Har du sett till dragbilen med registreringsnummer KH7204BA (BG)? Kontakta polisen på telefon 114 14!

Bulgar skulle betala 84 000 för ”triss” i fusk – försvann med klampen

Vid 15-tiden, måndagen den 29 januari, stoppas ett bulgariskt ekipage av polisen i Helsingborg. Enligt trafikpolis Christer Hansson såg ekipaget tungt ut, något som i sanning skulle visa sig stämma. Men det var mer som inte stämde och totalt landade notan för böter och sanktionsavgifter på 84 000 kronor. Under natten mot torsdag bröt chauffören upp klampen och lämnade platsen.

I samma ögonblick som Christer Hansson beordrar upp det bulgariska ekipaget på polisens våg på Långeberga, sätts ett nytt ”personligt rekord” för den luttrade polisen.
- 16 880 kilo hade han på drivaxeln. Det här är rekord för mig på en tvåaxlad lastbil, berättar Christer som har varit trafikpolis i cirka sju år.

Totalt vägdes dragbilen, en blå MAN 18-480 av 2007 års modell, in med en bruttovikt på 25 000 kilo. Men chauffören och transportören hade mer att stå till svars för.
- Bilinspektörerna kunde bland annat konstatera att chauffören hade brutit mot kör- och vilotiderna i Norge, vilket resulterade i en sanktionsavgift på 8 000 kronor.

Nämnda sanktionsavgift och böter för överlasten, 6 000 kronor, landar alltså på totalt 14 000 kronor. Som chauffören ska betala!
- Åkaren fick en överlastavgift på 30 000, tillägger Christer Hansson.

Ekipaget i sig vägde endast 38,4 ton. Vad fanns i lasten och hur lyckades man med konststycket att få så pass hög vikt på drivaxeln?
- Godset bestod av grov metalltråd och allt hade lastats långt fram i trailern.

Chauffören hade hämtat trailern i Trelleborg och var på väg till mottagaren i Värnamo. En inrikestransport, med andra ord.
- Det stämmer. En olaglig sådan. Vi konstaterade att ekipaget körde en otillåten cabotagetransport eftersom det saknades rätt dokument för transporten, förklarar Christer.

Menar du att det handlar om ytterligare 40 000 kronor som ska betalas?
- Ja. Totalt landade notan på 84 000 kronor i förskott på sanktionsavgift, sanktionsavgift och böter, summerar Christer Hansson.

Under måndagen stod det klart att åkeriet hade uppenbara problem med att skaffa fram pengarna och därför klampas ekipaget vid polishuset i Helsingborg.

Dagarna går och inga pengar betalas. Klampen sitter för ovanlighetens skull kvar på bilen, den plockades inte bort efter 24 timmar.
- Det beror helt enkelt på det höga axeltrycket, som riskerar att skada våra vägar, men också på de trafiksäkerhetsrisker som det innebär att köra med närmare 17 ton på drivaxeln på en tvåaxlad lastbil, förklarar Christer, som allt sedan i måndags har haft många och långa telefonsamtal med bland andra speditören, åkeriet och med godsmottagaren i Värnamo.

I omgångar har Christer fått löfte om att pengarna på ett eller annat sätt skulle betalas. Men i torsdags morse, när han skulle gå på sitt arbetspass, är ekipaget puts väck.
- Chauffören har på något sätt lyckats plocka av klampen och dessutom tagit den med sig, konstaterar han.

Ägaren till trailern, österrikiska Transped, kontaktades på nytt och via spårningsutrustning ombord kunde släpet lokaliseras.
- Vi fick uppgift om att den skulle befinna sig på en adress i Åstorp.

Christer Hansson beger sig till adressen och mycket riktigt finner han trailern där.
- Men dragbilen är borta och vi har i nuläget inte en aning om var den befinner sig.

Förutom de 84 000 kronorna, riskerar nu chauffören ett ännu högre straff.
- Ja, han har ju inte endast brutit upp klampen, han har ju dessutom stulit den. Han har flyttat sitt fordon trots att han blivit beordrad att stå kvar och han har även gjort sig skyldig till ytterligare en överlast och egentligen ett till otillåtet cabotage.

I skrivande stund för Christer Hansson en dialog med polisens rättsavdelning för att klura ut vilka brott som chauffören nu kan komma ifråga för att ha begått. En del av de 84 000 kronorna har betalats och trots att chauffören nu är försvunnen, är Christer Hansson inte uppgiven.
- Jag tror absolut att pengarna kommer att betalas, det tvivlar jag inte på. Jag vill också tillägga att speditören, Transped, har varit väldigt tillmötesgående och de är inte misstänkta för att ha gjort något olagligt, understryker Christer avslutningsvis.

Proffs kommer att följa upp ärendet och vi återkommer så snart något mer har tillförts i ärendet.

Fotnot
Har du sett till den försvunna dragbilen? Ring i första hand till polisen på telefon 114 14 eller hör av dig till Proffs så att vi kan förmedla uppgifterna.


Lasten bestod av tung, grov ståltråd på väg till en mottagare i Värnamo. 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 2 Februari 2018, kl 16:40
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Klampning, Otillåtet cabotage, Överlast, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Transped

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

Pia Nilsson (S):

Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?

Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen – och inte minst – var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant