Bilen kunde spåras och därmed återfås tack vare att Anders företag hade installerat en digital körjournal med GPS. Dessutom kunde tjuvarna gripas. Foto: Anders Grubb

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.


Anders Grubb. Foto: Jan Johansson 

Anders Grubb är delägare i företaget Kringdata AB i Mora och man har en filial i Älvdalen. Företaget arbetar mycket med fiberoptik och den aktuella minibussen var nära nog ny och vid stöldtillfället lastad med material för hundratusentals kronor. Hur gick stölden till och hur fick ni vetskap om den?
- Bilen finns på vår filial i Älvdalen, berättar Anders Grubb. Någon gång under natten mellan fredag och lördag, den 1-2 december, har förövarna brutit sig in på vårt kontor och tagit nycklarna till fordonet.

Därefter har tjuvarna, som uppenbarligen inte förstod värdet på lasten, dumpat av den nära ett populärt promenadstråk och under lördagen ser folk detta och kopplar ihop produkterna med Kringdata och hör av sig. Vad tjuvarna inte heller vet, är att företagets fordon kan spåras. Varför har du sådan utrustning på dina bilar?
- Efter en förvisso lyckad revision av Skatteverket, insåg jag att det som är mest tidskrävande och lättast kan gå fel, är körjournalerna, säger Anders. Därför skaffade vi Abax elektroniska körjournal med inbyggd gps för då kan jag alltid direkt presentera en helt korrekt körjournal om Skatteverket skulle fråga igen.

Nu fick han även prova på en annan funktion i utrustningen.

När Anders kom till kontoret på lördag eftermiddag och konstaterar vad som hänt, aktiverar han genast den tillhörande appen ”Triplog” i telefonen och ser att bilen rullar på en väg in i Lillhärdal varpå han ringer en bekant i området, Bo Hedin.
- Han ger sig ut och får syn på bilen som har vänt och är på väg tillbaka till Älvdalen, säger Anders.

Han följer bilen via appen i realtid medan han tillkallar polisen som meddelar att de är flera timmar bort, så han och kompanjonen Sven-Olof Larsson bestämmer sig för att själva gripa in och kör för att möta upp fordonet som de i appen ser bara är någon kilometer framför dem.
- Vi parkerar för att invänta bilen som passerar och vi följer sedan efter den några kilometer tills den stannar, säger han.

Utan identifiering via körjournalens gps, hade de inte känt igen fordonet, säger Anders. Bilen hade redan fått nya nummerplåtar och ett försök till omlackering hade gjorts. När de två i bilen konfronteras av Anders, säger de sig ha fått slut på diesel.
- Men då öppnar jag dörren, sliter ut chauffören och trycker upp honom mot sidan av bilen medan Sven-Olof sätter buntband runt hans händer, säger Anders.

Därefter tar de nycklarna ur bilen och låser in en tjej som gömmer sig under en filt på passagerarsätet. Det visar sig vara svenska ungdomar i ålder mellan 19 och 22. Ytterligare en grabb kommer gåendes och spelar ovetande, men olika omständigheter gör att Anders förstår att de har släppt av killen för att begå ett inbrott i ett närliggande fritidshus och nu skulle de hämta honom. Två av dem är påverkade av någon drog, säger Anders som berättar att polisen, som kommer någon timme senare, plockar droger av dem.  Polisen tar med sig samtliga ungdomar för förhör. Anders är mycket glad över att han installerat övervakningsutrustning i sina bilar.
- Utan den hade jag troligtvis aldrig hittat bilen igen, avrundar han.

Den aktuella körjournalslösningen riktar sig huvudsakligen mot yrkes- och förmånsbilar.
- Men visst fungerar vårt spårsystem även på större ekipage, säger Oscar Hellström som är marknadskoordinator på Abax i Västerås när vi kontaktar dem för att höra deras reaktion på det som hänt.

På Abax är man naturligtvis glada över att händelsen slutade väl och att företaget fick tillbaka sin minibuss. Och ett bättre ”kvitto” på att prylarna håller vad de lovar, går knappast att få.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 11 December 2017, kl 16:17
Kategori: Nyhet
Taggar: GPS, Körjournal, Kriminalitet, Spårning, Stöldskydd

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant