Slutkört för den här gången. Det var mycket som inte stod rätt till. Postnord är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar

Polisen satte stopp för olaglig posttransport

Roger Ogemar: ”Mycket som inte är rätt”

Obetald vägavgift, inget YKB, inga frakthandlingar, otillåtet cabotage och tekniskt körförbud med klampning. Det blev inte många rätt i protokollet för det bulgariska åkeriet som anlitats av ett svenskt åkeri.

Tidigt fredagen den 2 februari hämtar polisinspektör Erik Sjögren in ett link-ekipage till kontrollplats Karleby utanför Västerås. Dragbilen är från Bulgarien och föraren är en makedonsk man med bulgariskt pass, resten av ekipaget är svenskt.

Kontrollen utförs av bilinspektör Roger Ogemar.
- Föraren kan vare sig svenska eller engelska varför han tar hjälp av en släkting som tolkar, säger han. Det är nämligen mycket som inte är rätt.

Vägavgiften är obetald, föraren kan inte visa upp något YKB och det finns inga fraktdokument eller följesedlar på godset. Föraren innehar dock ett bulgariskt körkort varför inget förartillstånd behövs. Kontrollen fortsätter och man börjar ana ett otillåtet cabotage.
- Vi kontaktar Postnord som är tillmötesgående och berättar att de köpt transporten av Alguns Åkeri, säger Ogemar. Transporten har gått från Göteborg och är på väg till Järfälla.

Nu hamnar fokus på Alguns Åkeri i Malmö. De bekräftar att de engagerat det externa, bulgariska åkeriet för transporten, men först efter att de av åkeriet fått en kopia på en transport som genomförts från Göteborg till Oslo och som leveranskvitterats den 30 januari. Därefter har ekipaget gått tomt tillbaka till Göteborg och därmed får bilen köra en nationell transport inom tre dagar. På de premisserna engagerar Alguns bilen.
- Men vi ser att det finns mycket körning däremellan och det visar sig att bilen, efter att ha kommit in tom från Norge, först kör ett uppdrag för DHL mellan Göteborg och Stockholm, säger Roger Ogemar.

Därefter har åkeriet åtagit sig Alguns uppdrag vilket blev den andra nationella transporten och därmed ett otillåtet cabotage.

Redan innan polisen tagit fram alla uppgifter, meddelar Alguns att de direkt vill betala förskottet på sanktionsavgiften á 40 000 kronor då Postnord trycker på. Utredningen får göras senare och Alguns ska själv fakturera åkeriet.

När Ogemar går till chauffören för att hämta nödvändiga uppgifter till Transportstyrelsen, kör han också bilen över inspektionsgropen - och tur är det.
- En bromsskiva på bilens bakaxel är sprucken helt igenom, säger han. Jag har hittills inte sett en bromsskiva så totalt genomsprucken att en kraftig inbromsning hade räckt för att skivan skulle spricka isär helt.

Därmed blir det tekniskt körförbud och klampning utan tidsbegränsning och Alguns kontaktas igen för att informeras om körförbudet. Det visar sig att Alguns redan har en ny, svensk bil på väg från Köping som ska hämta ekipaget. Genom sin tolk, förklarar föraren att det inte är några problem att bilen är trasig.
- En servicebil skickas från Göteborg och anländer på lördagen, säger Ogemar som reagerar på hur bekymmerslösa de inblandade verkar vara i situationen och att kontakten med det bulgariska åkeriet sker via ett makedonskt telefonnummer.

På Alguns Åkeri är de inte alls är nöjda med det bulgariska åkeriets prestation.
- Vi kommer att begära en förklaring från åkeriet och därefter tar vi ställning till vad som ska ske framledes. En faktura på förskottet vi lagt ut, kommer de definitivt att få, hälsar Alguns Åkeri.

Alguns betalar per omgående. En bekant till föraren mejlar ett foto på förarens YKB som av någon anledning ligger nere i Malmö, men det blir ändå böter på 3 250 kronor, vilket inkluderar den obetalda vägavgiften.

På lördag kväll ringer det bulgariska åkeriet från ett makedonskt telefonnummer och meddelar att bromsskivan bytts och de önskar få klampen upplåst. Därefter kan föraren köra ut ur landet med dragbilen.


En rejäl spricka i bromsskivan ledde till tekniskt körförbud och klampning utan tidsbegränsning. Foto: Roger Ogemar 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 5 Februari 2018, kl 17:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Alguns Åkeri, Otillåtet cabotage, Postnord, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Västerås

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

Pia Nilsson (S):

Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?

Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen – och inte minst – var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant