Åkeriet betalade förarens böter som därefter, per omgående fick sparken. Foto: Roger Ogemar

Förare fick sparken via telefon - efter poliskontroll

Nytt år och nya kontroller. I Västerås börjar det nya året som det gamla slutade - med överlaster. Ett bulgariskt åkeri i Makedonien, ett grekiskt körkort för personbil och bevis på nära släktskap med grekisk person, är några andra ingredienser som dukas upp.

Det nya året börjar som det gamla slutade i Västerås, när man på kontrollplats Karleby den 2 januari kontrollerar en svensk lätt lastbil lastad med grönsaker som visar sig ha 195 procents överlast på ett fordon som endast får lasta 285 kilo. Det blev 4 000 kronor i böter till föraren och körkortet omhändertogs.

Ytterligare en svensk, lätt lastbil tas in och även den föraren får 4 000 kronor i böter.
- Han kunde inte uppvisa någon vilotidsbok, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Nästa ekipage är en rumänsk, tvåaxlad dragbil med trailer. Nu handlar det åter om överlast.
- Bruttovikten överskreds med 8 procent och drivaxeltrycket med 6 procent, säger Ogemar.

Efter sedvanlig rabatt, blir böterna 2 250 kronor och när alla avdrag gjorts, blir överlasten så liten att ingen överlastavgift kan tas ut.

Lite senare tar man in en DSV-trailer på väg från Eskilstuna till Bro. Föraren i den bulgariska dragbilen är från Makedonien och kör- och vilotiderna är i sin ordning. Han visar upp ett makedonskt körkort för tung lastbil med släp, ett förarkort och ett makedonskt pass. Sedan går det emellertid sämre.
- Han presenterar något som påminner om ett hemmagjort medlemskort som visar att han är nära släkt med någon som har ett grekiskt medborgarskap, säger Ogemar. Han uppger att förartillståndet är under tillverkning.

Vägavgiften är obetald och föraren inser nu att det kommer att kosta honom pengar oavsett och visar då upp ett grekiskt körkort och hävdar att det grekiska yrkeskompetensbeviset är under tillverkning. Kruxet är bara att det grekiska körkortet endast gäller för personbil, alltså B-behörighet, säger Ogemar. Därför kan han inte heller få ett grekiskt YKB som alltså inte kan vara under tillverkning som han säger.

När man ska kontakta åkeriet, är det via ett makedonskt telefonnummer och efter en informativ redogörelse av händelsen, betalar åkeriet chaufförens böter som därefter per omgående blir entledigad från sin tjänst.
- Åkeriet förklarar dock för föraren att han ska sitta kvar i lastbilen och vakta trailern eftersom det skulle ta en del tid att hitta både en ny förare och dragbil som kan köra trailern vidare, säger Ogemar som avrundar med att även DSV informerades om händelsen.

 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 3 Januari 2018, kl 16:56
Kategori: Nyhet
Taggar: DSV, Kör- och vilotider, Överlast, Trafikbrott, YKB

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant