Foto: Svein-Ove Arnesen / Tungt.no

Omtalat tankbilsekipage klampades på Svinesund

Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.


Foto: Svein-Ove Arnesen / Tungt.no 

Det handlar om lettiska tankbilsekipage med logotypen ADR Logistika som, enligt ögonvittnen, ska förse utländska dragbilsekipage med bränsle direkt ur tanken på tankbilen.

Den på bilden aktuella tanktrailern har observerats på flera platser inom ett visst geografiskt område på Västkusten vilket fick polisen i Vänersborg att omgående reagera på ett tips som Proffs förmedlade till dem förra veckan. Då stod ekipaget med fördragna gardiner vid en tankstation i Stenungsund, men när polisen en bara en kort stund senare kommer till platsen, är ekipaget borta.

På de fotografier som vi får in till redaktionen, ser vi att den aktuella tanktrailern inte alltid dras av samma dragbil och snart stöter vi på tanktrailern igen när den igår kväll stoppas på Svinesund och Vegvesenet har lagt ut händelsen på sitt twitterkonto. ”Tankbil full med diesel stoppad i kontroll på Svinesund. Allvarliga brister på bromsar och dåliga däck ledde till teknisk klampning tills felen rättats till”, står det.

Proffs kollegor på Tungt.no beger sig till platsen för att undersöka vidare och bekräftar det inträffade. Ekipaget stoppas i en gemensam kontroll av polis, Vegvesen och Tullen. Under tiden börjar tipsen ramla in. TIA Norge är tidigt ute med informationen som delas i Facebookgrupper och blir snart dagens ”snackis”.

Tungt.no talar med kontrolledare Øyvind Grotterød på Svinesunds kontrollplats och han bekräftar att bilen är klampad och att de tidigare mottagit flera tips om att hålla ögonen öppna efter just detta ekipage.
Vad är det för fel?
- När den dök upp, tog vi ut den för en extra kontroll, säger Grotterød. Tullen kontrollerade dokumenten och fann egentligen inget som var fel.

Lasten är således deklarerad och på väg in till en norsk mottagare. Dragbilen i sig är i ordning, men trailern har svaga bromsar, ingen fungerande ABS och dessutom har ett av hjulen låst sig.
- Chauffören uttryckte en stark önskan om att få köra vidare, alternativt tillbaka till Sverige, säger Grotterød. Men vi kan inte ha trafikfarliga ekipage på vägarna och därför klampades fordonet.

Nu måste först trailern tömmas på sitt innehåll innan den får lämna platsen.

Vad vet ni om innehållet? Tung.no, liksom tidningen Proffs, har fått flera tips om att det som deklarerats inte alltid överensstämmer med det verkliga innehållet.
- Vi har ett mycket bra samarbete med tullen på Svinesund och den frågan måste de svara på, avslutar Grotterød.

Tullen vill väldigt gärna veta mer om saken och efter tungt.no:s besök, kommer de att göra en ny kontroll av innehållet i tanken. Tullen på platsen får inte uttala sig till media varför vi inte får veta vad som deklarerats in i landet och inte heller vem som är mottagare. När Tungt.no frågar om de får vara med under kontrollen, får de dessvärre avslag av en (förvisso) trevlig tjänsteman som inte kan göra annat än beklaga. Beslutet ligger högre upp.

Tungt.no insisterar och frågar om de senare kan ta del av resultaten av kontrollen.
- Det är svårt att säga. Troligen måste proven vi tar skickas till vårt laboratorium för analys och därför kan det ta en del tid innan vi får resultaten, avslutar tulltjänstemannen.

 


Tankning pågår på Håby. Foto: Läsarbild 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 18 Januari 2018, kl 19:10
Kategori: Nyhet
Taggar: ADR Logistika, Diesel, Klampning, Statens vegvesen, Svinesund

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Mercedes-Benz Trucks ”Årets generalagent”

Mercedes-Benz Trucks har utsetts till ”Årets generalagent” bland de tunga lastbilstillverkarna i en undersökning med återförsäljare genomförd av MRF, Motorbranschens Riksförbund. Utmärkelsen stärker ytterligare märkets position på den svenska marknaden.

Fahlgrens Åkeri störst på flisbilar i Västerbotten

Köpet av ytterligare sju flisbilar, gör Fahlgrens åkeri i Vindeln AB till det största flisbilsåkeriet i Västerbotten med sina nu arton flisbilar.

Fordon med körförbud i trafik för GDL

Åkeriet: ”Vi har sålt fordonen till utlandet”

Åkeriet förnekar att deras till utlandet sålda fordon med körförbud, har använts i trafik. Endast ett av dem hamnar av misstag i trafik för GDL när en förare tar fel bil. När Proffs kontaktar åkeriet och GDL, tas fordonet ur trafik för besiktning. Detsamma gäller ytterligare tre av åkeriets sålda fordon.

Andra eldrivna lastbilen från Volvo – på tre veckor

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant