Trafikpolis Sören Johansson från Helsingborg delade efter sitt framförande med sig av sitt eget telefonnummer till alla som var intresserade av att komma med tips. - Tänk på att vara tydliga med registreringsnummer, plats och tid, sa Johansson.

Trafikpolis höll engagerande tal inför HSS-kortege

De som vägrar ge upp att synas i kampen för en bättre transportbransch samlades i helgen, en solig men kall lördag, för att ännu en gång visa sitt missnöje med rådande situation. Trafikpolis Sören Johansson var inbjuden som gästtalare och hans framförande engagerade och applåderades.


Efter frukost och tal, rullade kortegen iväg. 

Ett femtontal ekipage och en handfull mindre fordon deltog i kortegen som utgick från Scania i Helsingborg den 16 december. Innan avfärd intogs frukost och Transports avdelning 14 fanns på plats och bjöd på frukostbiljetter till Scanias restaurant, men även på fika och pepparkakor.

Förutom tidningen Proffs, fanns även dagspressen på plats som sedan presenterade artiklar som visade att de tagit till sig av Sören Johanssons välformulerade tal.

När vi talar med deltagare kretsar samtalen kring varför allt färre deltar i kortegerna. Ett par röster lyfter att man måste förstå att det är ett långsiktigt arbete och om man tror att sker på ett år eller två, är det att tänka kortsiktigt.

Orsakerna till att färre deltar kan vara många, men vi frågar en av arrangörerna, Christian Holmgren, vad han tror.
- Förutom att man ofta vill att det ska hända saker snabbt, så har vi nu högkonjunktur och väldigt mycket körningar som kan leda till att färre kan, eller vill, missa dessa, säger han. Men när det åter blir lågkonjunktur, vad händer då?

Han säger att ersättningarna idag, även under högkonjunktur, inte som förr fyller på ladorna inför nästa lågkonjunktur. Anders Pettersson är också arrangör och håller med sin kollega.

Båda konstaterar att de fordon som nu kommer in under högkonjunkturen, inte kommer att försvinna när det blir mindre att göra igen.
- En gång om året borde branschen kunna samla sig och visa musklerna i stort antal, säger Anders.

Chaufför Anton Svensson tycker det är att tänka kortsiktigt när man inte deltar i dessa evenemang.  Hans kollega Mikael Fryksäter pekar på att osund konkurrens och olika villkor fortfarande finns ute på vägarna trots rådande högkonjunktur.

Trafikpolis Sören Johansson från Helsingborg, höll ett engagerande framförande om hur situationen är ute på vägarna ser ut med den osunda konkurrensen, fusket, undermåliga fordon och bristen på kontrollerande poliser.
- Men jag ska säga er att här i Helsingborg åker inte ett enda utländskt ekipage från platsen utan att de betalat sina böter eller sanktionsavgifter, sade han och drog ner applåder.

Johansson tycker det är viktigt att engagemanget för branschen inte tappar fart eftersom ju fler man är, desto större möjligheter att påverka. Och visst hade även han velat se fler deltagare på plats eftersom sådant inspirerar alla att fortsätta kämpa.

Kortegen genomfördes därefter utan problem varför Anders Pettersson och Christian Holmgren ska ha en eloge för sitt engagemang som de gärna delar med sig av till andra inblandade.

 


Arrangörerna Anders Pettersson och Christian Holmgren. 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 18 December 2017, kl 13:58
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, HSS, Kortege, Trafikpolisen

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant