Hårdvaluta. I dag återstår endast en av tre klampar i Helsingborg. Foto: Göran Rosengren

Akut brist på klampar i Helsingborg

Frågan som oftast diskuteras på temat "klampning" är hur länge det är rimligt att en klamp ska få lov att sitta kvar på ett fordon. Men i Helsingborg har man för tillfället ett helt annat problem, det råder nämligen akut brist på klampningsutrustning.

Som de allra flesta känner till, finns möjligheten för polisen att klampa fordon som av någon anledning inte tillåts fortsätt sin färd. Det kan till exempel handla om allvarliga, tekniska brister på fordonet eller att polisen inväntar en förskottsbetalning på en sanktionsavgift.

Den stora frågan som diskuterats har handlat om hur länge en klamp ska få lov att sitta kvar på fordonet. Handlar det om en trafikfarlig fordonsbrist kan klampen få sitta kvar tills felet är åtgärdat. Handlar det däremot om en obetald sanktionsavgift, är tidsgränsen i dagsläget 24 timmar.

Något som det däremot inte har talats så mycket om är bristen på klampar. Detta är oftast inget större bekymmer, men i Helsingborg är läget i det närmaste akut. Står bilar numera klampade i en sådan omfattning?
- Nej, inte alls. Vi hade till en början tre klampar till vårt förfogande men två har blivit uppbrutna varav den ena dessutom har stulits, förklarar trafikpolis Richard Karlsson.

Den senaste klampen försvann i samband med att en bulgarisk transportör hade hindrats från fortsatt färd och som skulle betala totalt 84 000 kronor. Han valde dock att bryta upp låset, stjäla klampen och lämna platsen.

Men att gå till den mekaniska verkstaden och beställa fler klampar är inget alternativ.
- Nej, myndigheten måste följa gällande regler för upphandling. Man har sagt till oss att klampningsutrustning är på väg, men vi vet inte vart de är på väg, säger Karlsson och skrattar.

Enligt honom skulle trafikpolisen i Helsingborg totalt behöva en handfull klampar för att kunna arbeta optimalt.
- Det har funnits tillfällen då vi har behövt tre, fyra klampar samtidigt. En klamp kan göra en stor del av det arbete som det innebär för att få företag och chaufförer att göra rätt för sig. Hade vi dessutom fått lov att låta klampen sitta kvar tills pengarna betalats, hade vi vunnit väldigt många mantimmar.

Richard Karlsson menar att poliser idag får ägna många arbetstimmar åt att kommunicera med till exempel ett åkeri som är ålagt att betala in ett förskott på en sanktionsavgift. Inte sällan tar det tid för ett åkeri att ordna med betalningen.
- En klampning utan bortre tidsgräns, en lapp på klampen med summan och ett ocr-nummer samt ett telefonnummer dit man ska ringa när betalningen är gjord, hade kunnat effektivisera vårt arbete oerhört mycket, menar han.

Är det rentav fritt fram för buset att köra vidare nu?
- Nej, vi har ju andra alternativ. Vi har till exempel ”ventillås” som vi kan låsa fast på ventilen på ett däck. Om fordonet rullar iväg, öppnar ventilen och släpper ut luften ur däcket. Sedan kan vi ju ta hand om fraktdokumenten, med mera.

Vän av ordning hoppas nu att polismyndighetens inköpsavdelning lyckas lösa upphandlingsfrågan. Gärna med hög prioritet. Den trogne Proffsläsaren kan ju antagligen räkna ut varför det brådskar.

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 8 Februari 2018, kl 16:59
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Klampning, Trafikpolisen

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant