Polsk chaufför dömd till 4 månaders fängelse för grovt rattfylleri

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall i december 2017 och föraren har nu fått sin dom. Det visar sig att han har mer på sitt samvete än rattfylleri när det är dags för förhandlingar i tingsrätten.


Extra åklagare Marlene Forsman. Foto: Privat 

Den 13 december 2017 stoppas en 46-årig polsk lastbilschaufför på kontrollplats Armsjön utanför Sundsvall. Det är bilinspektör Henrik Widell som utför kontrollen och konstaterar snabbt att chauffören är påverkad. Extra åklagare Marlene Forsman begär honom häktad den 14 december och där har han suttit sedan dess i väntan på rättegång och dom.

Henrik Widell hade rätt när han på plats misstänkte rattfylla. Det visar sig att chauffören har 2.05 promille i blodet.
- Gränsen för grovt rattfylleri går vid 1.0 promille i blodet och enligt min bedömning har han begått gärningen med uppsåt, säger Marlene Forsman till Proffs.

Förutom att ha kört alkoholpåverkad, tillkommer åtalspunkten grov olovlig körning. Ännu en gång bedömer Forsman att gärningen är grov och att handlingen är uppsåtlig.
- Hans CE-behörighet var återkallad i Polen och det måste han ha känt till, säger hon.

Chauffören själv erkänner grovt rattfylleri och att han kände till att CE-behörigheten återkallats, men han anser att brottet istället ska bedömas som olovlig körning eftersom inte hela körkortet var återkallat.

I domskälen anförs även att chauffören, trots att han inte var anställd i företaget, har agerat som yrkeschaufför vilken i trafiken har en särskilt ansvarsfull och krävande uppgift. Vi känner sedan tidigare till att han kom in i Sverige via Helsingborg och i domskälen står att det är utrett att han kör en relativt lång sträcka på E4 innan han stannas av polisen i Armsjön. Han säger själv att han inte hittade en parkeringsplats.
- Hans egna uppgifter är att han kört högst en timme och att hans syfte med att blinka in på kontrollplatsen var för att vila, säger Forsman. Att poliserna stod där var något han märkte först därefter.

Vi läser också att han hävdar att en annan förare ska möta honom där och att han ska åka med som passagerare istället. Om den andra föraren inte möter upp, ska han inte köra vidare.
- Att han själv skulle ha kört in på kontrollplatsen utan att polisen vinkat in honom, menar jag är en efterkonstruktion, säger hon vilket också står i domskälen.

Under rubriken ”påföljder” i domen, läser vi att chauffören under 2017 i Polen dömts för bland annat brott under kategorin ”körning under påverkan av alkohol eller narkotika”. Forsman säger att hans brott är ett så kallat ”artbrott”, det vill säga ett brott som samhället ser särskilt allvarligt på och där det finns en presumtion att påföljden blir fängelse. Sådana brott är exempelvis grovt rattfylleri och misshandel.
- Med hänsyn till omständigheterna vid brottet, det vill säga den typ av fordon han framförde och körsträckan på E4, har det inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten, säger Marlene Forsman.

Chauffören döms av Sundsvalls tingsrätt för grov olovlig körning och grovt rattfylleri till påföljden fyra månaders fängelse. Den tid han suttit i häkte räknas av.

Tingsrätten var dock inte enig. Rättens ordförande Julia Nilsson är skiljaktig beträffande straffets längd. Hennes bedömning är att straffvärdet för den samlade brottsligheten ska vara tre månaders fängelse.
- Min linje var ett fängelsestraff klart överstigande det normala fängelsestraffet för när någon kör personbil med 2 promille i blodet, avrundar Marlene Forsman och hänvisar till ett annat rättsfall där en person fick 6 månader för liknande brott.

Domen vinner laga kraft på tisdag, den 23 januari.


En av bilinspektör Henrik Widells arbetsuppgifter är att kontrollera nykterheten i trafiken. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Foto: Daniel Ulander 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 18 Januari 2018, kl 16:37
Kategori: Nyhet
Taggar: Bilinspektörer, Grovt rattfylleri, Polen, Rättsfall, Trafikpolisen

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Mercedes-Benz Trucks ”Årets generalagent”

Mercedes-Benz Trucks har utsetts till ”Årets generalagent” bland de tunga lastbilstillverkarna i en undersökning med återförsäljare genomförd av MRF, Motorbranschens Riksförbund. Utmärkelsen stärker ytterligare märkets position på den svenska marknaden.

Fahlgrens Åkeri störst på flisbilar i Västerbotten

Köpet av ytterligare sju flisbilar, gör Fahlgrens åkeri i Vindeln AB till det största flisbilsåkeriet i Västerbotten med sina nu arton flisbilar.

Fordon med körförbud i trafik för GDL

Åkeriet: ”Vi har sålt fordonen till utlandet”

Åkeriet förnekar att deras till utlandet sålda fordon med körförbud, har använts i trafik. Endast ett av dem hamnar av misstag i trafik för GDL när en förare tar fel bil. När Proffs kontaktar åkeriet och GDL, tas fordonet ur trafik för besiktning. Detsamma gäller ytterligare tre av åkeriets sålda fordon.

Andra eldrivna lastbilen från Volvo – på tre veckor

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant