EKOL: ”Vi tar verkligen detta mycket allvarligt”

Vi har vid ett antal tillfällen tidigare skrivit om den turkiska speditören. Före jul och under mellandagarna har företaget tagit stor plats i vårt mediala utrymme. Vi har nu talat med deras Nordenansvarige.

I Finland finns Jarmo Halonen som är Nordenansvarig för Ekol Logistics AB i Göteborg. Han berättar att en av anledningarna till att man öppnar kontor även i Sverige, är för att få bättre kontroll över den lokala verksamheten.

Det svenska kontoret ska sättas igång under våren 2018 och vi undrar hur alla händelserna på senare tid, tillsammans med flera andra tidigare incidenter, kan komma att påverka den processen och hur de tänker göra för att förbättra verksamheten.

Ett sätt att få svar är att fråga hur de agerar kring de senaste händelserna. I Göteborg ses turkiska dragbilar koppla löstrailers på Stena Lines tysklandsterminal för att sedan köra lokalt, bland annat till Volvo Group, vilket har lett till att Volvo nu ställer en rad krav på Ekol.
- Dessa kommer vi att efterkomma, säger Halonen. Vad som ligger bakom det som bevittnats i Göteborg måste jag inhämta mer detaljer kring, men turkiska bilar som kommer hit kör med CEMT och i allmänhet flyttar vi gods från EU-skyltade ekipage till svenska för lokala körningar.

I framtiden siktar de på att även ha egna, svenska ekipage. Hur alla händelser kan komma att påverka Volvos pågående bedömning av dem, bemöter han med att de har påbörjat åtgärder för att undvika sådant framledes eftersom Ekols policy är att följa lagar och regler.

I december får en chaufför fängelse för att ha medverkat till olaglig transport i Danmark. Vid intervjutillfället är detta fortfarande en pågående utredning varför Halonen inte vill svara på frågor kring detta.

Ett annat ekipage klampas i Östersund innan jul för otillåtet cabotage eftersom trailern kopplats i Göteborgs hamn och sedan stoppas i Östersund utan fraktsedel på inkommande internationell last, men både Ekol och åkeriet anser att fel bedömning gjorts av polisen varför ett överklagande kan vara att vänta.

I Västerås samma vecka klampas ett annat av Ekols ekipage.

Vem dirigerade ekipaget som stoppas i Västerås där föraren saknar förartillstånd, körningen klassas som otillåtet cabotage och uppgifterna om var bilen har varit går isär mellan föraren och åkeriet?
- Vårt centrala planeringskontor som koordinerar alla våra europeiska transporter hade gett order till en av våra underleverantörer, säger Halonen. Vi undersöker nu händelsen i detalj och under tiden använder vi inte den aktuella underleverantören.

Vi frågar om den identiska fraktsedeln förarna visar upp vid de separata kontrolltillfällena och Halonen säger att även det undersöks och kommer att hanteras. Huruvida det rör sig om förfalskning av dokument eller inte, vill han vänta med att svara på tills deras undersökning är färdig.

Han berättar att deras underleverantörer normalt arbetar med flera olika företag och själva sköter sina transportupplägg.
- Enligt min mening finns det ingen anledning för den aktuelle underleverantören att fuska med dokument om det är det som gjorts, säger han.

Vem som hade huvudansvaret för hela händelsen vill han vänta med att svara på tills utredningen är klar.

När Ekol på så kort tid syns i dylika sammanhang, är det lätt att tro att det beror på att ni inte bryr er om regler och att de få poliser vi har i Sverige inte är avskräckande. Vad skulle du vilja säga till våra läsare och era kunder om detta?
- Vi tar verkligen detta mycket allvarligt och när vi avslutat de nämnda undersökningarna, kommer vi att vidta korrigerande åtgärder i enlighet med resultatet, avrundar Jarmo Halonen på Ekol Logistics AB.  

 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 8 Januari 2018, kl 17:00
Kategori: Nyhet
Taggar: Ekol, Otillåtet cabotage, Rättsfall, Trafikpolisen

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant