Polsk chaufför överklagar fängelsedom för grov rattfylla

Åklagaren: ”Riskerar skärpt straff”

En grov rattfylla i lastbil stoppas i Sundsvall den 13 december. Föraren döms till fängelse, men överklagar till Hovrätten dagen innan domen vinner laga kraft. Nu laddar åklagaren om för en ny omgång och siktar på en skärpning av tingsrättens dom.


Extra åklagare Marlene Forsman. Foto: Privat 

Den polske medborgaren stoppas på kontrollplats Armsjön utanför Sundsvall. Den 14 december begärs han häktad av extra åklagare Marlene Forsman. När resultatet från förarens blodprov kommer, visar det 2,05 promille i blodet. Föraren får sitta kvar i häktet fram till tingsrättens förhandlingar där han döms till fängelse av en oenig rätt.

Föraren döms för grov rattfylla, men även för grov olovlig körning då hans CE-behörighet vid tillfället var återkallat. En annan meningsskiljaktighet ligger i att föraren hävdar att han endast kör en timme och sedan självmant svänger in på parkeringsplatsen eftersom han känner sig påverkad.

Motpartens utredning visar ett helt annat förlopp och att föraren istället blir invinkad.

Oenigheten i tingsrätten står rättens ordförande Julia Nilsson för som menar att det samlade straffvärdet ska vara tre månaders fängelse. Åklagare Forsmans linje är istället att ett fängelsestraff som klart överstiger det normala fängelsestraffet för när någon kör personbil med 2 promille i blodet och hänvisar till ett annat rättsfall där en person fick 6 månader för liknande brott.

Tingsrättens dom landar på fyra månaders fängelse och skulle ha vunnit laga kraft den 23 januari 2018.

Den 22 januari registreras istället chaufförens överklagan till Hovrätten med begäran om straffnedsättning. Grunderna som anges är att tingsrätten utmätt ett för strängt straff som enligt föraren istället borde vara två-tre månaders fängelse för den gärning han erkänt. I vart fall ska straffet inte vara högre än det tingsrättens ordförande Julia Nilsson gett uttryck för i den skiljaktiga meningen, alltså tre månaders fängelse.

Den 29 januari lämnar extra åklagare Marlene Forsman in en anslutningsöverklagan.
- Jag kommer att åberopa samma bevisning som i tingsrätten, samt begära att Hovrätten ändrar tingsrättens dom i ansvarsdelen och istället bestämmer påföljden till ett längre fängelsestraff än vad tingsrätten dömt ut, säger hon till oss.

Förundersökningen kompletteras nu även av en redogörelse från trafikpolis Joakim Ringqvist som var på plats där ekipaget vinkats in. Hans vittnesmål ska styrka att chauffören inte självmant hade för avsikt att stanna på kontrollplatsen.

Kommer Hovrätten att ta upp fallet och behövs det inget prövningstillstånd?
- Ja, fallet kommer att tas upp av Hovrätten och dessutom skyndsamt då föraren sitter häktad sedan 14 december 2017 och anledningen till att prövningstillstånd inte behövs, är att påföljden vid tingsrätten blev fängelse, säger Forsman.

Nu stundar en för transportbranschen, och för trafiksäkerheten i allmänhet, intressant Hovrättsförhandling där tre möjliga utgångar finns. Föraren kan vinna eller få straffet bekräftat.
- Men, han riskerar även att få sitt fängelsestraff skärpt, avrundar Marlene Forsman som nu förbereder sig för ännu en omgång.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 31 Januari 2018, kl 16:46
Kategori: Nyhet
Taggar: Grovt rattfylleri, Hovrätten, Polen, Rättsfall, Trafikpolisen

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

Pia Nilsson (S):

Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?

Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen – och inte minst – var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant