På sociala medier har många misstänkt att det som pågår på bilden är så kallad fultankning. Enligt undersökningar som Sumata gjort under dagen, visar det sig handla om starthjälp med startkablar. Foto: Läsarbild

Starthjälp misstogs för fultankning

”Vi är chockade över anklagelserna”

På sociala medier kom det upp bilder som ser ut att visa att det tankas över bränsle från ett tankbilsekipage till ett trailerekipage på Rasta Håby vid Munkedal. Att tankekipaget regelbundet rör sig inom ett visst geografiskt område, gjorde det som setts än mer troligt. 
Lägg därtill att sådan aktivitet inte är helt unik och Proffs får indicier som pekar åt ett håll. På Facebook blir det snabbt en sanning att ADR Logistika sysslar med oegentligheter.


Niks Apfelbaums. Foto: Privat 

Polisen kopplas in för att göra en kontroll av ekipaget i Stenungsund, men de missar med en hårsmån ekipaget som lämnat platsen då polisen anländer.Istället stoppas ekipaget i Svinesund och där klampas det för tekniska brister. 

Dragbilen är inte längre den helt vita tvåaxlade som setts med tanktrailern i Håby och Stenungsund, utan istället en annan, treaxlad dragare.

Det visar sig vid kontrollen i Svinesund att tanken innehåller biobränsle från svenska Biofuel och har deklarerats för införsel och kunden är Nobina. Nobina har inte beställt transporten, men lyfter de höga krav de ställer på transporternas kvalitet.

Innan vidare färd i Norge, måste trailern repareras och innan dess måste innehållet flyttas över till en annan tanktrailer.

Tillbaka till det som setts i Håby där samma tanktrailer är inblandad. Det står ADR Logistika på den, men bakom namnet finns Sumata AB i Stockholm.

Vi kontaktar vd Niks Apfelbaums som först tror att vi frågar varför det flyttas bränsle från släpet i Svinesund.

Vi förklarar att det handlar om att man misstänker att det från Sumatas ekipage på Rasta Håby, har tankats bränsle till trailerdragare. Apflebaums blir både förvånad och sedan bestört.
- Har ni bilder på detta, frågar han. Om det stämmer kommer den chauffören att inte ha kvar sitt arbete.

Han börjar omedelbart efterfrågningar och kontaktar sin chaufför. Ett par timmar senare återkommer han med svar. Tankekipaget som stått i Håby i tre dygn i samband med nyåret, hade enligt chauffören tömt sitt batteri.
- Han fick helt enkelt starthjälp och det har kanske av vittnen tolkats som att det istället begåtts något olagligt, säger Apfelbaums. Vi är tacksamma över att ha fått informationen, men även chockade över anklagelserna.

Han berättar om verksamheten, att de har full koll på var fordonen befinner sig och inte heller har man upptäckt att bränsle saknas.
- Vi vill inte tro att våra chaufförer är engagerade i sådana aktiviteter och inte heller att det skulle vara före detta förare hos oss som vill hämnas på oss, säger han.

Han lyfter att ekipaget på Håby enligt chauffören dessutom stod nära en vaktbyggnad där det också finns övervakningskameror. En plats som han således anser inte skulle vara idealisk om man vill begå olagligheter.

De misstänker att det som uppfattats av vittnen är ett missförstånd, men kanske även en medveten strategi från konkurrenter för att smutskasta företaget.

Anledningen till att två dragbilar figurerar, är att den tvåaxlade kör genom Tyskland för att sedan lämna över till den treaxlade som lastar mer när den ska till Norge.

Han berättar också att förarna som kör bränsle i Sverige och Norge har alla adekvata utbildningar och bilarna är utrustade enligt gällande lagar och regler.

Förarna får dessutom lön enligt lettiska avtal och enligt det som gäller i Norge.
- Nästa gång någon ser något liknande, hoppas jag de kontaktar polisen så att det blir utrett med en gång, säger han.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 19 Januari 2018, kl 17:00
Kategori: Nyhet
Taggar: ADR Logistika, Håby, Sumata, Svinesund

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Mercedes-Benz Trucks ”Årets generalagent”

Mercedes-Benz Trucks har utsetts till ”Årets generalagent” bland de tunga lastbilstillverkarna i en undersökning med återförsäljare genomförd av MRF, Motorbranschens Riksförbund. Utmärkelsen stärker ytterligare märkets position på den svenska marknaden.

Fahlgrens Åkeri störst på flisbilar i Västerbotten

Köpet av ytterligare sju flisbilar, gör Fahlgrens åkeri i Vindeln AB till det största flisbilsåkeriet i Västerbotten med sina nu arton flisbilar.

Fordon med körförbud i trafik för GDL

Åkeriet: ”Vi har sålt fordonen till utlandet”

Åkeriet förnekar att deras till utlandet sålda fordon med körförbud, har använts i trafik. Endast ett av dem hamnar av misstag i trafik för GDL när en förare tar fel bil. När Proffs kontaktar åkeriet och GDL, tas fordonet ur trafik för besiktning. Detsamma gäller ytterligare tre av åkeriets sålda fordon.

Andra eldrivna lastbilen från Volvo – på tre veckor

Bara drygt tre veckor efter premiärvisningen av Volvo Lastvagnars första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, utökar företaget sitt produktprogram med ännu en eldriven lastbilsmodell. 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant