Hårdvaluta. I dag återstår endast en av tre klampar i Helsingborg. Foto: Göran Rosengren

Akut brist på klampar i Helsingborg

Frågan som oftast diskuteras på temat "klampning" är hur länge det är rimligt att en klamp ska få lov att sitta kvar på ett fordon. Men i Helsingborg har man för tillfället ett helt annat problem, det råder nämligen akut brist på klampningsutrustning.

Som de allra flesta känner till, finns möjligheten för polisen att klampa fordon som av någon anledning inte tillåts fortsätt sin färd. Det kan till exempel handla om allvarliga, tekniska brister på fordonet eller att polisen inväntar en förskottsbetalning på en sanktionsavgift.

Den stora frågan som diskuterats har handlat om hur länge en klamp ska få lov att sitta kvar på fordonet. Handlar det om en trafikfarlig fordonsbrist kan klampen få sitta kvar tills felet är åtgärdat. Handlar det däremot om en obetald sanktionsavgift, är tidsgränsen i dagsläget 24 timmar.

Något som det däremot inte har talats så mycket om är bristen på klampar. Detta är oftast inget större bekymmer, men i Helsingborg är läget i det närmaste akut. Står bilar numera klampade i en sådan omfattning?
- Nej, inte alls. Vi hade till en början tre klampar till vårt förfogande men två har blivit uppbrutna varav den ena dessutom har stulits, förklarar trafikpolis Richard Karlsson.

Den senaste klampen försvann i samband med att en bulgarisk transportör hade hindrats från fortsatt färd och som skulle betala totalt 84 000 kronor. Han valde dock att bryta upp låset, stjäla klampen och lämna platsen.

Men att gå till den mekaniska verkstaden och beställa fler klampar är inget alternativ.
- Nej, myndigheten måste följa gällande regler för upphandling. Man har sagt till oss att klampningsutrustning är på väg, men vi vet inte vart de är på väg, säger Karlsson och skrattar.

Enligt honom skulle trafikpolisen i Helsingborg totalt behöva en handfull klampar för att kunna arbeta optimalt.
- Det har funnits tillfällen då vi har behövt tre, fyra klampar samtidigt. En klamp kan göra en stor del av det arbete som det innebär för att få företag och chaufförer att göra rätt för sig. Hade vi dessutom fått lov att låta klampen sitta kvar tills pengarna betalats, hade vi vunnit väldigt många mantimmar.

Richard Karlsson menar att poliser idag får ägna många arbetstimmar åt att kommunicera med till exempel ett åkeri som är ålagt att betala in ett förskott på en sanktionsavgift. Inte sällan tar det tid för ett åkeri att ordna med betalningen.
- En klampning utan bortre tidsgräns, en lapp på klampen med summan och ett ocr-nummer samt ett telefonnummer dit man ska ringa när betalningen är gjord, hade kunnat effektivisera vårt arbete oerhört mycket, menar han.

Är det rentav fritt fram för buset att köra vidare nu?
- Nej, vi har ju andra alternativ. Vi har till exempel ”ventillås” som vi kan låsa fast på ventilen på ett däck. Om fordonet rullar iväg, öppnar ventilen och släpper ut luften ur däcket. Sedan kan vi ju ta hand om fraktdokumenten, med mera.

Vän av ordning hoppas nu att polismyndighetens inköpsavdelning lyckas lösa upphandlingsfrågan. Gärna med hög prioritet. Den trogne Proffsläsaren kan ju antagligen räkna ut varför det brådskar.

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 8 Februari 2018, kl 16:59
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Klampning, Trafikpolisen

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant