EKOL: ”Vi tar verkligen detta mycket allvarligt”

Vi har vid ett antal tillfällen tidigare skrivit om den turkiska speditören. Före jul och under mellandagarna har företaget tagit stor plats i vårt mediala utrymme. Vi har nu talat med deras Nordenansvarige.

I Finland finns Jarmo Halonen som är Nordenansvarig för Ekol Logistics AB i Göteborg. Han berättar att en av anledningarna till att man öppnar kontor även i Sverige, är för att få bättre kontroll över den lokala verksamheten.

Det svenska kontoret ska sättas igång under våren 2018 och vi undrar hur alla händelserna på senare tid, tillsammans med flera andra tidigare incidenter, kan komma att påverka den processen och hur de tänker göra för att förbättra verksamheten.

Ett sätt att få svar är att fråga hur de agerar kring de senaste händelserna. I Göteborg ses turkiska dragbilar koppla löstrailers på Stena Lines tysklandsterminal för att sedan köra lokalt, bland annat till Volvo Group, vilket har lett till att Volvo nu ställer en rad krav på Ekol.
- Dessa kommer vi att efterkomma, säger Halonen. Vad som ligger bakom det som bevittnats i Göteborg måste jag inhämta mer detaljer kring, men turkiska bilar som kommer hit kör med CEMT och i allmänhet flyttar vi gods från EU-skyltade ekipage till svenska för lokala körningar.

I framtiden siktar de på att även ha egna, svenska ekipage. Hur alla händelser kan komma att påverka Volvos pågående bedömning av dem, bemöter han med att de har påbörjat åtgärder för att undvika sådant framledes eftersom Ekols policy är att följa lagar och regler.

I december får en chaufför fängelse för att ha medverkat till olaglig transport i Danmark. Vid intervjutillfället är detta fortfarande en pågående utredning varför Halonen inte vill svara på frågor kring detta.

Ett annat ekipage klampas i Östersund innan jul för otillåtet cabotage eftersom trailern kopplats i Göteborgs hamn och sedan stoppas i Östersund utan fraktsedel på inkommande internationell last, men både Ekol och åkeriet anser att fel bedömning gjorts av polisen varför ett överklagande kan vara att vänta.

I Västerås samma vecka klampas ett annat av Ekols ekipage.

Vem dirigerade ekipaget som stoppas i Västerås där föraren saknar förartillstånd, körningen klassas som otillåtet cabotage och uppgifterna om var bilen har varit går isär mellan föraren och åkeriet?
- Vårt centrala planeringskontor som koordinerar alla våra europeiska transporter hade gett order till en av våra underleverantörer, säger Halonen. Vi undersöker nu händelsen i detalj och under tiden använder vi inte den aktuella underleverantören.

Vi frågar om den identiska fraktsedeln förarna visar upp vid de separata kontrolltillfällena och Halonen säger att även det undersöks och kommer att hanteras. Huruvida det rör sig om förfalskning av dokument eller inte, vill han vänta med att svara på tills deras undersökning är färdig.

Han berättar att deras underleverantörer normalt arbetar med flera olika företag och själva sköter sina transportupplägg.
- Enligt min mening finns det ingen anledning för den aktuelle underleverantören att fuska med dokument om det är det som gjorts, säger han.

Vem som hade huvudansvaret för hela händelsen vill han vänta med att svara på tills utredningen är klar.

När Ekol på så kort tid syns i dylika sammanhang, är det lätt att tro att det beror på att ni inte bryr er om regler och att de få poliser vi har i Sverige inte är avskräckande. Vad skulle du vilja säga till våra läsare och era kunder om detta?
- Vi tar verkligen detta mycket allvarligt och när vi avslutat de nämnda undersökningarna, kommer vi att vidta korrigerande åtgärder i enlighet med resultatet, avrundar Jarmo Halonen på Ekol Logistics AB.  

 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 8 Januari 2018, kl 17:00
Kategori: Nyhet
Taggar: Ekol, Otillåtet cabotage, Rättsfall, Trafikpolisen

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant