Peter Lundgren (SD) och Jens Nilsson kämpar hårt i EU-parlamentet. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Elektronisk fraktsedel ett steg mot schystare konkurrens?

Den 23 januari presenterade Jens Nilsson (S), rapportör i EU:s cabotagegrupp som arbetar med EU:s mobilitetspaket, de förslag han vill att EU:s Transportutskott ska ta ställning till. En del av förslagen är radikala, men han tror på dem. Att debatten kommer att bli het, står klart.

Transportarbetaren har intervjuat Jens Nilsson och inleder med ett av de radikala förslagen han lägger. Han föreslår att cabotagekörningar, istället för att som idag bestå av tre inrikes transporter inom sju dagar, ska vara begränsat till att få utföras under endast 48 timmar. Därefter ska fordonet tillbaka till det land där transportoperatören är etablerad. Inte bara ut och in över närmaste landsgräns.

Vidare tar Nilsson upp yrkesmässiga transporter med så kallade 3,5-tonnare. Där föreslår han en miniminivå av professionalisering av den sektor som använder sådana fordon, med en högsta tillåten vikt på 2,4 ton för internationella transporter. Detta för att kraven på alla operatörer som bedriver yrkesmässig verksamhet i vägtransportsektorn, ska tillämpas lika.

När det gäller att visa upp CMR för värdmedlemsstatens behöriga kontrolltjänstemän, föreslår Nilsson att medlemsstaterna ska godta att antingen ett fysiskt sådant uppvisas eller överlämnas elektroniskt. Ett elektroniskt CMR, eCMR, i ett strukturerat format som kan ändras efter hand, kan användas direkt för att lagra och bearbeta information i datorer.

Europaparlamentarikern Peter Lundgren (SD) är skuggrapportör i arbetet med den del av mobilitetspaketet som Nilsson leder och Lundgren har kommenterat förslagen som lagts och säger att han tycker det mesta är bra, men han ifrågasätter vissa delar.

Nilssons förslag om att sänka viktgränsen för transportfordon som omfattas av de aktuella EU-direktiven från 3,5till 2,4 ton, menar han inte är tillräckligt.
- Jag anser att viktgränsen ska tas bort helt och hållet för att ytterligare förenkla reglerna, säger han.

Förslaget på 48 timmars cabotagekörning är han starkt kritisk till då han anser att det helt saknas förutsättningar att få igenom detta.
- Med 48-timmarsregeln måste man ställa sig frågan vad som händer när en internationell transport avslutas på fredag kväll och du inte kan lasta förrän på måndag morgon, säger han. Det kommer självklart inte att fungera.

Eftersom det förslaget starkt skulle påverka möjligheterna till cabotagetransporter, är han övertygad om att förslaget aldrig kommer att accepteras av de andra EU-länderna. Han vill istället låta reglerna vara som de är, maximalt tre transporter på sju dagar, därefter ska fordonet tillbaka till ursprungslandet. Beroende på hur den elektroniska fraktsedeln utvecklas, anser han den borde vara tillräckligt förenklande för kontrollerande myndigheter och transportörer.
- Det elektroniska CMR:et ska kunna kommunicera med den internationella databasen och då hjälpa transportören att hålla reda på när ett motorfordon inte längre får köra mer inrikestransporter i ett värdland, säger han.

Utvecklingen av eCMR är något det finns anledning att följa utvecklingen av då den, rätt utformad, kan vara just det verktyg som behövs för att få bukt med otillåten cabotagetrafik, tycker chefredaktör Göran Rosengren på Proffs.
- En elektronisk fraktsedel i kombination med alla de möjligheter som gps-utrustade färdskrivare och en gemensam databas i EU erbjuder kan ju bli det som kanske knäcker nöten hur framtidens transporter ska kunna övervakas på ett effektivt och rättssäkert sätt, säger han.

- Jag vill tillägga att Jens Nilssons ändringsförslag gör mig glad. Det känns bra att få ett bevis på att våra EU-politiker drar åt samma håll.

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 25 Januari 2018, kl 15:52
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, EU, Jens Nilsson, Mobilitetspaketet, Peter Lundgren

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant