Foto: Lastbilsfoton.se, arkivbild

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

John Eggens Åkeri AB är det Skaraborgsåkeri som är aktuellt i fallet och som Skatteverket beslutat ska betala strax under fyra miljoner kronor. Åkeriet har valt att anlita advokat Kjell-Åke Lundin för att ta strid för sin sak och har överklagat till Förvaltningsrätten.

Proffs har tagit del av Skatteverkets utredning samt lyssnat på advokatens invändningar och vi konstaterar att det finns påtagliga diskrepanser mellan parterna. Skatteverkets utredning berättar om allvarliga förseelser.

Advokat Lundin riktar i sin tur i överklagandet stark kritik på flera plan mot Skatteverkets utredning och handläggning.
- Jag har nyligen varit ombud för ett annat åkeri i samma situation och överklagat, säger han. Skatteverket har redan lagt ner det ärendet, godkänt momsavdrag och givetvis frånfallit yrkandet om skattetillägg.

Nu har även John Eggens Åkeri AB överklagat Skatteverkets beslut med yrkandet att beslutet ska upphävas, momsavdrag beviljas och skattetillägget tas bort, säger Lundin. Ärendet ligger fortfarande hos Skatteverket för det obligatoriska omprövningsbeslutet.

Sammanfattningsvis hävdar John Eggens Åkeri AB att de varit i god tro vid inköpen av dieseloljan.
- Det har inte funnits några som helst omständigheter som talat för att det förekommit vare sig någon form av problem eller en bakomliggande ekonomisk brottslighet hos företaget som levererat dieseloljan, säger Lundin.

John Eggens Åkeri AB har kontrollerat leverantörens F-skatt och momsregistrering och gav företagets revisor i uppdrag att kontrollera leverantörens skattekonto så att denne inte har några skatteskulder och det har även gjorts löpande kontroller avseende registreringen för mervärdesskatt.
- John Eggens Åkeri AB kontaktar även Skatteverket för att verkligen säkerställa att leverantören är ”ok”, säger Lundin och tillägger att mejlkorrespondensen finns angående detta.

I Skatteverkets beslut där parterna är skiljaktiga, finner vi bland mycket annat att det saknas kontroll av dieselns kvalitet, Miljöklass 1, och att åkeriet inte fått några garantier på produkten av Danneskjöld KB. Lundin motsäger detta.

- Åkeriet har fått en oklanderlig miljödeklaration avseende dieseloljan, säger han.

Eftersom åkeriet som Lundin tidigare representerade och som fått ärendet nerlagt, frågar vi vilka utsikter han anser de har i Förvaltningsrätten nu.
- Det är givetvis alltid svårt att bedöma det, men jag bedömer i vart fall att chansen till ändring av beslutet är över 50 procent, avrundar advokat Kjell-Åke Lundin.

Kommanditbolaget Danneskjöld KB anges i Skatteverkets utredning varandes den som tillhandahåller dieseln ochVarola Åkeri AB anges vara den som rekommenderar företaget till John Eggens Åkeri för dieselköp.

Varola Åkeri AB svarar när vi ringer, men när vi ställer frågor kring deras inblandning i dieselhärvan, vill de återkomma senare, men så sker inte.

Vi kontaktar John Eggens Åkeri AB, men inköpsansvarig är bortrest och någon annan som vill svara på frågor, finns inte på plats.

Stefan Ottarsson på KPMG är John Eggens Åkeris revisor. Han får uppdraget att kontrollera Danneskjöld KB och ger sedan klartecken att använda dem. Stämmer detta?
- Jag kommenterar inte något om våra kunder, svarar han. Du får fråga företaget.

Men hur gjorde du kontrollen av Danneskjöld KB och varför är det så känsligt att svara på det?
- Hörde du inte vad jag sa? Jag kommenterar inget om våra kunder eftersom jag har tystnadsplikt, avslutar Stefan Ottarsson.

John Eggens Åkeri AB är anslutet till XR Logistik, som enligt XR:s hemsida är med i Fair Transport. Eggens har i alla fall tidigare haft en representant i XR:s styrelse.

XR Logistiks styrelseordförande Per-Anders Gustavsson, säger att så är det inte längre, men att det inte har med dieselhärvan att göra.
- De lämnade styrelsen april 2016 och då var härvan inte känd, säger han.

John Eggens Åkeri AB är som sagt anslutet till XR Logistik och Per-Anders Gustavsson tycker att hela situationen är bekymmersam.
- Vi tar hårt på vår policy. Våra kunder ska kunna lita på att vi levererar enligt den. Vi har haft tilltro till våra transportörer och det som hänt, är som ett nackskott. Att kunder har förtroende för vårt företag är viktigt, säger Per-Anders Gustavsson.

XR:s styrelse har fattat beslut kring John Eggens Åkeri AB och att dessa är under verkställighet.

I Sveriges Åkeriföretag Skaraborgs styrelse, har tidigare en familjemedlem i det familjeägda John Eggens Åkeri AB suttit. Har hans utträde att göra med dieselhärvan?
- Vi vet inte varför han lämnade styrelsen 2016, svarar regionchef Thomas Broström.

I styrelsen som revisor, hittar vi emellertid en representant från Varolas Åkeri AB. Ett åkeri som omfattas av Skatteverkets utredning. Kommer han att kunna sitta kvar?
- Hela situationen är olustig, säger Broström. Styrelsemedlemmarna är en fråga för valberedningen som får titta på den saken.

Proffs följer nu utvecklingen och vi återkommer sannolikt i ämnet.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 13 Februari 2018, kl 16:32
Kategori: Nyhet
Taggar: Dieselhärva, John Eggens Åkeri AB, Moms, Skatteverket, Varola Åkeri AB

90 procents ojämnhet mellan bromsarna

”Hur ska vi kunna läsa kyrilliska bokstäver?”

Trots ekipagets många fel på bromsarna, tycker bilinspektören att det ändå har blivit bättre än det var för bara tio år sedan. En annan bilinspektör får in ett ekipage där diagrambladen är ifyllda på ryska. Rapport från två bilinspektörer i vardagens verklighet.

Rädda dieseln med artificiell intelligens

”Diesel har en framtid, säger Bosch”

2020 träder nya och tuffare utsläppskrav för diesel i kraft. För att uppnå målen har Bosch utvecklat en ny teknik som de säger kan reducera utsläppen så pass mycket att dieselbilar kommer klara av utsläppskraven – tio gånger om. I nästa steg siktar Bosch på att använda artificiell intelligens, AI, för att ytterligare minimera utsläppen

Volvo Trucks Nordamerikachef går till MAN

I veckan brast nyheten om att Göran Nyberg, som sedan 2012 varit chef för Volvo Trucks North America, nu blir ansvarig på MAN Truck & Bus i München för försäljning och marknadsföring. Göran Nyberg tillträder sin nya tjänst 17 september i år, samma vecka som IAA, världens största lastbilsutställning, inleds i Hannover.
MAN är tillsammans med Scania dotterbolag till VW Truck & Bus.

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant