Bulgarisk dragbil med turkisk trailer - och otillåtet cabotage. Ombord fanns gods till de båda Volvoföretagen.

Volvo Cars och Volvo Lastvagnar samlastade på olaglig transport

Lastvagnar: ”Lagar och regler ska följas”

Det ena otillåtna cabotaget efter det andra vinkas in på polisens kontrollplats vid Helsingborg. Häromdagen lyfte polisen till exempel av klampen från ett polskt ekipage som precis hade betalat för sig, för att bära den 20 meter bort och låsa fast den på nästa ekipage, en bulgarisk bil med turkisk trailer – på väg till Volvo.
- Det är som att fiska i ett akvarium, säger en trafikpolis till tidningen.

Under måndagen den här veckan stoppas ett polskt ekipage av Helsingborgspolisen för kontroll. Ganska snart står det klart att det handlar om en cabotagetransport och dessutom en olaglig sådan.
- Chauffören kunde inte visa upp de handlingar som krävs, förklarar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.

Transporten hade påbörjats i Trelleborg och de planerade destinationerna var Skultuna och Oxelösund. Men i Helsingborg tog alltså resan slut för den polske transportören.
- Chauffören förstod inte alls vad han hade gjort för fel vilket ju bevisar att han inte känner till vilka krav som ställs på en cabotagetransport, menar Samuelsson.

Chauffören hade dessutom brutit mot kör- och vilotidsbestämmelserna i Tyskland, vilket spädde på sanktionsavgiften till en summa om 44 000 kronor.
- Vi klampade bilen igår och nu ska jag låsa upp den eftersom pengarna har betalats, förklarar Lars-Göran Samuelsson för oss under tisdagen.

Men Samuelsson behövde inte gå speciellt långt med den ”begagnade” klampningsutrustningen.
- Mina kollegor kom nyss in med en bulgarisk dragbil så jag ska bara flytta över klampen till den, berättar han och låter smått uppgiven.

Bilen som nu blir klampad drar en turkisk trailer.
- Detta är nog det värsta jag har varit med om på länge, utbrister trafikpolis Sören Johansson.

När vi tittar in på trailern ser vi att det står gods till två olika Volvoföretag, till Lastvagnar och till Cars.

Chauffören berättar för polisen att han har kommit till Sverige med flyg i söndags och han hämtat dragbilen på en verkstad. Därefter har han beordrats att hämta den aktuella trailern i Malmö, för att lossa bland annat i Helsingborg och i Göteborg.

Men nu blev ekipaget alltså klampat i Helsingborg. Varför är detta ”det värsta på länge”?
- Chauffören är helt okunnig, inte ett papper i ordning, inte en siffra rätt känns det som, säger Sören Johansson.

Att åkeriägaren dessutom slängde luren i örat på Johansson när han ville prata med honom, gjorde så klart inte saken bättre.

Proffs kontaktar Fredrik Ivarsson som är kommunikationschef på Volvo Group Trucks Operations. Han bekräftar att det var deras gods och beklagar att detta, trots att de aktivt arbetar för bra transporter, ändå hände.
- Vi köper transporter av flera olika aktörer och det är stipulerat i våra avtal att lagar och regler ska följas, säger han.

Som transportköpare har Volvo Group Trucks genom avtalet fullgjort sina åtaganden, men de nöjer sig inte med det då man inte vill att företagets namn ska förknippas med dylikt, säger han och berättar att man nu agerar genom att ta kontakt med företaget som initialt fick uppdraget dels för att reda ut hur det alls kunde hända och dels för att det inte ska ske igen.
- Vi framförde även att vi ville att de betalar sanktionsförskottet så att vi får loss vårt gods. Och den information som jag har fått nu, gör gällande att så kommer att ske, avrundar Fredrik Ivarsson.

Proffs stämmer av Ivarssons uppgifter med polisen, som bekräftar att förskottet på sanktionsavgiften samt sanktionsavgiften för chaufförens kör- och vilotidsbrott har betalats.

När vi på tidningen Proffs besöker trafikpolisen under deras arbetspass, tillhör det snart ovanligheterna att vi inte får bevittna när man avslöjar ett otillåtet cabotage. Att det är en vanlig företeelse, håller Lars-Göran Samuelsson med om.
- Inrikes transporter med utländska dragbilar är väldigt vanligt. Och hur många otillåtna cabotage vi ska ta, är nog endast en fråga om hur stora resurser vi sätter in. Det finns hur många som helst därute, avslutar han.
- Det är som att fiska i ett akvarium, säger en annan trafikpolis.

Proffs har sökt Volvo Cars, som inte har återkommit med vare sig svar på våra frågor eller någon förklaring till hur de ställer sig till att deras gods ännu en gång transporteras på olagligt sätt.


På vägen från Trelleborg till Skultuna och Oxelösund, stoppades det polska ekipaget i Helsingborg. Otillåtet cabotage konstaterades - och därmed var det slutkört. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 1 November 2017, kl 16:50
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Klampning, Volvo Cars, Volvo Lastvagnar

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Lagförslag:

Tidsgränsen för klampning ökas - med 12 timmar

Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.

Ärende med ”cirkusolycka” läggs ned

”De misstänkta har lämnat landet”

Cirkusens bogserande ekipage blev påkörda bakifrån av en annan lastbil och skadorna blev omfattande. Trots att vittnen kunde berätta vad som hände, har ärendet nu lagts ner. Anledningen känns alldeles för bekant.

Sveriges Åkeriföretag:

"Oklart om kombitrafik - trots EU-beslut"

EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
– Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.

Volvo prisas för LNG-lastbil

Volvo Lastvagnars nya lastbilar för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. 

160 mils räckvidd med Scanias nya gasmotor

Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.

Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage

Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017

27 oktober 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 oktober 2017
Stäng

27 oktober 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Volvo satsar på LNG: Full fart mot framtiden
  • Vibeke fick bort spritbussarna
  • DAF:s nyheter på rad i Spanien
  • Två dömdes för veckovila i hytten
  • Varför är bilen billigare hos Scanvo?
  • Rapport från Comtrans-mässan i Ryssland
  • Ny USA-utställning med tysk förebild
  • Lervälling och putstrasor är Jennifers vardag
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant