Det såg ut som en fordonsbrand. Ingen brand konstaterades, men väl en hel del andra brister. Foto: Läsarbild

Många frågetecken kring ”brinnande” ekipage

Postnord: ”Inte acceptabelt”

En avställd lastbil, en med användningsförbud och ett släp med körförbud stoppas av polisen i Jönköping under årets sista vecka. Det ena åkeriet saknar dessutom trafiktillstånd.


Carlqvist Bil AB ställde av fordonet den 4 december 2017, men den fortsatte att rulla. Ett missförstånd, menar de inblandade. Foto: Läsarbild 

Den 28 december stoppas det första av två ekipage och det visar sig vara avställt. Som ägare står Carlqvist Bil AB och vi talar med vd Jerry Carlqvist och han berättar om ett missförstånd.
- Det stämmer att den är avställd, säger han. Bilen har leasats från mitt företag av en kund och när kunden skulle sätta in den i ett annat bolag, tog jag tillbaka den och missförstod att bilen per omgående skulle gå i trafik.

Carlqvist ställde av fordonet den 4 december 2017, men den fortsätter att rulla. Vi kontaktar PTM Transport i Jönköping som kör med bilen och de bekräftar missförståndet. Den 3 januari kommer man att ha ett möte och allt ska ställas tillrätta. Carlqvist menar att åkeriet borde ha kollat upp att allt var som det skulle. Åkeriet i sin tur säger att de inte visste att bilen ställts av. Det aktuella ekipaget skyltades av i Jönköping i väntan på att göras lagligt.

Senare samma kväll får polisen ett samtal som gör gällande att det brinner under ett lastbilssläp som färdas på riksväg 30. Vägen stängs av och ekipaget stoppas. Det brinner inte, men det kan ha varit varma bromsar eller bara vatten som sprutat runt hjulen, säger fordonets ägare Torvinge Transport Öst AB till redaktionen.

Släpet har körförbud då det inte besiktigats den 9 december och bilen har användningsförbud på grund av obetald fordonsskatt och obetalda vägavgifter.
- Släpet hade jag helt missat att besiktiga, säger trafikansvarig på åkeriet. Vi har ett företag som gått i konkurs och håller på att flytta över till det nya bolaget och det blev komplicerat med fakturorna.

Fordonet har under ett antal veckor rullat med obetald fordonsskatt och vägavgift, vilket leder till att ekipaget skyltas av och parkeras i Jönköping. Åkeriet säger att det beror på att fakturorna inte varit ställda på det nya företaget, men trots detta lät man ekipaget fortsätta att rulla. Den 27 december regleras skulderna, men inbetalningen syns inte på Transportstyrelsens konto förrän den 29 december. Släpet blir nu reparerat och besiktigat.

Torvinge Transport Öst kör på uppdrag av Svensk Spedition AB som i sin tur är underleverantör till Postnord. På Svensk Spedition säger vd Markus Eriksson att man inte kände till det inträffade och att Torvinge är en ny underleverantör till dem sedan oktober 2017 då man även gjorde en kontroll av företaget.
- Vi har nu tagit kontakt med åkeriet och bett om en förklaring, säger han. Sedan får vi bedöma hur vi ska fortsätta.

Eriksson berättar att Torvinge Transport har haft det tufft, men att man tror på de mindre åkerierna och vill ge Torvinge en chans att bygga upp åkeriet hellre än att stjälpa det. Åkeriet har inte trafiktillstånd och ändå kör de?
- Finns det inget giltigt nyttjanderättsavtal, är det något vi måste ta upp med åkeriet, säger han. Utan tillstånd, måste vi i så fall sätta in ett annat åkeri på den rutt ekipaget kör.

Man ska se om det finns möjlighet att eventuellt hjälpa åkeriet med ett tillfälligt nyttjanderättsavtal tills det egna erhålls.

På Postnord är man inte nöjd med det inträffade, säger Caj Hember, ansvarig för rikstransporter. Visst kan det finnas omständigheter, säger han, men det är ändå inte acceptabelt det som skett.
- Om man använder ett ekipage utan att säkert veta att allt är i sin ordning, har ett fel begåtts, säger han. I slutet av januari kommer vi att ha ett fysiskt möte med Svensk Spedition för att gå igenom vilka rutiner de har för kontroller och vad som måste ses över.

Man ska även se vad det är för åkeriet Svensk Spedition knyter till sig och vilka rutiner man har kring det. Han anser inte att det räcker att hänvisa till en person för kontroller. Det måste vara en funktion.
- Postnords har ett ansvar för att underleverantörer har rätt rutiner, avslutar Caj Hember.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 3 Januari 2018, kl 13:00
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilbränder, Körförbud, Postnord, Svensk Spedition, Trafiktillstånd

Omhändertaget körkort och böter när

Mediciner och bildelar i överlastade 3,5:or fastnade i Helsingborg

Följetongen om överlastade 3,5-tonsbilar fortsätter. En aldrig sinande ström av lättlastare rullar in i landet. Helsingborgspolisen kontrollerar så många de hinner med och inte sällan visar fraktsedlarna samma mottagare gång på gång. Gårdagen var inget undantag i det avseendet.

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt.
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.

Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.

Norskt åkeriförbund vill se krafttag mot social dumpning

”Myndigheterna bör omedelbart vidta åtgärder”

På Fugleåsen Truck Stop står ett hundratal utländska lastbilsekipage uppställda varje helg. Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har dokumenterat att flertalet av dessa står parkerade från fredag till söndag, med chaufförer i bilarna.
- Detta är inte endast potentiellt olagligt, det är också en signal om att det pågår social dumpning på våra vägar,  säger NLF-direktören Geir A. Mo.

Trailer full med farligt gods åkte oskyltad med Oslofärja

Får böta 66 000 kronor

En holländsk chaufför lurade sig ombord på ett fartyg mellan Oslo och Fredrikshamn utan att deklarera att lasten bestod av farligt gods. För detta får han nu betala dyrt. Chauffören dömdes nyligen till böter på 52 000 danska kronor (motsvarande närmare 66 000 svenska).

Riksdagen:

Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma

EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.

Turkiskt ekipage fick körförbud – stack utan körkort och pass

Under måndagen vinkar trafikpolisen i Helsingborg in ett turkiskt ekipage för kontroll på Långeberga i Helsingborg. Trailern såg ut att luta åt höger och trafikpolis Christer Hansson trodde initialt att det var fråga om lastförskjutning.

DEBATTARTIKEL

Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte

I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.

Brexit dåligt för Storbritannien - men inte för DAF

Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.

Största containertappet någonsin i Göteborgs Hamn

2017 blev det svagaste året någonsin på containersidan i Göteborgs Hamn med en minskning på hela 19 procent. Det visar en färsk sammanställning över godsvolymerna 2017. Ändå ligger den totala godsvolymen kvar på strax över 40 miljoner ton. Det tack vare goda resultat i övriga godsslag som i flera fall gjort rekordresultat.

En rattfylla - och ett dussin överlastade 3,5:or

Polisen: ”De går på knäna”

Helsingborgspolisens fokus på 3,5-tons lastbilar har fortsatt under den gångna veckan. Resultatet av kontrollerna på väg – och i Ystad hamn – pekar på att majoriteten av lättlastarna inte drar sig för att lägga på ett antal extra kilon på sina fordon.

Företagare i anläggningsbranschen döms till fängelse - men frias för mord

Den man i anläggningsbranschen som i dagspressen pekades ut som "lastbilschaufför" och som misstänktes för att ha bragt sin fru om livet och sedermera styckat hennes kropp, har nu fått sin dom. Han döms till fängelse, men frias på en av åtalspunkterna.

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Åtta av tolv kontrollerade 3,5:or var överlastade

Trafikpolisen i Helsingborg utförde under några timmar på tisdagen en kontroll på E6 vid Långeberga, med extra fokus på lättlastare. Och resultatet talar sitt tydliga språk. Överlaster är mer regel än undantag.

Tidningen Proffs fre 22 december 2017

22 december 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Om vinnare och förlorare i trafiken”

Vilket är värst i trafiken? Att en förare hänsynslöst nog genomför en omkörning på riksväg 50 i Askersunds kommun trots mötande trafik, får sladd och kommer över i mötande körfält på nytt samt krockar med en mötande bil och orsakar personskador? Att föraren efter åtal döms för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och i både tingsrätt och hovrätt ådöms 80 dagsböter? Eller låt mig säga endast 80 dagsböter. För det är vad jag tycker. Eller att mängder av motsvarande hänsynslösa omkörningar äger rum varje dag som lyckosamt nog genom änglavakt inte leder till en krock med ödesdigra följdverkningar och där ingen hänsynslös förare får stå till svars rättsligt?
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 22 december 2017
Stäng

22 december 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Lennart kommer med julens viktigaste dryck
  • Trafikpoliser och branschfolk på besök i Bryssel
  • Hos LP tvättas 1000 lastbilar i månaden - för hand
  • Orderböckerna har öppnat för uppdaterad Transit Custom
  • Hon har full koll på virkestransporterna till Stora Enso
  • Returpapper är (arbets)livet för Anette
  • Pensionerad 141:a lever lugnt liv hos Anders
  • Elias kör till Ullared – 25 gånger om dagen
  • LBC Frakt Värmland gör tummen upp för HVO
  • Volvo F10 och F12 fyller 40 år
  • ... m.m ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant