Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Det är bilinspektör Henrik Widell som den 13 december stoppar den polske föraren som förutom att ha 2,05 promille i blodet, även har fått sin CE-behörighet återkallad i hemlandet. Något han kände till.

Extra åklagare Marlene Forsman tar fallet in till Tingsrätten i Sundsvall där hon vill ha en dom på samma nivå som ett annat rättsfall med liknande brott som hon i rätten hänvisar till, vilket hade inneburit sex månaders fängelse. En oenig tingsrätt gör att nämndemännen anger straffvärdet till fyra månaders fängelse.

Dagen innan domen vinner laga kraft den 23 januari, registreras att föraren överklagar domen till Hovrätten för nedre Norrland. Han yrkar på straffnedsättning med hänvisning till den oeniga tingsrätten där ordförande Julia Nilsson, menar att straffvärdet på hans brott borde vara tre månader istället. Föraren anser att hans straff var för hårt och borde egentligen vara två till tre månader. I alla fall inte längre än de tre månader som tingsrättens ordförande Julia Nilsson framhåller.

Extra åklagare Forsmans motdrag är en anslutningsöverklagan där hon åberopar samma bevisning som i tingsrätten och yrkar på samma straff som tidigare. Således riskerar föraren att få straffet skärpt.

Den 7 februari protokollförs att föraren dragit tillbaka sin överklagan och vi tar kontakt med hans ombud, advokat Fredrik Lindberg på Lindberg & Hånell Advokatbyrå i Sundsvall. Han berättar att efter en dom har man tre veckor på sig att överklaga och därefter har åklagaren ytterligare en vecka på sig att lämna in en anslutningsöverklagan.
- Åklagaren gör detta efter en vecka och kallar dessutom in nya vittnen som det kan uppstå diskussion om huruvida de ska få vittna vilket gör att tiden drar iväg, säger han. Dessutom riskerar min klient att få ett hårdare straff.

Rättegången i Hovrätten skulle hållits tidigt i mars och Lindbergs klient skulle friges bara dagar efter det datumet varför de ser att det inte finns något att vinna på överklagandet.
- Hade åklagaren inte gjort en anslutningsöverklagan, hade Hovrätten tagit upp fallet, men inte kunnat döma till ett hårdare straff, förklarar Lindberg.

En av anledningarna till att hans klient överklagade är den skiljaktiga nämnden i tingsrätten. Det är en så kallad nämndemannadom.
- I tingsrätten finns endast en jurist, ordföranden, och i min klients fall ansåg hon att straffet skulle vara tre månader, men nämndemännen som är fler, bedömde straffvärdet till fyra månader, säger han. Vi konstaterar att när juristen i tingsrätten anser tre månader vara rätt, indikerade det att praxis ligger där.

I Hovrätten, vid normala sittningar, finns det tre jurister och endast två nämndemän vilket kunde vara till hans klients fördel. Tidsperspektivet och åklagarens anslutningsöverklagande är två anledningar till att klienten beslutar sig för att dra tillbaka sin överklagan.
- Allt han ville var att få åka hem till sin familj i Polen, sammanfattar advokat Fredrik Lindberg.

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 15 Februari 2018, kl 16:19
Kategori: Nyhet
Taggar: Hovrätten, Överklagande, Polen, Rattfylleri, Rättsfall, Tingsrätten

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant