När chauffören greps för andra gången, befann han sig i den här bilen. Nu jagas han återigen av den svenska rättvisan. Foto: Arkivbild

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Helsingborgs Dagblad rapporterade i maj 2016 om en drogad, holländsk chaufför som körde mot rött ljus i en korsning i Helsingborg. Med full kraft rammar chauffören en personbil, vars kvinnliga förare skadas svårt.

Mannen grips men släpps snart på fri fot. Körkortet fick han dessutom behålla.

Efteråt jagade polisen honom med ljus och lykta för att kunna hålla fortsatta förhör. Han greps igen, förhördes och släpptes på nytt.

Strax därefter kommer svaret på de medicinska proverna som togs, vilket visade att föraren även vid det andra gripandet var drogad.

Den 14 september i år kallades mannen till rättegång i Helsingborgs tingsrätt. Han dök aldrig upp.

I torsdags, den 30 november, var mannen på nytt kallad till tingsrätten men inte heller den gången inställer han sig.

Kammaråklagare Gustav Friman förklarar för rätten att den samlade brottslighetens straffvärde motsvarar fängelse i sex månader och att häktning därför inte kan anses vara oproportionerligt.

Tingsrätten beslutar att häkta chauffören i sin utevaro. ”/N.N/ är på sannolika skäl misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada grovt brott och grovt rattfylleri den 31 maj 2016 i Helsingborg. Det finns risk för att /N.N/ avviker eller på annat sätt undandrar sig lagföring eller straff. Skälen för häktning uppväger det intrång eller men som åtgärden kan innebära för /N.N/. På grund härav förklarar tingsrätten /N.N/ häktad i sin utevaro”, skriver tingsrätten i sin motivering.

 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 5 December 2017, kl 09:08
Kategori: Nyhet
Taggar: Drograttfylla, Helsingborg, Rättsfall, Tingsrätten, Trafikolycka, Trafikpolisen

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant