Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Det var i onsdags som det tjeckiska ekipaget, med en chaufför från Makedonien, vinkas in för kontroll på Långeberga kontrollplats i Helsingborg. Det som polisen kortfattat beskriver som "bristande dokumentation" leder till att polisen beslutar att ta ut ett förskott på sanktionsavgift om 40 000 kronor för misstänkt otillåtet cabotage. Något som Transportstyrelsen senare också ger sitt godkännande för.

Därmed går startskottet för den administrativa proceduren. Inte endast för polisens del, som hindrar fortsatt färd för transporten genom att klampa dragbilen, i avvaktan på att pengarna betalas. Även för speditören startar en process som av Martin Urban på Fixemer beskrivs som betungande.
- Det tar mycket tid, under den tiden är de 40 000 kronorna bundna, och det blir mycket byråkrati, förklarar han.

Martin menar att tiden är bortkastad för samtliga inblandade.
- Vi är övertygade om att pengarna kommer att betalas tillbaka.

Han säger att de svenska myndigheterna ofta betalar tillbaka förskottet. Vad vi på tidningen Proffs kan konstatera är att det har hänt att Fixemers anlitade åkerier har fått tillbaka sina pengar, men hur vanligt det faktiskt är, har vi i nuläget inte fått några tillförlitliga uppgifter om.

Hur kommer det sig att Fixemer ofta hamnar i den här typen av ärenden?
- Den svenska polisen för ingen dialog med oss. De frågar oss ingenting, de frågar inte åkeriet någonting. Chauffören visar kvitton och CMR-fraktsedlar. Allt för ingenting. Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han och underkänner därmed de svenska myndigheternas arbete.

I det aktuella fallet handlade det bland annat om bristande dokumentation. Föraren kunde alltså inte visa för polisen att transporten var laglig.
- Tyvärr är det mycket svårt för förarna att göra det. Vi har haft andra liknande fall och det är svårt för oss att hitta en bra lösning för att vid kontrolltillfället lägga fram bevis. Reglerna och lagarna är inte enkla och förarna är tyvärr inte riktigt förberedda på att försvara sig i ett polisförhör.

Martin Urban förklarar att vid en poliskontroll i Tyskland, till exempel, kontaktar polisen om möjligt avsändaren som snabbt kan ge en konkret förklaring.
- I Tyskland måste polisen ta ett snabbt beslut om det är en otillåten transport eller inte. I Sverige är det inte så. Den svenska polisen gör endast ett antagande.

Irritationen hos Martin Urban går inte att ta miste på.
- Den svenska polisen säger åt oss eller föraren att betala 40 000 kronor och att vi därefter kan klaga hos Transportstyrelsen. Det känns inte rätt. Om vi har utfört ett otillåtet cabotage ska vi så klart betala, men om inte, varför ska vi då betala in ett förskott?

Senare återkommer Martin Urban till Proffs. Han understryker att Fixemer inte känner sig illa behandlad av polisen och han förstår att otillåtet cabotage är ett stort problem i Sverige.
- Och trafikpolisen gör ju bara sitt jobb så ingen kritik mot dem från oss, skriver han.

Enligt Martin, försöker man nu att öppna upp för en dialog mellan Fixemer och de svenska myndigheterna.
- Allt är väldigt komplicerat och det finns många intressen i den här frågan som kolliderar med varandra, avslutar han.

Under torsdagen betalas pengarna in. Klampen låstes upp och därmed kunde trailern kopplas till en ny dragbil för att fortsätta transporten till slutdestinationen, Örebro.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 16 Februari 2018, kl 16:53
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Fixemer, Helsingborg, Trafikpolisen, Transportstyrelsen

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant