Den andra \"lättlastaren\" med överlast, på väg till Volvo Lastvagnar, som på kort tid ertappades av trafikpolisen i Helsingborg.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.


Fredrik Ivarsson, kommunikationschef, Volvo Group Trucks Operations. Foto: Volvo Lastvagnar AB 

Men redan två dagar senare, på torsdagen, ändrades planerna.
- Ja, tyvärr kunde vi snart konstatera att samma företag på nytt blev föremål för ytterligare en överlast, förklarar Rosengren.

Vid tisdagens kontroll konstaterades att bilen hade 22 procents överlast. Torsdagens 3,5-tonnare hade 46 procents överlast.

Vi pratar med trafikpolis Christer Hansson i Helsingborg som vinkade in både tisdagens och torsdagens 3,5-tonsbil.
- Det senare fordonet är registrerad i Tjeckien. Trots att den hade 46 procents överlast var det svårt att se det på bilen. Däcken var rejält pumpade och bilen har luftfjädring, berättar han.

Totalt fick föraren betala 4 750 kronor i böter.
- 4 000 för överlasten och 750 kronor för en obältad hund i hytten. Den sistnämnda förseelsen kostar egentligen 1 500 kronor, men efter ”rabatten” halverades det beloppet. Han fick så klart även lasta över gods till en annan lastbil innan färden tilläts fortsätta, förklarar Christer.

Hunden hade däremot alla papper i ordning och får därför följa med sin husse över nationsgränserna.
- Men det var en ilsken liten krabat som nog hade behövt gå en kurs i ”anger management”, tillägger Christer med ett skratt.

Godset på de båda lastbilarna var på väg till Volvo Lastvagnar i Göteborg. Ett företag som inte tidigare har förknippats med den här typen av ”lätta” men för tunga transporter.

Fredrik Ivarsson är kommunikationschef, Volvo Group Trucks Operations, och han berättar att det inte är Volvo som beställt transporten.
- Det är materialleverantören som själv beställt denna expresstransport, säger han.

Volvo har redan tagit kontakt med leverantören och ett telefonmöte med dem kommer att äga rum. Ivarsson lyfter att beställaransvaret i detta fall inte ligger på Volvo, men att man inte vill att Volvos namn ska förekomma i dylika sammanhang och att det även handlar om trafiksäkerhet och arbetsmiljö för förarna.
- Samtalet med leverantören vill vi ska bli kompetenshöjande för dem, säger han.

När vi frågar om huruvida det finns ett kontinuerligt arbete med att förhindra att transporter med deras gods sker med överlastade ”lättlastare”, svarar Ivarsson nej.
- Volvo använder normalt inte sådana transporter och när vi själva beställer transporter, är det rätt fordon för uppgiften, säger han. Således har vi hittills endast agerat på de fall vi fått vetskap om, men nu kan det finnas anledning att intensifiera arbetet.

Vi berättar att det finns företag i bland annat Tyskland som inte lossar ekipage som är överlastade innan vikten korrigerats. Skulle det kunna vara en bra metod även för Volvo att före infart vid gaten väga ekipagen?
- Det finns alltid anledning att se över arbetssätt och rutiner tillsammans med våra leverantörer. Detta skulle kunna vara en metod, avrundar Fredrik Ivarsson.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 1 December 2017, kl 16:45
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Överlaster, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Volvo Lastvagnar AB

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant