Det såg ut som en fordonsbrand. Ingen brand konstaterades, men väl en hel del andra brister. Foto: Läsarbild

Många frågetecken kring ”brinnande” ekipage

Postnord: ”Inte acceptabelt”

En avställd lastbil, en med användningsförbud och ett släp med körförbud stoppas av polisen i Jönköping under årets sista vecka. Det ena åkeriet saknar dessutom trafiktillstånd.


Carlqvist Bil AB ställde av fordonet den 4 december 2017, men den fortsatte att rulla. Ett missförstånd, menar de inblandade. Foto: Läsarbild 

Den 28 december stoppas det första av två ekipage och det visar sig vara avställt. Som ägare står Carlqvist Bil AB och vi talar med vd Jerry Carlqvist och han berättar om ett missförstånd.
- Det stämmer att den är avställd, säger han. Bilen har leasats från mitt företag av en kund och när kunden skulle sätta in den i ett annat bolag, tog jag tillbaka den och missförstod att bilen per omgående skulle gå i trafik.

Carlqvist ställde av fordonet den 4 december 2017, men den fortsätter att rulla. Vi kontaktar PTM Transport i Jönköping som kör med bilen och de bekräftar missförståndet. Den 3 januari kommer man att ha ett möte och allt ska ställas tillrätta. Carlqvist menar att åkeriet borde ha kollat upp att allt var som det skulle. Åkeriet i sin tur säger att de inte visste att bilen ställts av. Det aktuella ekipaget skyltades av i Jönköping i väntan på att göras lagligt.

Senare samma kväll får polisen ett samtal som gör gällande att det brinner under ett lastbilssläp som färdas på riksväg 30. Vägen stängs av och ekipaget stoppas. Det brinner inte, men det kan ha varit varma bromsar eller bara vatten som sprutat runt hjulen, säger fordonets ägare Torvinge Transport Öst AB till redaktionen.

Släpet har körförbud då det inte besiktigats den 9 december och bilen har användningsförbud på grund av obetald fordonsskatt och obetalda vägavgifter.
- Släpet hade jag helt missat att besiktiga, säger trafikansvarig på åkeriet. Vi har ett företag som gått i konkurs och håller på att flytta över till det nya bolaget och det blev komplicerat med fakturorna.

Fordonet har under ett antal veckor rullat med obetald fordonsskatt och vägavgift, vilket leder till att ekipaget skyltas av och parkeras i Jönköping. Åkeriet säger att det beror på att fakturorna inte varit ställda på det nya företaget, men trots detta lät man ekipaget fortsätta att rulla. Den 27 december regleras skulderna, men inbetalningen syns inte på Transportstyrelsens konto förrän den 29 december. Släpet blir nu reparerat och besiktigat.

Torvinge Transport Öst kör på uppdrag av Svensk Spedition AB som i sin tur är underleverantör till Postnord. På Svensk Spedition säger vd Markus Eriksson att man inte kände till det inträffade och att Torvinge är en ny underleverantör till dem sedan oktober 2017 då man även gjorde en kontroll av företaget.
- Vi har nu tagit kontakt med åkeriet och bett om en förklaring, säger han. Sedan får vi bedöma hur vi ska fortsätta.

Eriksson berättar att Torvinge Transport har haft det tufft, men att man tror på de mindre åkerierna och vill ge Torvinge en chans att bygga upp åkeriet hellre än att stjälpa det. Åkeriet har inte trafiktillstånd och ändå kör de?
- Finns det inget giltigt nyttjanderättsavtal, är det något vi måste ta upp med åkeriet, säger han. Utan tillstånd, måste vi i så fall sätta in ett annat åkeri på den rutt ekipaget kör.

Man ska se om det finns möjlighet att eventuellt hjälpa åkeriet med ett tillfälligt nyttjanderättsavtal tills det egna erhålls.

På Postnord är man inte nöjd med det inträffade, säger Caj Hember, ansvarig för rikstransporter. Visst kan det finnas omständigheter, säger han, men det är ändå inte acceptabelt det som skett.
- Om man använder ett ekipage utan att säkert veta att allt är i sin ordning, har ett fel begåtts, säger han. I slutet av januari kommer vi att ha ett fysiskt möte med Svensk Spedition för att gå igenom vilka rutiner de har för kontroller och vad som måste ses över.

Man ska även se vad det är för åkeriet Svensk Spedition knyter till sig och vilka rutiner man har kring det. Han anser inte att det räcker att hänvisa till en person för kontroller. Det måste vara en funktion.
- Postnords har ett ansvar för att underleverantörer har rätt rutiner, avslutar Caj Hember.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 3 Januari 2018, kl 13:00
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilbränder, Körförbud, Postnord, Svensk Spedition, Trafiktillstånd

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant