Den andra \"lättlastaren\" med överlast, på väg till Volvo Lastvagnar, som på kort tid ertappades av trafikpolisen i Helsingborg.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.


Fredrik Ivarsson, kommunikationschef, Volvo Group Trucks Operations. Foto: Volvo Lastvagnar AB 

Men redan två dagar senare, på torsdagen, ändrades planerna.
- Ja, tyvärr kunde vi snart konstatera att samma företag på nytt blev föremål för ytterligare en överlast, förklarar Rosengren.

Vid tisdagens kontroll konstaterades att bilen hade 22 procents överlast. Torsdagens 3,5-tonnare hade 46 procents överlast.

Vi pratar med trafikpolis Christer Hansson i Helsingborg som vinkade in både tisdagens och torsdagens 3,5-tonsbil.
- Det senare fordonet är registrerad i Tjeckien. Trots att den hade 46 procents överlast var det svårt att se det på bilen. Däcken var rejält pumpade och bilen har luftfjädring, berättar han.

Totalt fick föraren betala 4 750 kronor i böter.
- 4 000 för överlasten och 750 kronor för en obältad hund i hytten. Den sistnämnda förseelsen kostar egentligen 1 500 kronor, men efter ”rabatten” halverades det beloppet. Han fick så klart även lasta över gods till en annan lastbil innan färden tilläts fortsätta, förklarar Christer.

Hunden hade däremot alla papper i ordning och får därför följa med sin husse över nationsgränserna.
- Men det var en ilsken liten krabat som nog hade behövt gå en kurs i ”anger management”, tillägger Christer med ett skratt.

Godset på de båda lastbilarna var på väg till Volvo Lastvagnar i Göteborg. Ett företag som inte tidigare har förknippats med den här typen av ”lätta” men för tunga transporter.

Fredrik Ivarsson är kommunikationschef, Volvo Group Trucks Operations, och han berättar att det inte är Volvo som beställt transporten.
- Det är materialleverantören som själv beställt denna expresstransport, säger han.

Volvo har redan tagit kontakt med leverantören och ett telefonmöte med dem kommer att äga rum. Ivarsson lyfter att beställaransvaret i detta fall inte ligger på Volvo, men att man inte vill att Volvos namn ska förekomma i dylika sammanhang och att det även handlar om trafiksäkerhet och arbetsmiljö för förarna.
- Samtalet med leverantören vill vi ska bli kompetenshöjande för dem, säger han.

När vi frågar om huruvida det finns ett kontinuerligt arbete med att förhindra att transporter med deras gods sker med överlastade ”lättlastare”, svarar Ivarsson nej.
- Volvo använder normalt inte sådana transporter och när vi själva beställer transporter, är det rätt fordon för uppgiften, säger han. Således har vi hittills endast agerat på de fall vi fått vetskap om, men nu kan det finnas anledning att intensifiera arbetet.

Vi berättar att det finns företag i bland annat Tyskland som inte lossar ekipage som är överlastade innan vikten korrigerats. Skulle det kunna vara en bra metod även för Volvo att före infart vid gaten väga ekipagen?
- Det finns alltid anledning att se över arbetssätt och rutiner tillsammans med våra leverantörer. Detta skulle kunna vara en metod, avrundar Fredrik Ivarsson.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 1 December 2017, kl 16:45
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Överlaster, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Volvo Lastvagnar AB

Scania överklagar kartellböter

Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Girteka vill ha strängare cabotageregler

Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Stulet fordon hittades med ”digital körjournal”

Buntade ihop biltjuvarna i väntan på polis

När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant