De som förespråkar tuffare regler om cabotage får nu officiellt stöd av transportgiganten Girteka. Foto: Girteka

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Att prata om Girteka i transportbranschen är nästan att jämföra med att snacka om vädret med kassörskan på Konsum. Alla har en åsikt. Men få kan förneka att de är ambitiösa. Sedan starten 1996, med en bil och tre anställda, har de expanderat i en takt som är näst intill osannolik. Idag äger man omkring 4 000 lastbilar och har cirka 9 500 anställda.

Under NLF:s Transportkonferens den 19 januari nästa år kommer chefen för Girtekas satsning i Europa, Kestutis Cizikas och företagets kommunikationschef Kristian Kaas Mortensen att berätta om Girtekas verksamhet under den inte särskilt blygsamma titeln på programpunkten, ”Så skapar vi Europas största och bästa transportföretag”.

Det är därmed bäddat för ”spännande” diskussioner eftersom de allra flesta medlemmarna i NLF anser att Girteka är en av deras allra mest aggressiva konkurrenter.

Men en förmildrande omständighet är att Girteka nu tar bladet från munnen och sällar sig till NLF:s kamp mot liberalisering av cabotagereglerna. Kaas Mortensen förklarar att NLF:s ståndpunkt i frågan går helt i linje med Girtekas.
- Vi behöver ingen liberalisering i EU:s cabotageregelverk. Det är inte där vi tjänar våra pengar, säger han.

Han menar att Girtekas affärsmodell bygger på internationella transporter och att de inte har några problem med att utnyttja sin fordonsflotta fullt ut med dagens regler.
- Man kunde faktiskt ha stramat åt reglerna ännu mer. Allt vi behöver är möjligheten att köra ett lass från söder till norr (i Norge, reds. anm.) när vi har levererat vår internationella last och ska röra oss ut ur landet igen, menar Kristian Kaas Mortensen.

Det ska tilläggas att Girteka har stora ägarintressen i Thermomax Trondheim AS som är medlemmar i NLF och som har kollektivavtal med Norsk Transportarbeiderforbund.

NLF:s vd Geir A. Mo förstår att det kan tyckas provocerande för vissa att NLF välkomnar ett företag som för många är en symbol för den tuffa konkurrensen från öst.
- Det viktigaste för NLF är konkurrens på lika villkor och därmed strängare regler för cabotage. Vi upplever att Girteka stöttar oss i det arbetet, samtidigt är de ett av Europas största transportföretag, menar Geir A. Mo.

Geir är säker på att NLF:s medlemsföretag kan låta sig inspireras av Girtekas föredrag den 19 januari.
- Jag ser fram emot att delta under det och den efterföljande diskussionen. Oavsett är det glädjande att en så stor aktör har samma syn som oss i den viktigaste frågan för vår näring på länge, tillägger Geir A. Mo.

Girtekas chef för Skandinavien, Kestutis Cizikas, håller med Geir.
- Vi ser att även vår verksamhet hotas av oseriösa aktörer som använder cabotagereglerna som affärsmodell. Därför uppskattar vi det arbete som NLF lägger ner i ämnet och vi ser fram emot Transportkonferensen, avslutar han.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 12 December 2017, kl 11:31
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, EU, Girteka, Mobilitetspaketet, NLF, Norge

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant