I måndags genomfördes en aktion utanför Scans slakteri i Kristianstad arrangerat av djurrättsnätverket Tomma burar. Foto: Scan

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.


Martin Smedjeback berättar att djurrättsnätverket har fått ta emot dödshot, inte sällan från chaufförer, i samband med sina aktioner i landet. Foto: Martin Stenmark 

I måndags genomfördes en aktion utanför Scans slakteri i Kristianstad, arrangerat av djurrättsnätverket Tomma burar. Vad vill ni uppnå med era punktblockader utanför slakterierna, frågar vi Martin Smedjeback från Tomma burar?
- Vi vill belysa det orättfärdiga i att döda djur när vi inte behöver det, säger han.

När vi frågar varför de riktar in aktiviteterna på chaufförerna och åkerierna som kör djuren och som direkt drabbas av aktionen, svarar han att han vill poängtera att de inte har något emot vare sig förarna, åkerierna eller någon individ som arbetar med det här. Varför går ni då inte på uppfödarna istället?
- Det gör vi också i samband med exempelvis djurfritagningar som vi mest arbetar med, säger han. Vid fritagningar släpps djuren inte lösa i naturen utan förs till en förberedd plats där de tas omhand och att släppa ut djur ur lastbilar är inget vi har en tanke på att göra.

Martin understryker att det är slakterierna som står i fokus och de vill stoppa djuren innan de kommer in då det är svårt att ta sig in på området. Att djurens lidande förlängs när de får stå längre i fordonen under aktioner är en vanlig fråga de får, men han menar att man missar poängen med den frågan.
- Den stunden vägs upp av att vi vill motverka att de transporteras långa sträckor för att sedan dödas, säger han.

När vi frågar om han känner till den genomsnittliga tiden svenska slaktdjur tillbringar i transporterna till slakterierna, känner han inte till den siffran, men hänvisar till en lag om en åttatimmarsgräns. Vad vill du säga till irriterade chaufförer och åkare som får stå och vänta ut era aktioner?
- Vi vill inte dem något ont och är inte där för att göra deras liv besvärligt, säger han. Vi vill gärna ha en fredlig dialog även med dem.

Han önskar transportörerna kan se det ur deras perspektiv, att man gör det för djurens skull.

I samband med en aktion i Linköping tidigare i år, fick man motta hundratals dödshot via sociala media varav många kom från förare, berättar Martin som upplever det både obehagligt och personligt när han läser kommentarer där det uppmanas att man ska köra över dem med lastbilarna. Varför tror du de blir så arga trots att ni inte riktar er mot dem?
- En bra fråga. Kanske är de inte vana vid att någon utgör ett hinder för dem i deras vardag, funderar han. Det kan ju också vara att köttnormen är så stark i samhället och därmed inte tål att ifrågasättas.

Oavsett vilka skäl som anges, tycker han inte det får motivera att man önskar livet av någon på det sätt som görs på sociala media. Avslutningsvis frågar vi om det ändå inte finns gårdar där djuren har det bra och att det då skulle rättfärdiga att man äter kött.
- Så länge vi ser på djuren som mat, kommer de att fara illa, sammanfattar Martin Smedjeback.

Vi kontaktar åkerier som påverkats av aktiviteterna, men våra frågor hänvisas till Scan där Magnus Lindholm är operativ direktör. När vi frågar om det finns restriktioner för om och vad åkerierna får uttala sig om till media, säger han att åkerierna omfattas av yttrandefriheten. Han upplever än så länge inte heller några problem med aktivisterna och driften har ännu inte störts.
- Vi värnar om yttrandefriheten, säger han. Så länge deras aktioner inte påverkar våra anställdas eller annan säkerhet och de inte tar sig in på området, har vi inga synpunkter.

När polis kallas till platsen, är det oftast det externa vaktbolaget som har agerat, säger han. Enligt Martin Smedjeback kan han inte dra sig till minnes att någon representant från slakterierna kommit ut och talat med dem under pågående aktion. Varför görs inte det?
- Vi för dialog med olika djurrättsorganisationer. Att ta en diskussion ute på gatan är inte rätt arena. Vi gör det istället under ordnade förhållanden i samband med möten, avrundar Magnus Lindholm på Scan.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 13 December 2017, kl 15:57
Kategori: Nyhet
Taggar: Djurrättsaktivister, Kristianstad, Scan, Tomma burar

Omhändertaget körkort och böter när

Mediciner och bildelar i överlastade 3,5:or fastnade i Helsingborg

Följetongen om överlastade 3,5-tonsbilar fortsätter. En aldrig sinande ström av lättlastare rullar in i landet. Helsingborgspolisen kontrollerar så många de hinner med och inte sällan visar fraktsedlarna samma mottagare gång på gång. Gårdagen var inget undantag i det avseendet.

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant