Fordonet på bilden tillhör det aktuella åkeriet men har i övrigt inget med artikeln att göra. Foto: www.ogs.se

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Den 1 november stoppar trafikpolisen i Örebro ett ekipage, tillhörande Örebro-Göteborg Samkörningsaktiebolag (ÖGS), vid Hova. Det visar sig under kontrollen att chauffören saknar förarintyg, eller ADR-intyg som det kallas i folkmun.

Åklagaren menar att bolaget inte har gjort vad som skäligen kunnat krävas för att förebygga brottsligheten och yrkar därför att tingsrätten ska ålägga åkeriet en företagsbot om 25 000 kronor för brott mot lagen om transport av farligt gods.

Åkeriet har varit verksamt i över 60 år och av deras hemsida framgår att man satsar hårt på bland annat personalutbildning samt miljö- och kvalitetscertifieringar.

När vi når vd Lars Johansson, berättar han att när den aktuelle föraren anställdes, gjordes det av en nyanställd HR-person på åkeriet.
- Vi har rutiner för att kopiera förarnas intyg och behörigheter, men i detta fallet hade föraren inte med sig ADR-intyget vid det tillfället, men lovade ta med det lite senare, säger Johansson. Så skedde inte och saken hamnade mellan stolarna.

Johansson menar att företaget brustit i att HR-personen inte följde upp att föraren verkligen kom in med intyget, men anser att föraren också har ett ansvar för detta och dessutom har vilselett dem då det visar sig att hans ADR-intyg gått ut.
- När trafikledaren gav föraren frakthandlingar över disk för den aktuella körningen med ADR, sade föraren inget om att ADR-intyg saknades, säger han.

Med händelseförloppet taget i beaktande, anser han att den yrkade summan inte står i proportion till det inträffade varför han försöker nå åklagaren för en dialog. Föraren är fortfarande kvar på åkeriet, men har fått en varning, avrundar Lars Johansson.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 6 December 2017, kl 17:10
Kategori: Nyhet
Taggar: ADR, Företagsböter, ÖGS, Örebro, Rättsfall

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant