland de tunga lastbilstillverkarna i en undersökning med återförsäljare genomförd av MRF, Motorbranschens Riksförbund. Utmärkelsen stärker ytterligare märkets position på den svenska marknaden.

Fahlgrens Åkeri störst på flisbilar i Västerbotten

Köpet av ytterligare sju flisbilar, gör Fahlgrens åkeri i Vindeln AB till det största flisbilsåkeriet i Västerbotten med sina nu arton flisbilar.

Fordon med körförbud i trafik för GDL

Åkeriet: ”Vi har sålt fordonen till utlandet”

Åkeriet förnekar att deras till utlandet sålda fordon med körförbud, har använts i trafik. Endast ett av dem hamnar av misstag i trafik för GDL när en förare tar fel bil. När Proffs kontaktar åkeriet och GDL, tas fordonet ur trafik för besiktning. Detsamma gäller ytterligare tre av åkeriets sålda fordon.

Andra eldrivna lastbilen från Volvo – på tre veckor

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant