Slutkört för den här gången. Det var mycket som inte stod rätt till. Postnord är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar

Polisen satte stopp för olaglig posttransport

Roger Ogemar: ”Mycket som inte är rätt”

Obetald vägavgift, inget YKB, inga frakthandlingar, otillåtet cabotage och tekniskt körförbud med klampning. Det blev inte många rätt i protokollet för det bulgariska åkeriet som anlitats av ett svenskt åkeri.

Tidigt fredagen den 2 februari hämtar polisinspektör Erik Sjögren in ett link-ekipage till kontrollplats Karleby utanför Västerås. Dragbilen är från Bulgarien och föraren är en makedonsk man med bulgariskt pass, resten av ekipaget är svenskt.

Kontrollen utförs av bilinspektör Roger Ogemar.
- Föraren kan vare sig svenska eller engelska varför han tar hjälp av en släkting som tolkar, säger han. Det är nämligen mycket som inte är rätt.

Vägavgiften är obetald, föraren kan inte visa upp något YKB och det finns inga fraktdokument eller följesedlar på godset. Föraren innehar dock ett bulgariskt körkort varför inget förartillstånd behövs. Kontrollen fortsätter och man börjar ana ett otillåtet cabotage.
- Vi kontaktar Postnord som är tillmötesgående och berättar att de köpt transporten av Alguns Åkeri, säger Ogemar. Transporten har gått från Göteborg och är på väg till Järfälla.

Nu hamnar fokus på Alguns Åkeri i Malmö. De bekräftar att de engagerat det externa, bulgariska åkeriet för transporten, men först efter att de av åkeriet fått en kopia på en transport som genomförts från Göteborg till Oslo och som leveranskvitterats den 30 januari. Därefter har ekipaget gått tomt tillbaka till Göteborg och därmed får bilen köra en nationell transport inom tre dagar. På de premisserna engagerar Alguns bilen.
- Men vi ser att det finns mycket körning däremellan och det visar sig att bilen, efter att ha kommit in tom från Norge, först kör ett uppdrag för DHL mellan Göteborg och Stockholm, säger Roger Ogemar.

Därefter har åkeriet åtagit sig Alguns uppdrag vilket blev den andra nationella transporten och därmed ett otillåtet cabotage.

Redan innan polisen tagit fram alla uppgifter, meddelar Alguns att de direkt vill betala förskottet på sanktionsavgiften á 40 000 kronor då Postnord trycker på. Utredningen får göras senare och Alguns ska själv fakturera åkeriet.

När Ogemar går till chauffören för att hämta nödvändiga uppgifter till Transportstyrelsen, kör han också bilen över inspektionsgropen - och tur är det.
- En bromsskiva på bilens bakaxel är sprucken helt igenom, säger han. Jag har hittills inte sett en bromsskiva så totalt genomsprucken att en kraftig inbromsning hade räckt för att skivan skulle spricka isär helt.

Därmed blir det tekniskt körförbud och klampning utan tidsbegränsning och Alguns kontaktas igen för att informeras om körförbudet. Det visar sig att Alguns redan har en ny, svensk bil på väg från Köping som ska hämta ekipaget. Genom sin tolk, förklarar föraren att det inte är några problem att bilen är trasig.
- En servicebil skickas från Göteborg och anländer på lördagen, säger Ogemar som reagerar på hur bekymmerslösa de inblandade verkar vara i situationen och att kontakten med det bulgariska åkeriet sker via ett makedonskt telefonnummer.

På Alguns Åkeri är de inte alls är nöjda med det bulgariska åkeriets prestation.
- Vi kommer att begära en förklaring från åkeriet och därefter tar vi ställning till vad som ska ske framledes. En faktura på förskottet vi lagt ut, kommer de definitivt att få, hälsar Alguns Åkeri.

Alguns betalar per omgående. En bekant till föraren mejlar ett foto på förarens YKB som av någon anledning ligger nere i Malmö, men det blir ändå böter på 3 250 kronor, vilket inkluderar den obetalda vägavgiften.

På lördag kväll ringer det bulgariska åkeriet från ett makedonskt telefonnummer och meddelar att bromsskivan bytts och de önskar få klampen upplåst. Därefter kan föraren köra ut ur landet med dragbilen.


En rejäl spricka i bromsskivan ledde till tekniskt körförbud och klampning utan tidsbegränsning. Foto: Roger Ogemar 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 5 Februari 2018, kl 17:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Alguns Åkeri, Otillåtet cabotage, Postnord, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Västerås

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant