Sternberg och Lantz har lyckats att vetenskapligt bekräfta att låga löner hänger ihop med både antalet dieselstölder och andra transportstölder. Bilden är arrangerad. Foto: Tommy Holl, arkiv

Nu vetenskapligt bevisat:

Lastbilar från låglöneländer statistiskt relaterat till antalet dieselstölder

Branschmedia har länge hävdat att det är prispressen på marknaden som skapar många av transportbrotten, men detta har inte kunnat bevisas. Nu har sambandet vetenskapligt kunnat påvisas med hjälp av statistisk analys.


Björn Lantz, docent i industriell ekonomi och erfaren statistiker på Chalmers Tekniska Högskola. 

Det är Docent Henrik Sternberg på Lunds Tekniska Högskola, även välkänd för Cabotagestudien och Björn Lantz, docent i industriell ekonomi och erfaren statistiker på Chalmers Tekniska Högskola, som tillsammans gjort den vetenskapliga undersökningen "Crowdsourcing för analys av transportbrott" som nu offentliggörs.

De har lyckats att vetenskapligt bekräfta det såväl branschmedia som branschfolket sagt hela tiden – att låga löner hänger ihop med både antalet dieselstölder och andra transportstölder.
- Den forskning vi genomfört i ämnet och nu presenterar, visar att de pressade priserna på transportmarknaden inte bara kostar väldigt mycket utsläpp i miljön och misär för chaufförer, säger Sternberg. Nu kan vi även visa sambandet mellan dåliga förhållanden för chaufförerna och transportstölder samt stölder av diesel.

De ständigt ökande stölderna har lett till att åkerier instruerar sina förare att inte ta längre raster på platser där många chaufförer från så kallade låglöneländer befinner sig. En klok uppmaning, säger Sternberg och Lantz.

För branschen och åkerierna i Sverige är Sternbergs och Lantz forskning en bekräftelse på vad som i rapporter tidigare setts som anekdoter utan faktiska bevis.
- Nu är det viktigt att både myndigheter och transportköpare tar ansvar, säger Sternberg.Transportköpare behöver kräva transparens och kan inte lita på att alla speditörer verkligen ser till att arbetsvillkoren är tillräckligt bra hos de åkerier de anlitar.

Myndigheter behöver sätta press på EU-kommissionen att arbeta för en reglering av transportbranschen som tar hänsyn till att chaufförerna behöver ett anständigt liv.

Att det idag är fullt lagligt att skicka ut en chaufför på körningar i fyra till sex månader i sträck, vilket alls inte är ovanligt, behöver ändras, säger de båda.
- Priset för transportbrotten betalas av branscher som redan idag har utmaningar, exempelvis lantbrukare och mindre svenska åkerier, säger Sternberg. En stöld av till exempel diesel för 10 000 kronor, kan många gånger kosta åkaren runt 100 000 kronor när alla kostnader för förlorad tid, skada på utrustningen och förlorad diesel är sammanräknade.

Billiga priser för vissa företag, betalas alltså dyrt av andra företag i Sverige.

Vad är det som gör denna forskning så spännande, frågar vi Björn Lantz?
- Metoden vi använt har gjort det mycket spännande, säger han direkt. Inom mina forskningsområden känner jag inte till någon tidigare studie där officiell statistik från polisen kombinerats med branschens egen rapportering så som vi gör. Det är verkligen ett innovativt sätt att arbeta på.

Med branschens egen rapportering, menar Lantz de Cabotagestudier som gjorts med hjälp av privatpersoners inrapporteringar av utländska fordons registreringsnummer. Även Sternberg lyfter det unika i det de genomfört.
- Den visar att det är möjligt att med hjälp av så kallad crowdsourcing och tusentals frivilligas datainsamling, det vill säga Cabotagestudien, göra analyser som hittills inte kunnat göras med bara offentlig statistik.

Ser de något mönster i var och av vilka stölderna begås? Svaret börjar med att båda är noga med att inte peka ut någon särskild grupp.
- Det vi visar är att närvaron av lastbilar från låglöneländer är statistiskt sett relaterad till antalet dieselstölder och till antalet stölder från lastbilar och trailers i svenska kommuner och att den relationen är statistiskt sett starkare än motsvarande relation för lastbilar från höglöneländer, blir Sternbergs svar.

Årtionden av forskning inom kriminologi säger att det är människor som har svagast relation till sin omgivning, det vill säga är längst från sin familj och är i en utsatt situation, som begår brott, berättar Sternberg. Typen av brott brottslingar begår, beror på vilken kompetens och vilken mobilitet de har.   
- I den här forskningen har vi också tittat på mer avancerade stölder som stölder av hela fordon eller släp vilket kräver både kompetens och nätverk utomlands, men där har vi inte hittat något samband mellan var lastbilar finns och den typen av brott, säger Sternberg.

Vad hoppas ni nu ska hända och vilka hoppas ni ska använda sig av denna undersökning?
- Mest av allt att utsatta chaufförer ska få bättre villkor som anständiga löner och få komma hem regelbundet. För att det krävs att fler i samhället förstår att det är alltid är andra människor, företag och samhället som betalar det höga priset för transportköparnas billiga transporter. 


Docent Henrik Sternberg på Lunds Tekniska Högskola. 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 30 Januari 2018, kl 11:00
Kategori: Nyhet
Taggar: Björn Lantz, Dieselstölder, Henrik Sternberg, Kriminalitet, Vetenskap

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

Pia Nilsson (S):

Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?

Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen – och inte minst – var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant