Foto: Lastbilsfoton.se, arkivbild

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

John Eggens Åkeri AB är det Skaraborgsåkeri som är aktuellt i fallet och som Skatteverket beslutat ska betala strax under fyra miljoner kronor. Åkeriet har valt att anlita advokat Kjell-Åke Lundin för att ta strid för sin sak och har överklagat till Förvaltningsrätten.

Proffs har tagit del av Skatteverkets utredning samt lyssnat på advokatens invändningar och vi konstaterar att det finns påtagliga diskrepanser mellan parterna. Skatteverkets utredning berättar om allvarliga förseelser.

Advokat Lundin riktar i sin tur i överklagandet stark kritik på flera plan mot Skatteverkets utredning och handläggning.
- Jag har nyligen varit ombud för ett annat åkeri i samma situation och överklagat, säger han. Skatteverket har redan lagt ner det ärendet, godkänt momsavdrag och givetvis frånfallit yrkandet om skattetillägg.

Nu har även John Eggens Åkeri AB överklagat Skatteverkets beslut med yrkandet att beslutet ska upphävas, momsavdrag beviljas och skattetillägget tas bort, säger Lundin. Ärendet ligger fortfarande hos Skatteverket för det obligatoriska omprövningsbeslutet.

Sammanfattningsvis hävdar John Eggens Åkeri AB att de varit i god tro vid inköpen av dieseloljan.
- Det har inte funnits några som helst omständigheter som talat för att det förekommit vare sig någon form av problem eller en bakomliggande ekonomisk brottslighet hos företaget som levererat dieseloljan, säger Lundin.

John Eggens Åkeri AB har kontrollerat leverantörens F-skatt och momsregistrering och gav företagets revisor i uppdrag att kontrollera leverantörens skattekonto så att denne inte har några skatteskulder och det har även gjorts löpande kontroller avseende registreringen för mervärdesskatt.
- John Eggens Åkeri AB kontaktar även Skatteverket för att verkligen säkerställa att leverantören är ”ok”, säger Lundin och tillägger att mejlkorrespondensen finns angående detta.

I Skatteverkets beslut där parterna är skiljaktiga, finner vi bland mycket annat att det saknas kontroll av dieselns kvalitet, Miljöklass 1, och att åkeriet inte fått några garantier på produkten av Danneskjöld KB. Lundin motsäger detta.

- Åkeriet har fått en oklanderlig miljödeklaration avseende dieseloljan, säger han.

Eftersom åkeriet som Lundin tidigare representerade och som fått ärendet nerlagt, frågar vi vilka utsikter han anser de har i Förvaltningsrätten nu.
- Det är givetvis alltid svårt att bedöma det, men jag bedömer i vart fall att chansen till ändring av beslutet är över 50 procent, avrundar advokat Kjell-Åke Lundin.

Kommanditbolaget Danneskjöld KB anges i Skatteverkets utredning varandes den som tillhandahåller dieseln ochVarola Åkeri AB anges vara den som rekommenderar företaget till John Eggens Åkeri för dieselköp.

Varola Åkeri AB svarar när vi ringer, men när vi ställer frågor kring deras inblandning i dieselhärvan, vill de återkomma senare, men så sker inte.

Vi kontaktar John Eggens Åkeri AB, men inköpsansvarig är bortrest och någon annan som vill svara på frågor, finns inte på plats.

Stefan Ottarsson på KPMG är John Eggens Åkeris revisor. Han får uppdraget att kontrollera Danneskjöld KB och ger sedan klartecken att använda dem. Stämmer detta?
- Jag kommenterar inte något om våra kunder, svarar han. Du får fråga företaget.

Men hur gjorde du kontrollen av Danneskjöld KB och varför är det så känsligt att svara på det?
- Hörde du inte vad jag sa? Jag kommenterar inget om våra kunder eftersom jag har tystnadsplikt, avslutar Stefan Ottarsson.

John Eggens Åkeri AB är anslutet till XR Logistik, som enligt XR:s hemsida är med i Fair Transport. Eggens har i alla fall tidigare haft en representant i XR:s styrelse.

XR Logistiks styrelseordförande Per-Anders Gustavsson, säger att så är det inte längre, men att det inte har med dieselhärvan att göra.
- De lämnade styrelsen april 2016 och då var härvan inte känd, säger han.

John Eggens Åkeri AB är som sagt anslutet till XR Logistik och Per-Anders Gustavsson tycker att hela situationen är bekymmersam.
- Vi tar hårt på vår policy. Våra kunder ska kunna lita på att vi levererar enligt den. Vi har haft tilltro till våra transportörer och det som hänt, är som ett nackskott. Att kunder har förtroende för vårt företag är viktigt, säger Per-Anders Gustavsson.

XR:s styrelse har fattat beslut kring John Eggens Åkeri AB och att dessa är under verkställighet.

I Sveriges Åkeriföretag Skaraborgs styrelse, har tidigare en familjemedlem i det familjeägda John Eggens Åkeri AB suttit. Har hans utträde att göra med dieselhärvan?
- Vi vet inte varför han lämnade styrelsen 2016, svarar regionchef Thomas Broström.

I styrelsen som revisor, hittar vi emellertid en representant från Varolas Åkeri AB. Ett åkeri som omfattas av Skatteverkets utredning. Kommer han att kunna sitta kvar?
- Hela situationen är olustig, säger Broström. Styrelsemedlemmarna är en fråga för valberedningen som får titta på den saken.

Proffs följer nu utvecklingen och vi återkommer sannolikt i ämnet.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 13 Februari 2018, kl 16:32
Kategori: Nyhet
Taggar: Dieselhärva, John Eggens Åkeri AB, Moms, Skatteverket, Varola Åkeri AB

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant