Eftermontering av smarta skrivare kan kosta 15,9 miljarder euro

Att eftermontera smarta färdskrivare i tunga fordon är förvisso dyrt, men fördelarna uppväger kostnaderna, står det i EU-rapportens slutledning där det konstateras att eftermontering är rätt väg att gå men med ett längre tidsperspektiv än det föreslagna, januari 2020.

EU:s utskott för Transport och Turism, TRAN, har begärt en studie kring kostnader och fördelar av eftermontering av smarta färdskrivare. Rapporten heter: Retrofitting smart tachographs by 2020: Costs and benefits.

Resultatet och slutledningen presenterades nu i februari. Rapporten utgör ett bakgrundsmaterial som ska hjälpa EU-parlamentets ledamöter och personal i deras parlamentariska arbete.

Studien presenterar de huvudsakliga kostnaderna för eftermontering av smarta färdskrivare i fordon som tillhör företag som opererar på den europeiska transportmarknaden januari 2020.

Det handlar särskilt om ekonomiska följder av en teknisk uppgradering. Dessutom beaktas de ekonomiska konsekvenser som åligger de nationella tillsynsmyndigheterna och bedömer också kostnaderna som medlemsstaternas nationella tillsynsorgan riskerar att drabbas av då de bland annat ska hämta och bearbeta data från smarta färdskrivare. I bedömningen av både kostnader och fördelar, ligger fokus i analysen på EU-nivå.

Kostnaderna knutna till processen av eftermontering, identifieras och analyseras avseende företag, verkställighet, agenter och licensierade verkstäder. Potentiella fördelar som härrör från minskning av olyckor samt andra fördelar, omfattas också av studien.

I studien dras slutsatsen att eftermontering av smarta färdskrivare i alla tunga fordon fram till år 2020, skulle utgöra en omfattande process som sannolikt skulle ge betydande kostnader för huvudaktörerna på den europeiska transportmarknaden.

Kostnaderna för inköp av enheter och arbetskraft i samband med montering, uppskattas vara mellan 6,4 till 15,9 miljarder euro beroende på marknadspriset för färdskrivare. Kostnaderna för revision av de licensierade verkstäderna som får utföra eftermonteringen, uppskattas till 73 miljoner euro per år. Utbildning av personal som ska samla in och analysera data, landar i studien på 11 miljoner euro.

Fördelarna finner studien i den potentiella minskningen av kostnader relaterat till olyckor vilken beräknas vara mellan 430 miljoner och 4,5 miljarder euro. Vidare kommer de licensierade verkstäderna att kunna generera en högre vinst under processen vilken beräknas till cirka 182 miljoner euro.

Således visar studien att det på kort sikt kommer att genereras höga kostnader, men att fördelarna på längre sikt väger upp dessa.

Studien hävdar att de medlemsstater som kommer att påverkas mest av eftermonteringen, skulle vara de som har de största flottorna av tunga fordon som bedriver internationella transporter, det vill säga Polen, Tyskland, Italien, Förenade kungariket, Frankrike och Nederländerna.

Mest påverkade av kostnaderna blir mikro- och små transportföretag som förmodligen inte skulle kunna förhandla och dra nytta av rabatter på eftermonteringstjänster, till skillnad från företag med större flottor.

Mot bakgrund av studien är därför den huvudsakliga politiska rekommendationen att eftermontering av smarta färdskrivare bör göras, men på längre tid än nu angivna tidsfristen januari 2020.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 6 Februari 2018, kl 12:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Ekonomi, EU, Färdskrivare, TRAN

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant