På det här österrikiska ekipaget hade godset hamnat för långt fram vilket innebar att bilen vägde 4,5 ton för mycket. Och det var dessutom dåligt säkrat.

Par i tunga och dåligt säkrade plåttransporter

+ ett otillåtet cabotage

Nyårsraketerna hann knappt tystna förrän det var dags för ännu ett otillåtet cabotage, det första för i år i Helsingborg. Dagarna därpå, under onsdagen och torsdagen, stoppade Helsingborgspolisen bland annat ytterligare två ekipage, ett danskt och ett österrikiskt, båda lastade med stålplåt på väg ut ur landet. Förutom godset, hade de båda även annat gemensamt. Överlast och dålig lastsäkring.

Det nya året fick en raketstart för polisen i Helsingborg. På tisdagen vinkade trafikpolis Lars-Göran Samuelsson in en bulgarisk dragbil med trailer för kontroll. Och därmed kom årets första "streck" i cabotagestatistiken för den nordvästskånska polisens del.
- Som vanligt handlar det om brister i dokumentationen, förklarar Samuelsson luttrat.

När det var dags att inkassera förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, såg det inledningsvis ganska dystert ut.
- Vi blev tvungna att klampa bilen på kvällen innan vi slutade vårt arbetspass. Inte heller dagen därpå verkade åkeriet kunna göra rätt för sig.

Efter 24 timmar fick Samuelsson låsa upp klampen. Däremot fick chauffören tydliga order om att stanna kvar tills förskottet var betalt. En uppmaning man lydde.
- Strax därefter betalades pengarna och en annan dragbil kunde rekvireras för att fortsätta transporten.

Under våra samtal återkommer Lars-Göran Samuelsson ofta till hur det ser ut med laglydigheten på våra vägar.
- Tar vi in tio ekipage så är det alltid allvarliga brister på hälften av dem. Minst, säger han och suckar.

Nästkommande dag, onsdag, stoppas ett ekipage registrerat i Österrike för kontroll. Återigen är skådeplatsen Långeberga vid Helsingborg.
- Det var den första lastbilen jag stoppade. Den såg lite tung ut, berättar trafikpolis Sören Johansson.

På vågen besannas Johanssons misstankar.
- Det handlade om att godset var felplacerat på trailern, vilket gjorde att dragbilen vägde cirka 4,5 ton för mycket.

Utöver det misstaget var godset dessutom dåligt säkrat. Föraren hade även brutit mot kör- och vilotiderna.

Böter och överlastavgift landade på totalt 23 000 kronor, som betalades på plats. Och stopp för fortsatt färd, så klart, med den aktuella dragbilen.

Torsdagen började ungefär på samma sätt. Johansson kör ut på E6 vid Fleninge och beger sig söderut på motorvägen.
- Jag får syn på ett dansk ekipage som även det såg tungt ut.

Långeberga nästa – vilket slutade med i princip en identisk rapport som för österrikaren. Skillnaden var att den danske chauffören dessutom hade kört ganska fort.
- Föraren fick böta totalt 5 650 kronor för sina förseelser. Till detta kommer sedan en överlastavgift som åkeriet får betala, förklarar Sören Johansson.

Böter för osäkrad last är trots allt inte det värsta som kan hända.
- Nej, risken är ju väldigt stor att det kan gå riktigt galet om godset kommer i rörelse vid en undanmanöver eller inbromsning. Konsekvenserna vill man ju knappt ens tänka på, avslutar Sören Johansson.


Otillåtet cabotage. Pengarna tycktes sitta långt inne, men kom så småningom att betalas. Detta efter att klampen åkt både på - och av. 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 4 Januari 2018, kl 16:59
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Klampning, Lastsäkring, Otillåtet cabotage, Överlast, Trafikpolisen

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant