Slutkört för den här gången. Det var mycket som inte stod rätt till. Postnord är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar

Polisen satte stopp för olaglig posttransport

Roger Ogemar: ”Mycket som inte är rätt”

Obetald vägavgift, inget YKB, inga frakthandlingar, otillåtet cabotage och tekniskt körförbud med klampning. Det blev inte många rätt i protokollet för det bulgariska åkeriet som anlitats av ett svenskt åkeri.

Tidigt fredagen den 2 februari hämtar polisinspektör Erik Sjögren in ett link-ekipage till kontrollplats Karleby utanför Västerås. Dragbilen är från Bulgarien och föraren är en makedonsk man med bulgariskt pass, resten av ekipaget är svenskt.

Kontrollen utförs av bilinspektör Roger Ogemar.
- Föraren kan vare sig svenska eller engelska varför han tar hjälp av en släkting som tolkar, säger han. Det är nämligen mycket som inte är rätt.

Vägavgiften är obetald, föraren kan inte visa upp något YKB och det finns inga fraktdokument eller följesedlar på godset. Föraren innehar dock ett bulgariskt körkort varför inget förartillstånd behövs. Kontrollen fortsätter och man börjar ana ett otillåtet cabotage.
- Vi kontaktar Postnord som är tillmötesgående och berättar att de köpt transporten av Alguns Åkeri, säger Ogemar. Transporten har gått från Göteborg och är på väg till Järfälla.

Nu hamnar fokus på Alguns Åkeri i Malmö. De bekräftar att de engagerat det externa, bulgariska åkeriet för transporten, men först efter att de av åkeriet fått en kopia på en transport som genomförts från Göteborg till Oslo och som leveranskvitterats den 30 januari. Därefter har ekipaget gått tomt tillbaka till Göteborg och därmed får bilen köra en nationell transport inom tre dagar. På de premisserna engagerar Alguns bilen.
- Men vi ser att det finns mycket körning däremellan och det visar sig att bilen, efter att ha kommit in tom från Norge, först kör ett uppdrag för DHL mellan Göteborg och Stockholm, säger Roger Ogemar.

Därefter har åkeriet åtagit sig Alguns uppdrag vilket blev den andra nationella transporten och därmed ett otillåtet cabotage.

Redan innan polisen tagit fram alla uppgifter, meddelar Alguns att de direkt vill betala förskottet på sanktionsavgiften á 40 000 kronor då Postnord trycker på. Utredningen får göras senare och Alguns ska själv fakturera åkeriet.

När Ogemar går till chauffören för att hämta nödvändiga uppgifter till Transportstyrelsen, kör han också bilen över inspektionsgropen - och tur är det.
- En bromsskiva på bilens bakaxel är sprucken helt igenom, säger han. Jag har hittills inte sett en bromsskiva så totalt genomsprucken att en kraftig inbromsning hade räckt för att skivan skulle spricka isär helt.

Därmed blir det tekniskt körförbud och klampning utan tidsbegränsning och Alguns kontaktas igen för att informeras om körförbudet. Det visar sig att Alguns redan har en ny, svensk bil på väg från Köping som ska hämta ekipaget. Genom sin tolk, förklarar föraren att det inte är några problem att bilen är trasig.
- En servicebil skickas från Göteborg och anländer på lördagen, säger Ogemar som reagerar på hur bekymmerslösa de inblandade verkar vara i situationen och att kontakten med det bulgariska åkeriet sker via ett makedonskt telefonnummer.

På Alguns Åkeri är de inte alls är nöjda med det bulgariska åkeriets prestation.
- Vi kommer att begära en förklaring från åkeriet och därefter tar vi ställning till vad som ska ske framledes. En faktura på förskottet vi lagt ut, kommer de definitivt att få, hälsar Alguns Åkeri.

Alguns betalar per omgående. En bekant till föraren mejlar ett foto på förarens YKB som av någon anledning ligger nere i Malmö, men det blir ändå böter på 3 250 kronor, vilket inkluderar den obetalda vägavgiften.

På lördag kväll ringer det bulgariska åkeriet från ett makedonskt telefonnummer och meddelar att bromsskivan bytts och de önskar få klampen upplåst. Därefter kan föraren köra ut ur landet med dragbilen.


En rejäl spricka i bromsskivan ledde till tekniskt körförbud och klampning utan tidsbegränsning. Foto: Roger Ogemar 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 5 Februari 2018, kl 17:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Alguns Åkeri, Otillåtet cabotage, Postnord, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Västerås

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant