Foto: Volvo Lastvagnar

Kinesiska Geely blir största ägaren i AB Volvo

Cevian Capital säljer hela sitt aktieinnehav i AB Volvo till kinesiska Geely, som har förbundit sig att köpa aktierna så snart förvärvet godkänts av berörda myndigheter.

Köpet av Volvoaktierna omfattar 88,47 miljoner A-aktier och 78,77 miljoner B-aktier vilket motsvarar 8,2 procent av aktiekapitalet och 15,6 procent av rösterna och utgör det största ägandet i AB Volvo mätt i kapital och det näst största i antal röster.

Geely, som idag äger Volvo Cars, blir nu den största ägaren även i Volvo Lastvagnar. Köpeavtalet skrevs i lördags, den 23 december.
- AB Volvo kommer nu att leda branschen in i en ny fas. Överenskommelsen innebär att 
AB Volvo får en ny stor och engagerad aktieägare med betydande expertis inom strategiskt viktiga områden för framtida värdeskapande, så som elektrifiering, självkörande fordon, connectivity och den kinesiska marknaden, kommenterar Cevian Capitals medgrundare Christer Gardell.

- Vi är mycket glada över att ha kommit överens med Cevian Capital om att förvärva dess aktier i AB Volvo, vilket kommer att göra oss till störst aktieägare mätt i kapital i ett i 
många avseenden världsledande företag inom utveckling, tillverkning och försäljning av kommersiella fordon. Med våra erfarenheter från Volvo Car Group respekterar och värdesätter vi den skandinaviska historien och kulturen, ledande marknadspositioner, avancerade teknologier och miljökompetenser hos AB Volvo. Vi kommer att stödja 
AB Volvos styrelse och ledning i deras fortsatta genomförande av den nuvarande strategin, säger Geely Holdings ordförande Li Shufu.

Enligt överenskommelsen har Cevian Capital avtalat att sälja samtliga 88,47 miljoner A-aktier och 78,77 miljoner B-aktier i AB Volvo till både Nomura International Plc och Barclays Capital Securities Limited. Nomura International Plc och Barclays Capital Securities Limited har förbundit sig att sälja aktierna till Geely Holding, och Geely Holding har förbundit sig att förvärva aktierna efter att nödvändiga tillstånd lämnats.

Att Volvo Cars kinesiska ägare nu köper in sig i AB Volvo är inget som bekymrar Christer Gardell.
– Jag tänker inte så mycket kring det förutom det faktum att de har gjort ett väldigt bra jobb som ägare i Volvo Cars vilket gav oss ytterligare tillförsikt i att lämna över ägandet till Geely. Det är fantastiskt vad som skett med bolaget om man jämför med vad som skett under Fords ägande. I övrigt gör vi inga reflektioner, säger Gardell till Göteborgsposten.

I skrivande stund har Volvos B-aktie fallit med 1,63 procent Stockholmsbörsen sedan den öppnade för dagen.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 27 December 2017, kl 11:59
Kategori: Nyhet
Taggar: AB Volvo, Ekonomi, Företagsaffärer, Geely, Industrivärlden, Volvo Cars

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant