Det krävdes tre dragbilar och två sanktionsavgifter innan trailern till höger kunde fortsätta sin resa mot slutdestinationen. Trailern till vänster är den som kom tom till kontrollplatsen. Foto: Roger Ogemar

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

I tisdags (den 5 december) hamnar bilinspektörerna Alexander Calmerfalk och Roger Ogemar bakom en fransk trailer på väg mot Västerås från Köpinghållet. Den dras av en tvåaxlad slovensk dragare med obetald vägavgift.

De beslutar sig för att göra en kontroll och stoppar ekipaget väster om Västerås på Råby Rastplats.Det visar sig att fordonet har varit i Sverige i elva dagar.
- Den bulgariske föraren uppgav att sedan han tog över lastbilen hade han endast hämtat trailers i Göteborgs hamn, levererat godset, lastat och kört ner till Göteborgs hamn igen där en ny trailer hämtats, säger Ogemar. Ett solklart fall av otillåtet cabotage.

PØ Scandex kör mycket kombitrafik, men mellan Göteborg och Västerås är det längre än de för kombitrafik tillåtna 150 kilometrarna som för gods via sjön är exakt definierade. Därför kunde inte kombidirektivet åberopas och förskottet på sanktionsavgiften om 40 000 kronor som beslutades, vann gehör även hos Transportstyrelsen.

Det slovenska åkeriets representant kontaktar de via ett makedonskt telefonnummer och förklarar omständigheterna. Några pengar att per omgående betala sanktionsavgiften med visar sig inte finnas och åkeriet ber om uppskov till dagen efter. Det ledde till att dragbilen klampades.
- I detta läge kopplades trailern ifrån innan klampningen efter en överenskommelse med speditören i Frankrike, säger Ogemar. I och för sig ett högt spel från vår sida, men magkänslan sade oss att vi kunde kosta på oss det.

När det ett dygn senare är dags att låsa upp klampen, har ännu inga pengar kommit. Istället vill företaget ha ytterligare ett dygn på sig eftersom banken uppgett att det skulle ta tid att föra över pengarna till företagets konto. Tidsfristen har löpt ut, så man är tvungen att låsa upp klampen.
- Calmerfalk upplyste företaget, med all önskvärd tydlighet, att fordonet inte fick lämna platsen innan pengarna kommit in på statens konto, säger Ogemar. Han måste varit väldigt tydlig eftersom bilen stod kvar, oklampad, i ytterligare ett och ett halvt dygn.

Medan bilinspektörerna håller på med ärendet väster om Västerås, kommer en lettisk dragbil för att hämta trailern. Med sig har han en tom trailer. Den ställs av och därefter kopplas den lastade trailern.

Kvar på kontrollplatsen står nu en tomtrailer samt den slovenske dragbilen.

Den lettiske dragbilen rullar iväg, men kommer inte speciellt långt innan den stoppas av polisinspektör Erik Sjögren, 20 kilometer bort på kontrollplats Karleby.
- Det visade sig då att även denna transportör hade passerat gränsen för vad cabotagereglerna medger och en ny sanktionsavgift beslutades för transport av samma trailer, förklarar Roger Ogemar.

Inte heller den här gången kan pengarna betalas med omedelbar verkan varför man åter tar fram klampningsutrustningen.

Dagen efter kryper Heisterkamp Holland till korset och erbjuder sig att betala sanktionsavgiften trots att det är Heisterkamp Lettland som äger den senast klampade dragaren och även tillståndet. Betalningen ordnas under eftermiddagen och trailern kan fortsätta. Nu med en svensk dragare.
- Ibland går det bra, ibland går det bättre, hälsar bilinspektörerna från Västerås.

PØ Scandex har, när deras trailers tidigare blivit inblandade i dylikt, hävdat att de aldrig betalar böter eller sanktionsavgifter för åkerierna. En linje de benhårt håller fast vid även denna gång.

Vi frågar efter deras ansvar i dessa två ärenden. Generaldirektör Nicolai Østergaard säger att det slovenska företaget inte tillhör deras vanliga underleverantörer och även om man stämmer av med dem angående kombitrafiken, har det tydligen inte varit tillräckligt denna gång.
- Det lettiska ekipaget som skulle ta över, kom tom in från Norge och vi räknade inte det som en nationell transport. Således måste vi ta på oss skulden för det, sammanfattar Østergaard.

Den oklampade, slovenske dragaren står kvar utanför Västerås i väntan på att lösa betalningen.
- Igår betalade de 20 000 kronor, men de hade limit på sitt kort varför de fick skaffa ett nytt kort. I morse fungerade inte heller det kortet och nu sitter de i samtal med banken och vi får se om det löser sig innan helgen, avrundar Roger Ogemar.

När Proffs gör en sista kontroll av utvecklingen idag under förmiddagen, får vi veta att man precis fick de sista 20 000 kronorna och att en kollega till Ogemar, på sin fritid, åker för att låsa upp och vinka av föraren.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 8 December 2017, kl 17:02
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Heisterkamp, PØ  Scandex, Trafikpolisen, Västerås

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant