Ett fint samarbete mellan trafikpolisen, förundersökningsledaren och åklagaren, resulterade i ett snabbt hanterande av ärendet. Foto: Magnus Sammils

Tjeckisk åkare får böta 150 000 för manipulation

Polisen: ”Han godtog direkt”

Onsdagen den 24 januari är trafikpolis Magnus Sammils ute och patrullerar vägarna i Dalarna tillsammans med bilinspektör Samuel Hopstadius. Vid 20-tiden på kvällen kommer de ikapp ett tjeckiskt trailerekipage som de väljer att lägga sig bakom.

På riksväg 50 vid Ludvika svänger ekipaget plötsligt av vid en parkeringsficka.
- Fickan var inte speciellt bred, inte alls lämplig att hålla dygnsvila på eftersom det borde gunga rejält i hytten när andra lastbilar passerar. Vi beslöt oss då för att stanna till för att ta oss en närmare titt på föraren och ekipaget, förklarar Magnus.

Ombord på trailern ligger byggmaterial i form av lösvirke på väg ut ur landet.
- Vi hade en del synpunkter på lastsäkringen.

Men det är när man kollar upp förarens kör- och vilotider som man misstänker att något är riktigt galet.
- Enligt färdskrivaren har fordonet nyss stått stilla i tre timmar. Men vi körde ju bakom en honom en bra stund, berättar Magnus Sammils.

De misstänkte därför att färdskrivaren kunde vara manipulerad.
- Chauffören var inledningsvis inte speciellt talför, men det hade sin förklaring, berättar Magnus Sammils.

Den tjeckiske mannen erkände snart att färdskrivaren hade manipulerats. Att han först inte ville prata berodde på att han var rädd för att bilen skulle tas i beslag och kanske rentav förverkas.
- Det visade sig att chauffören i fråga dessutom var ägare till lastbilen.

Polisen hade alltså ägaren till fordonet framför sig. De kontaktar kammaråklagare Mikael Bäckström som vill yrka på företagsbot om 150 000 kronor.
- Bäckström ville att vi skulle delge honom misstanke om dataintrång samt brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna.

Åkaren behövde inte lång betänketid.
- Detta godtog han direkt, säger Magnus.

Ekipaget beslagtogs på kvällen och chauffören fick tillbringa natten på egen hand. Dagen därpå dök han som avtalat upp hos polisen igen.
- Han var väldigt mån om att göra rätt för sig.

Att ärendet kunde avslutas snabbt, menar Magnus Sammils beror på flera faktorer.
- Dels att chauffören i fråga ägde bilen, dels att vi hade en väldigt bra dialog med både åklagare Bäckström och med vår förundersökningsledare David Askeröd, som trots att han var ledig på kvällen stod till vårt förfogande för att svara på frågor och ta beslut som var viktiga för oss i vårt arbete.

Tingsrätten tar nu hand om arbetet med att utfärda företagsboten. Om den inte skulle betalas, har Kronofogden möjlighet att vidta indrivningsåtgärder även i andra EU-länder.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 29 Januari 2018, kl 16:56
Kategori: Nyhet
Taggar: Företagsböter, Ludvika, Manipulation, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant