Det blev stundtals fullsatt på kontrollplatsen vid Långeberga under onsdagen. Foto: Göran Rosengren

Årets sjätte cabotage och överlaster på rad i Helsingborg

Under onsdagens fordons- och förarkontroll på E6 i Helsingborg kunde ytterligare ett antal överlastade "lättlastare" läggas till polisens statistik – samt ett otillåtet cabotage. Cabotaget är det sjätte i ordningen i år för Helsingborgspolisen.


Årets sjätte otillåtna cabotage i Helsingborg. Foto: Göran Rosengren 

Polisens motorcyklar cirkulerar på E6 mellan avfarterna syd och öst vid Helsingborg. Samtidigt har vägbrottsgruppen skyltat ned hastigheten utanför kontrollplatsen i norrgående körbana och utvalda fordon vinkas in för att undersökas närmare.

På kontrollplatsen befinner sig tidningen Proffs tillsammans med ett femtontal poliser och bilinspektörer. Och det skrivs ut böter enligt löpande band-principen.

Ett trailerekipage står uppställt utmed den östra kanten av kontrollplatsen. Bilen är polskregistrerad och chauffören är även han från Polen.
- Det är min egen bil, förklarar han.

Trafikpolis Sören Johansson bläddrar i en bunt papper som den polske åkaren visar fram.
- Ytterligare ett otillåtet cabotage, säger han och lägger pappersbunten åt sidan.

Polacken blir varse att det härmed är stopp för fortsatt färd och att han ska betala 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift. Mannen ser glad ut, men leendet beror inte på att han känner glädje.
- Så mycket pengar har jag inte, säger han och skrattar. Situationen är sannolikt absurd för hans del.

Den polske åkaren kontaktar speditören, som ganska snabbt löser det ekonomiska. Pengarna betalas, vilket innebär att trailern tillåts åka vidare. Bilen däremot, ska lämna landet.

Under tiden som Johansson expedierade polacken, har kontrollplatsen fyllts upp med andra fordon. Många av dem fick böter och flera fick dessutom lasta av gods för att få lov att köra vidare.

Ett fordon som fick stora bekymmer var en mörkgrön Mercedes Sprinter. I lastutrymmet fanns ett drygt tjugotal PVC-fönster på väg till en kund i Sverige. I hytten sitter två bulgariska herrar som ser allt annat än glada ut.

Vågen visar 5 140 kilo. Registreringsbeviset säger att bilens totalvikt är 3 500 kilo. En uträkning visar att det rör sig om 138 procents överlast. 4 000 i böter och omhändertaget körkort blev resultatet för chauffören.

De båda bulgarerna fick dessutom lasta av gods från bilen och lägga på det tomma släpet som bilen drog. Detta resulterade i att hela bilen i princip fick tömmas helt innan den kom ned i laglig vikt.
- Bilen väger antagligen tre ton när den är tom, säger trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.

Hur är det ens möjligt? Bilinspektör Lars-Olof Tuvesson tar sig en titt på fordonet.
- Den har ett extra golv av plåt samt isolerade innerväggar. Dessutom en klimatanläggning på taket, utrustning som sannolikt väger en hel del och som gör bilen fullständigt oduglig att transportera gods med, konstaterar han.

Polskregistrerade ”lättlastare” och alkoholshoppande svenskar var andra som fick känna på Helsingborgspolisens onsdagskontroll.

Den gröna Mercedes med fönsterrutor ”vann” överlastligan med sina 138 procent. På andra plats kom en polsk 3,5:a som lyckats stuva in 105 procents överlast, något som även i det fallet resulterade i omhändertaget körkort och 4 000 kronor i böter.

Tredjeplatsen gick till en budbil med släp på väg från Polen till Norge. Bilen hade 35 procents överlast och släpet 51 procent.

Hur många överlaster som totalt ertappades under dagen har vi inga uppgifter om i skrivande stund. Men redaktionens magkänsla är att det handlar om ett tiotal, något som stärker vår uppfattning att överlastade småbilar är ett eskalerande ”fenomen”.


Vågen visar 5 140 kilo, vilket innebär 138 procents överlast samt 4 000 kronor i böter till chauffören - som dessutom fick lämna kvar sitt körkort i Helsingborg. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 24 Januari 2018, kl 18:02
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Helsingborg, Lättlastare, Överlaster, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant