Chauffören, Marek Rutkowski, befinns skyldig till samtliga fyra åtalspunkter; vållande till kroppsskada, smitning från olycksplatsen, grov vårdslöshet i trafik samt grovt rattfylleri. Foto: Polisen

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.


Asmirs bil blev rejält tilltygad. Asmir skadades i olyckan och har fortfarande besvär av skadorna han ådrog sig. Foto: Polisen 

Under kvällen den 22 oktober tappar ett trailerekipage lastat med betongelement delar av lasten på riksväg 31 söder om Vetlanda. Ett stort betongblock hamnar på motsatt körbana där en personbil kör in i det, eller i bakre delen av trailern och föraren tas till sjukhus med smärtor i rygg och nacke. Bilen demoleras svårt.

Vi intervjuar såväl polisutredare som det polska åkeriet samt transportköparen i väntan på förhandlingarna.

Under utredningen och väntan på domen, har den 49-årige polske föraren Marek Rutkowski, suttit häktad i Jönköping. 

Förhandlingarna äger rum i tingsrätten i Eksjö och idag kom domen. Rutkowski befinns skyldig till samtliga fyra åtalspunkter; vållande till kroppsskada, smitning från olycksplatsen, grov vårdslöshet i trafik samt grovt rattfylleri. Detta renderar fängelse i 1 år. Han har suttit häktad mellan 22 oktober till 9 november och den tiden kommer att räknas av från fängelsestraffet.

Vi kontaktar åklagare Adam Rullman som menar att domen är rimlig. Kommer han att föras direkt till fängelse nu?
- I samband med tingsrättsförhandlingen försattes han på fri fot och nu är det Kriminalvårdens uppgift att se till att straffet avtjänas, sammanfattar Rullman.

På Kriminalvården säger man att om den dömde inte infinner när han kallas för att avtjäna straffet och inte har anfört skäl för detta, efterlyses personen. När det handlar om exempelvis en polsk medborgare, utfärdas en europeisk arresteringsorder. Samarbetet mellan de europeiska länderna är så bra att man på Kriminalvården menar att utsikterna att straffet faktiskt avtjänas, är mycket goda.

Lyckas vederbörande hålla sig undan tills efter preskriptionstidens utgång, slipper han straff. Hur lång preskriptionstiden är, avgörs av det brott med högst straffvärde, i detta fallet grovt rattfylleri och således är preskriptionstiden här fem år.

Rutkowskis minnen av händelseförloppet är vaga, men han hade kört från Karlskrona och var på väg till Jönköping, läser vi i domen. Han minns att han tappade ett betongblock och att den mötande bilen träffade betongblocket, inte släpet. Sedan minns han inget förrän polisen väckte honom.

Han säger också att han inte hade druckit något före eller under färden, men däremot druckit dagen innan. Han vet inte heller varför han inte stannade på olycksplatsen.

Det var Asmir som, på väg hem söderut till Åseda, råkade illa ut. Asmir upplever det som att han krockade med bakre delen av släpet, men allt hade gått så fort. Hur känner du inför domen?
- Det är en okej dom, säger han och berättar hur han minns att trailern hade täckt hela hans körbana innan det small.

Vi berättar att Rutkowski försatts på fri fot i samband med förhandlingarna. Hur skulle du känna om han inte hörsammar Kriminalvårdens kallelse och därmed undandrar sig att avtjäna straffet?
- Jag skulle bli mycket besviken, säger han. Jag tänker ofta på hur nära det var att det gått riktigt illa, så jag hoppas verkligen att han gör rätt för sig.

Asmir har fortfarande besvär av skadorna han ådrog sig och går på rehabiliterande sjukgymnastik.

Vi har sökt Rutkowskis advokat för att höra dennes inställning till domen, om de har för avsikt att överklaga och om hans klient annars kommer att avtjäna sitt straff, men advokaten har suttit i förhandlingar under dagen och inte kunnat nås innan publiceringen.

 


Stora betongelement hamnade på vägen. Mirakulöst nog dödades ingen i olyckan. Foto: Polisen 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 4 December 2017, kl 16:04
Kategori: Nyhet
Taggar: Betongtransport, Lastsäkring, Rattfylleri, Rättsfall, Smitning, Vårdslöshet

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant