Det blev stundtals fullsatt på kontrollplatsen vid Långeberga under onsdagen. Foto: Göran Rosengren

Årets sjätte cabotage och överlaster på rad i Helsingborg

Under onsdagens fordons- och förarkontroll på E6 i Helsingborg kunde ytterligare ett antal överlastade "lättlastare" läggas till polisens statistik – samt ett otillåtet cabotage. Cabotaget är det sjätte i ordningen i år för Helsingborgspolisen.


Årets sjätte otillåtna cabotage i Helsingborg. Foto: Göran Rosengren 

Polisens motorcyklar cirkulerar på E6 mellan avfarterna syd och öst vid Helsingborg. Samtidigt har vägbrottsgruppen skyltat ned hastigheten utanför kontrollplatsen i norrgående körbana och utvalda fordon vinkas in för att undersökas närmare.

På kontrollplatsen befinner sig tidningen Proffs tillsammans med ett femtontal poliser och bilinspektörer. Och det skrivs ut böter enligt löpande band-principen.

Ett trailerekipage står uppställt utmed den östra kanten av kontrollplatsen. Bilen är polskregistrerad och chauffören är även han från Polen.
- Det är min egen bil, förklarar han.

Trafikpolis Sören Johansson bläddrar i en bunt papper som den polske åkaren visar fram.
- Ytterligare ett otillåtet cabotage, säger han och lägger pappersbunten åt sidan.

Polacken blir varse att det härmed är stopp för fortsatt färd och att han ska betala 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift. Mannen ser glad ut, men leendet beror inte på att han känner glädje.
- Så mycket pengar har jag inte, säger han och skrattar. Situationen är sannolikt absurd för hans del.

Den polske åkaren kontaktar speditören, som ganska snabbt löser det ekonomiska. Pengarna betalas, vilket innebär att trailern tillåts åka vidare. Bilen däremot, ska lämna landet.

Under tiden som Johansson expedierade polacken, har kontrollplatsen fyllts upp med andra fordon. Många av dem fick böter och flera fick dessutom lasta av gods för att få lov att köra vidare.

Ett fordon som fick stora bekymmer var en mörkgrön Mercedes Sprinter. I lastutrymmet fanns ett drygt tjugotal PVC-fönster på väg till en kund i Sverige. I hytten sitter två bulgariska herrar som ser allt annat än glada ut.

Vågen visar 5 140 kilo. Registreringsbeviset säger att bilens totalvikt är 3 500 kilo. En uträkning visar att det rör sig om 138 procents överlast. 4 000 i böter och omhändertaget körkort blev resultatet för chauffören.

De båda bulgarerna fick dessutom lasta av gods från bilen och lägga på det tomma släpet som bilen drog. Detta resulterade i att hela bilen i princip fick tömmas helt innan den kom ned i laglig vikt.
- Bilen väger antagligen tre ton när den är tom, säger trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.

Hur är det ens möjligt? Bilinspektör Lars-Olof Tuvesson tar sig en titt på fordonet.
- Den har ett extra golv av plåt samt isolerade innerväggar. Dessutom en klimatanläggning på taket, utrustning som sannolikt väger en hel del och som gör bilen fullständigt oduglig att transportera gods med, konstaterar han.

Polskregistrerade ”lättlastare” och alkoholshoppande svenskar var andra som fick känna på Helsingborgspolisens onsdagskontroll.

Den gröna Mercedes med fönsterrutor ”vann” överlastligan med sina 138 procent. På andra plats kom en polsk 3,5:a som lyckats stuva in 105 procents överlast, något som även i det fallet resulterade i omhändertaget körkort och 4 000 kronor i böter.

Tredjeplatsen gick till en budbil med släp på väg från Polen till Norge. Bilen hade 35 procents överlast och släpet 51 procent.

Hur många överlaster som totalt ertappades under dagen har vi inga uppgifter om i skrivande stund. Men redaktionens magkänsla är att det handlar om ett tiotal, något som stärker vår uppfattning att överlastade småbilar är ett eskalerande ”fenomen”.


Vågen visar 5 140 kilo, vilket innebär 138 procents överlast samt 4 000 kronor i böter till chauffören - som dessutom fick lämna kvar sitt körkort i Helsingborg. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 24 Januari 2018, kl 18:02
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Helsingborg, Lättlastare, Överlaster, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

Pia Nilsson (S):

Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?

Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen – och inte minst – var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant