Bulgarisk dragbil med turkisk trailer - och otillåtet cabotage. Ombord fanns gods till de båda Volvoföretagen.

Volvo Cars och Volvo Lastvagnar samlastade på olaglig transport

Lastvagnar: ”Lagar och regler ska följas”

Det ena otillåtna cabotaget efter det andra vinkas in på polisens kontrollplats vid Helsingborg. Häromdagen lyfte polisen till exempel av klampen från ett polskt ekipage som precis hade betalat för sig, för att bära den 20 meter bort och låsa fast den på nästa ekipage, en bulgarisk bil med turkisk trailer – på väg till Volvo.
- Det är som att fiska i ett akvarium, säger en trafikpolis till tidningen.

Under måndagen den här veckan stoppas ett polskt ekipage av Helsingborgspolisen för kontroll. Ganska snart står det klart att det handlar om en cabotagetransport och dessutom en olaglig sådan.
- Chauffören kunde inte visa upp de handlingar som krävs, förklarar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.

Transporten hade påbörjats i Trelleborg och de planerade destinationerna var Skultuna och Oxelösund. Men i Helsingborg tog alltså resan slut för den polske transportören.
- Chauffören förstod inte alls vad han hade gjort för fel vilket ju bevisar att han inte känner till vilka krav som ställs på en cabotagetransport, menar Samuelsson.

Chauffören hade dessutom brutit mot kör- och vilotidsbestämmelserna i Tyskland, vilket spädde på sanktionsavgiften till en summa om 44 000 kronor.
- Vi klampade bilen igår och nu ska jag låsa upp den eftersom pengarna har betalats, förklarar Lars-Göran Samuelsson för oss under tisdagen.

Men Samuelsson behövde inte gå speciellt långt med den ”begagnade” klampningsutrustningen.
- Mina kollegor kom nyss in med en bulgarisk dragbil så jag ska bara flytta över klampen till den, berättar han och låter smått uppgiven.

Bilen som nu blir klampad drar en turkisk trailer.
- Detta är nog det värsta jag har varit med om på länge, utbrister trafikpolis Sören Johansson.

När vi tittar in på trailern ser vi att det står gods till två olika Volvoföretag, till Lastvagnar och till Cars.

Chauffören berättar för polisen att han har kommit till Sverige med flyg i söndags och han hämtat dragbilen på en verkstad. Därefter har han beordrats att hämta den aktuella trailern i Malmö, för att lossa bland annat i Helsingborg och i Göteborg.

Men nu blev ekipaget alltså klampat i Helsingborg. Varför är detta ”det värsta på länge”?
- Chauffören är helt okunnig, inte ett papper i ordning, inte en siffra rätt känns det som, säger Sören Johansson.

Att åkeriägaren dessutom slängde luren i örat på Johansson när han ville prata med honom, gjorde så klart inte saken bättre.

Proffs kontaktar Fredrik Ivarsson som är kommunikationschef på Volvo Group Trucks Operations. Han bekräftar att det var deras gods och beklagar att detta, trots att de aktivt arbetar för bra transporter, ändå hände.
- Vi köper transporter av flera olika aktörer och det är stipulerat i våra avtal att lagar och regler ska följas, säger han.

Som transportköpare har Volvo Group Trucks genom avtalet fullgjort sina åtaganden, men de nöjer sig inte med det då man inte vill att företagets namn ska förknippas med dylikt, säger han och berättar att man nu agerar genom att ta kontakt med företaget som initialt fick uppdraget dels för att reda ut hur det alls kunde hända och dels för att det inte ska ske igen.
- Vi framförde även att vi ville att de betalar sanktionsförskottet så att vi får loss vårt gods. Och den information som jag har fått nu, gör gällande att så kommer att ske, avrundar Fredrik Ivarsson.

Proffs stämmer av Ivarssons uppgifter med polisen, som bekräftar att förskottet på sanktionsavgiften samt sanktionsavgiften för chaufförens kör- och vilotidsbrott har betalats.

När vi på tidningen Proffs besöker trafikpolisen under deras arbetspass, tillhör det snart ovanligheterna att vi inte får bevittna när man avslöjar ett otillåtet cabotage. Att det är en vanlig företeelse, håller Lars-Göran Samuelsson med om.
- Inrikes transporter med utländska dragbilar är väldigt vanligt. Och hur många otillåtna cabotage vi ska ta, är nog endast en fråga om hur stora resurser vi sätter in. Det finns hur många som helst därute, avslutar han.
- Det är som att fiska i ett akvarium, säger en annan trafikpolis.

Proffs har sökt Volvo Cars, som inte har återkommit med vare sig svar på våra frågor eller någon förklaring till hur de ställer sig till att deras gods ännu en gång transporteras på olagligt sätt.


På vägen från Trelleborg till Skultuna och Oxelösund, stoppades det polska ekipaget i Helsingborg. Otillåtet cabotage konstaterades - och därmed var det slutkört. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 1 November 2017, kl 16:50
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Klampning, Volvo Cars, Volvo Lastvagnar

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Ekol etablerar sig i Göteborg i januari

Helt enligt planerna och strategin om att bli en av Europas största intermodala logistikleverantörer med egna fordon, transportutrustning och logistikanläggningar, startar turkiska Ekol Logistics i januari sin egen verksamhet i och med etableringen av Ekol Nordics i Sverige. Sverige blir därmed det 16:e landet där Ekol är etablerat med egen verksamhet.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant