Nye rikspolischefen välkomnas av trafikpolisen

”Mycket positivt - ett riktigt bra beslut”

Anders Thornberg blir den som efterträder den i många fall bespottade rikspolischefen Dan Eliasson. Thornberg, född 1959, kommer att tillträda tjänsten om två veckor, den 15 februari. En rundringning till trafikpoliser runt om i landet ger en bild av att man ser positivt på den nye chefen.
- En redig och balanserad man, kommenterar Sören Johansson, trafikpolis i Helsingborg.

Dan Eliasson utsågs den 20 november 2014 till rikspolischef med ansvar för den omorganiserade nationella polismyndigheten från och med 1 januari 2015. Den tjänsten slutar han nu och Anders Thornberg tar över.

Eliasson har i sanningens namn haft en tuff uppgift med att försöka hålla i trådarna i en organisation som av många poliser och andra med insyn i verksamheten har beskrivits som en myndighet i fritt fall. Hur stor del av skulden Eliasson egentligen har haft i detta, lär framtiden sannolikt utvisa. Eliasson axlar nu istället rollen som generaldirektör för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Vem är då Anders Thornberg? Han har varit polis i 37 år och sedan den 5 juli 2012 har han varit chef för Säkerhetspolisen, Säpo. Därmed anses han ha mycket goda kunskaper om polisens yttre verksamhet, vilket sannolikt kommer att vara av godo, inte minst med tanke på den senaste tidens samhällsutveckling.

Under dagens presskonferens ville Thornberg inte prata i detalj om hur han tänker bedriva arbetet, men säger att han kommer att föra dialoger med poliserna och att ”säga som det är”.

Anders Thornberg säger också att han har stor respekt för kompetensen hos svensk polis. Men vad säger poliserna ”på gatan”?
- Thornberg har många fina kvalitéer. En redig man med stort kunnande om polisen, säger trafikpolis Sören Johanson, som utbildade sig till polis ungefär samtidigt som Anders Thornberg.

Johansson beskriver Thornberg som en balanserad person som kan ta för sig när det behövs.
- Mycket positivt besked och ett riktigt bra beslut, det är vad jag tycker.

Vi frågar Sören Johansson om vad han önskar av den nye chefen.
- Att han satsar på den yttre verksamheten. I annat fall blir det ingen ordning på gator och torg. Likaså att polisen snabbare anpassar sig efter tendenserna i samhället. När buset ändrar strategi, måste polisen snabbt hänga med i svängarna.

Johansson har ytterligare några ord som han vill skicka till Thornberg.
- Jag hoppas att vi i yttre tjänst kan avlastas från det tunga administrativa arbetet som vi har idag. Det är alldeles för mycket av den varan idag, avrundar han.

Inte alla poliser känner dock till Thornberg som person. Däremot vet man i grova drag vem han är.

Janne Sjöberg är trafikpolis i Göteborg och har varit med i många långa år, men han kan inte uttala sig om vad han tror om Thornbergs kompetens.
- Men att den nya rikspolischefen har polisiär bakgrund tycker jag är viktigt, säger han.

Trafikpolis Hans Stensson som också finns i Göteborg, säger också att han inte känner till Thornberg, men uppskattar dennes bakgrund inom polisen.
- Jag har ingen erfarenhet av honom, så han får visa vad han går för nu, säger han. Kom igen om ett halvår så ska jag ge ett mer kvalificerat utlåtande, men det kan inte bli värre än det varit.

I Gävle finns trafikpolisen Finn Edlund. Vad är din spontana tanke kring att Thornberg blivit Rikspolischef? Svaret dröjer lite.
- Jag känner inte till honom tillräckligt för att kunna ha en åsikt om honom i hans nya befattning, säger Edlund. Men visst är det bra att han har ett förflutet inom polisen.

Polisinspektör Magnus Vendal i Jönköping har varit förundersökningsledare i bland annat en uppmärksammad olycka med tappade betongblock Proffs har skrivit om.
- Rent spontant känns det både bra och rätt att han har sina rötter inom polisen, säger han.

Trafikpolis Christer Hansson från Helsingborg är även han positiv och hoppas nu att den nye chefen ska jobba för att få fler poliser i yttre tjänst och att få ”rätt folk” att söka sig till polisutbildningen.
- Och, inte minst, att få folket att stanna kvar inom polisen. Här handlar det väldigt mycket om att kunna erbjuda rätt lön, menar han.

Efter vår snabba rundringning kan vi konstatera att beskedet om Thornberg som ny rikspolischef har mottagits positivt inom trafikpolisen. Gemensamt är att Thornbergs polisiära bakgrund känns bra, men att han nu så klart måste visa vad han går för.

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 1 Februari 2018, kl 14:37
Kategori: Nyhet
Taggar: Anders Thornberg, Dan Eliasson, Rikspolischef, Säpo, Trafikpolisen

Viftade med ett ”knivliknande föremål” efter dispyt på rastplats

En utländsk förare viftar med knivliknande föremål när han på lastbilsstoppet Haralds i Ljung, mellan Vara och Skara, ombeds stänga av motorn. Polis tillkallas, men händelsen finns inte rapporterad.

Startspärr förhindrar körning utan kort

”Som ett alkolås kopplat till färdskrivaren”

Stoneridge lanserar nu en startspärr för färdskrivare som kommer förhindra att föraren glömmer att stoppa i sitt kort före körning. D-Ignition är som ett alkolås men kopplat till färdskrivaren där D-Ignition känner av om det sitter ett förarkort i färdskrivaren eller inte.
Saknas kortet i kortfack 1 så kan föraren inte starta fordonet.

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant