Polsk chaufför överklagar fängelsedom för grov rattfylla

Åklagaren: ”Riskerar skärpt straff”

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall den 13 december. Föraren döms till fängelse, men överklagar till Hovrätten dagen innan domen vinner laga kraft. Nu laddar åklagaren om för en ny omgång och siktar på en skärpning av tingsrättens dom.


Extra åklagare Marlene Forsman. Foto: Privat 

Den polske medborgaren stoppas på kontrollplats Armsjön utanför Sundsvall. Den 14 december begärs han häktad av extra åklagare Marlene Forsman. När resultatet från förarens blodprov kommer, visar det 2,05 promille i blodet. Föraren får sitta kvar i häktet fram till tingsrättens förhandlingar där han döms till fängelse av en oenig rätt.

Föraren döms för grov rattfylla, men även för grov olovlig körning då hans CE-behörighet vid tillfället var återkallat. En annan meningsskiljaktighet ligger i att föraren hävdar att han endast kör en timme och sedan självmant svänger in på parkeringsplatsen eftersom han känner sig påverkad.

Motpartens utredning visar ett helt annat förlopp och att föraren istället blir invinkad.

Oenigheten i tingsrätten står rättens ordförande Julia Nilsson för som menar att det samlade straffvärdet ska vara tre månaders fängelse. Åklagare Forsmans linje är istället att ett fängelsestraff som klart överstiger det normala fängelsestraffet för när någon kör personbil med 2 promille i blodet och hänvisar till ett annat rättsfall där en person fick 6 månader för liknande brott.

Tingsrättens dom landar på fyra månaders fängelse och skulle ha vunnit laga kraft den 23 januari 2018.

Den 22 januari registreras istället chaufförens överklagan till Hovrätten med begäran om straffnedsättning. Grunderna som anges är att tingsrätten utmätt ett för strängt straff som enligt föraren istället borde vara två-tre månaders fängelse för den gärning han erkänt. I vart fall ska straffet inte vara högre än det tingsrättens ordförande Julia Nilsson gett uttryck för i den skiljaktiga meningen, alltså tre månaders fängelse.

Den 29 januari lämnar extra åklagare Marlene Forsman in en anslutningsöverklagan.
- Jag kommer att åberopa samma bevisning som i tingsrätten, samt begära att Hovrätten ändrar tingsrättens dom i ansvarsdelen och istället bestämmer påföljden till ett längre fängelsestraff än vad tingsrätten dömt ut, säger hon till oss.

Förundersökningen kompletteras nu även av en redogörelse från trafikpolis Joakim Ringqvist som var på plats där ekipaget vinkats in. Hans vittnesmål ska styrka att chauffören inte självmant hade för avsikt att stanna på kontrollplatsen.

Kommer Hovrätten att ta upp fallet och behövs det inget prövningstillstånd?
- Ja, fallet kommer att tas upp av Hovrätten och dessutom skyndsamt då föraren sitter häktad sedan 14 december 2017 och anledningen till att prövningstillstånd inte behövs, är att påföljden vid tingsrätten blev fängelse, säger Forsman.

Nu stundar en för transportbranschen, och för trafiksäkerheten i allmänhet, intressant Hovrättsförhandling där tre möjliga utgångar finns. Föraren kan vinna eller få straffet bekräftat.
- Men, han riskerar även att få sitt fängelsestraff skärpt, avrundar Marlene Forsman som nu förbereder sig för ännu en omgång.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 31 Januari 2018, kl 16:46
Kategori: Nyhet
Taggar: Grovt rattfylleri, Hovrätten, Polen, Rättsfall, Trafikpolisen

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant