Chauffören, Marek Rutkowski, befinns skyldig till samtliga fyra åtalspunkter; vållande till kroppsskada, smitning från olycksplatsen, grov vårdslöshet i trafik samt grovt rattfylleri. Foto: Polisen

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.


Asmirs bil blev rejält tilltygad. Asmir skadades i olyckan och har fortfarande besvär av skadorna han ådrog sig. Foto: Polisen 

Under kvällen den 22 oktober tappar ett trailerekipage lastat med betongelement delar av lasten på riksväg 31 söder om Vetlanda. Ett stort betongblock hamnar på motsatt körbana där en personbil kör in i det, eller i bakre delen av trailern och föraren tas till sjukhus med smärtor i rygg och nacke. Bilen demoleras svårt.

Vi intervjuar såväl polisutredare som det polska åkeriet samt transportköparen i väntan på förhandlingarna.

Under utredningen och väntan på domen, har den 49-årige polske föraren Marek Rutkowski, suttit häktad i Jönköping. 

Förhandlingarna äger rum i tingsrätten i Eksjö och idag kom domen. Rutkowski befinns skyldig till samtliga fyra åtalspunkter; vållande till kroppsskada, smitning från olycksplatsen, grov vårdslöshet i trafik samt grovt rattfylleri. Detta renderar fängelse i 1 år. Han har suttit häktad mellan 22 oktober till 9 november och den tiden kommer att räknas av från fängelsestraffet.

Vi kontaktar åklagare Adam Rullman som menar att domen är rimlig. Kommer han att föras direkt till fängelse nu?
- I samband med tingsrättsförhandlingen försattes han på fri fot och nu är det Kriminalvårdens uppgift att se till att straffet avtjänas, sammanfattar Rullman.

På Kriminalvården säger man att om den dömde inte infinner när han kallas för att avtjäna straffet och inte har anfört skäl för detta, efterlyses personen. När det handlar om exempelvis en polsk medborgare, utfärdas en europeisk arresteringsorder. Samarbetet mellan de europeiska länderna är så bra att man på Kriminalvården menar att utsikterna att straffet faktiskt avtjänas, är mycket goda.

Lyckas vederbörande hålla sig undan tills efter preskriptionstidens utgång, slipper han straff. Hur lång preskriptionstiden är, avgörs av det brott med högst straffvärde, i detta fallet grovt rattfylleri och således är preskriptionstiden här fem år.

Rutkowskis minnen av händelseförloppet är vaga, men han hade kört från Karlskrona och var på väg till Jönköping, läser vi i domen. Han minns att han tappade ett betongblock och att den mötande bilen träffade betongblocket, inte släpet. Sedan minns han inget förrän polisen väckte honom.

Han säger också att han inte hade druckit något före eller under färden, men däremot druckit dagen innan. Han vet inte heller varför han inte stannade på olycksplatsen.

Det var Asmir som, på väg hem söderut till Åseda, råkade illa ut. Asmir upplever det som att han krockade med bakre delen av släpet, men allt hade gått så fort. Hur känner du inför domen?
- Det är en okej dom, säger han och berättar hur han minns att trailern hade täckt hela hans körbana innan det small.

Vi berättar att Rutkowski försatts på fri fot i samband med förhandlingarna. Hur skulle du känna om han inte hörsammar Kriminalvårdens kallelse och därmed undandrar sig att avtjäna straffet?
- Jag skulle bli mycket besviken, säger han. Jag tänker ofta på hur nära det var att det gått riktigt illa, så jag hoppas verkligen att han gör rätt för sig.

Asmir har fortfarande besvär av skadorna han ådrog sig och går på rehabiliterande sjukgymnastik.

Vi har sökt Rutkowskis advokat för att höra dennes inställning till domen, om de har för avsikt att överklaga och om hans klient annars kommer att avtjäna sitt straff, men advokaten har suttit i förhandlingar under dagen och inte kunnat nås innan publiceringen.

 


Stora betongelement hamnade på vägen. Mirakulöst nog dödades ingen i olyckan. Foto: Polisen 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 4 December 2017, kl 16:04
Kategori: Nyhet
Taggar: Betongtransport, Lastsäkring, Rattfylleri, Rättsfall, Smitning, Vårdslöshet

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant