Bulgarisk dragbil med turkisk trailer - och otillåtet cabotage. Ombord fanns gods till de båda Volvoföretagen.

Volvo Cars och Volvo Lastvagnar samlastade på olaglig transport

Lastvagnar: ”Lagar och regler ska följas”

Det ena otillåtna cabotaget efter det andra vinkas in på polisens kontrollplats vid Helsingborg. Häromdagen lyfte polisen till exempel av klampen från ett polskt ekipage som precis hade betalat för sig, för att bära den 20 meter bort och låsa fast den på nästa ekipage, en bulgarisk bil med turkisk trailer – på väg till Volvo.
- Det är som att fiska i ett akvarium, säger en trafikpolis till tidningen.

Under måndagen den här veckan stoppas ett polskt ekipage av Helsingborgspolisen för kontroll. Ganska snart står det klart att det handlar om en cabotagetransport och dessutom en olaglig sådan.
- Chauffören kunde inte visa upp de handlingar som krävs, förklarar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.

Transporten hade påbörjats i Trelleborg och de planerade destinationerna var Skultuna och Oxelösund. Men i Helsingborg tog alltså resan slut för den polske transportören.
- Chauffören förstod inte alls vad han hade gjort för fel vilket ju bevisar att han inte känner till vilka krav som ställs på en cabotagetransport, menar Samuelsson.

Chauffören hade dessutom brutit mot kör- och vilotidsbestämmelserna i Tyskland, vilket spädde på sanktionsavgiften till en summa om 44 000 kronor.
- Vi klampade bilen igår och nu ska jag låsa upp den eftersom pengarna har betalats, förklarar Lars-Göran Samuelsson för oss under tisdagen.

Men Samuelsson behövde inte gå speciellt långt med den ”begagnade” klampningsutrustningen.
- Mina kollegor kom nyss in med en bulgarisk dragbil så jag ska bara flytta över klampen till den, berättar han och låter smått uppgiven.

Bilen som nu blir klampad drar en turkisk trailer.
- Detta är nog det värsta jag har varit med om på länge, utbrister trafikpolis Sören Johansson.

När vi tittar in på trailern ser vi att det står gods till två olika Volvoföretag, till Lastvagnar och till Cars.

Chauffören berättar för polisen att han har kommit till Sverige med flyg i söndags och han hämtat dragbilen på en verkstad. Därefter har han beordrats att hämta den aktuella trailern i Malmö, för att lossa bland annat i Helsingborg och i Göteborg.

Men nu blev ekipaget alltså klampat i Helsingborg. Varför är detta ”det värsta på länge”?
- Chauffören är helt okunnig, inte ett papper i ordning, inte en siffra rätt känns det som, säger Sören Johansson.

Att åkeriägaren dessutom slängde luren i örat på Johansson när han ville prata med honom, gjorde så klart inte saken bättre.

Proffs kontaktar Fredrik Ivarsson som är kommunikationschef på Volvo Group Trucks Operations. Han bekräftar att det var deras gods och beklagar att detta, trots att de aktivt arbetar för bra transporter, ändå hände.
- Vi köper transporter av flera olika aktörer och det är stipulerat i våra avtal att lagar och regler ska följas, säger han.

Som transportköpare har Volvo Group Trucks genom avtalet fullgjort sina åtaganden, men de nöjer sig inte med det då man inte vill att företagets namn ska förknippas med dylikt, säger han och berättar att man nu agerar genom att ta kontakt med företaget som initialt fick uppdraget dels för att reda ut hur det alls kunde hända och dels för att det inte ska ske igen.
- Vi framförde även att vi ville att de betalar sanktionsförskottet så att vi får loss vårt gods. Och den information som jag har fått nu, gör gällande att så kommer att ske, avrundar Fredrik Ivarsson.

Proffs stämmer av Ivarssons uppgifter med polisen, som bekräftar att förskottet på sanktionsavgiften samt sanktionsavgiften för chaufförens kör- och vilotidsbrott har betalats.

När vi på tidningen Proffs besöker trafikpolisen under deras arbetspass, tillhör det snart ovanligheterna att vi inte får bevittna när man avslöjar ett otillåtet cabotage. Att det är en vanlig företeelse, håller Lars-Göran Samuelsson med om.
- Inrikes transporter med utländska dragbilar är väldigt vanligt. Och hur många otillåtna cabotage vi ska ta, är nog endast en fråga om hur stora resurser vi sätter in. Det finns hur många som helst därute, avslutar han.
- Det är som att fiska i ett akvarium, säger en annan trafikpolis.

Proffs har sökt Volvo Cars, som inte har återkommit med vare sig svar på våra frågor eller någon förklaring till hur de ställer sig till att deras gods ännu en gång transporteras på olagligt sätt.


På vägen från Trelleborg till Skultuna och Oxelösund, stoppades det polska ekipaget i Helsingborg. Otillåtet cabotage konstaterades - och därmed var det slutkört. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 1 November 2017, kl 16:50
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Klampning, Volvo Cars, Volvo Lastvagnar

90 procents ojämnhet mellan bromsarna

”Hur ska vi kunna läsa kyrilliska bokstäver?”

Trots ekipagets många fel på bromsarna, tycker bilinspektören att det ändå har blivit bättre än det var för bara tio år sedan. En annan bilinspektör får in ett ekipage där diagrambladen är ifyllda på ryska. Rapport från två bilinspektörer i vardagens verklighet.

Rädda dieseln med artificiell intelligens

”Diesel har en framtid, säger Bosch”

2020 träder nya och tuffare utsläppskrav för diesel i kraft. För att uppnå målen har Bosch utvecklat en ny teknik som de säger kan reducera utsläppen så pass mycket att dieselbilar kommer klara av utsläppskraven – tio gånger om. I nästa steg siktar Bosch på att använda artificiell intelligens, AI, för att ytterligare minimera utsläppen

Volvo Trucks Nordamerikachef går till MAN

I veckan brast nyheten om att Göran Nyberg, som sedan 2012 varit chef för Volvo Trucks North America, nu blir ansvarig på MAN Truck & Bus i München för försäljning och marknadsföring. Göran Nyberg tillträder sin nya tjänst 17 september i år, samma vecka som IAA, världens största lastbilsutställning, inleds i Hannover.
MAN är tillsammans med Scania dotterbolag till VW Truck & Bus.

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant