Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Marcus i Trelleborg kör saltbil i Malmö och när han skulle köra till sitt jobb, tankade han bilen på Circle K. Tankningen hamnade i dagspressen.

Händelsen innebar att allmänheten fick kunskap om att från och med den 1 februari 2018, reserverar Circle K ett belopp på 1500 kronor när man tankar med kort. Ett högre belopp än vad Marcus tankar för. Inte heller släpptes reservationen när han tankat klart.

Circle K är inte ensamma om förfarandet varför det som kund finns anledning att fråga just sitt bensinbolag. De som kräver reservationen är enligt Circle K i artikeln Visa, Mastercard och bankerna.

Även OKQ8 reserverar pengar nu.
- För att vi ska kunna ta emot Mastercard och Visakort på våra stationer, måste vi följa deras regelverk, svarar Jesper Kansbod på kommunikationen. Det är den kortutgivande banken som gör reservationen och bestämmer beloppet. Däremot görs ingen reservation om kunder använder kort utgivet av OKQ8.

När kunden tankat klart, släpps reservationen om kortutgivande bank följer Visa och Mastercards riktlinjer, säger han. Om så inte sker, ska kunden ta kontakt med den kortutgivande banken.

När vi frågar efter vilket lagstöd det finns för detta, hänvisar han åter till kortutgivande bank.

Vi vänder oss till två banker, Swedbank och SEB. Swedbank säger att de inte reserverar ett högre belopp än det kunden tankar för oavsett om kortet har kredit eller inte.
- Det fungerar som vid ett vanligt kortköp i butik, säger Josefine Uppling kommunikationschef. Vi gör en saldokontroll och reserverar det belopp man handlar för. Vare sig mer eller mindre.

SEB är Circle K:s bank och Frank Hojem berättar att förfarandet grundar sig på ett internationellt regelverk om hantering av bensinköp i obemannad miljö som gäller alla kortutgivare. Det är en global standard med goda erfarenheter av förfarandet, säger han. När tankningen är klar, ersätts reservationen med det faktiska beloppet.

Ni säger att det ska skydda kunden mot övertrassering, men varför gäller det endast vid bensinköp och inte exempelvis långtidsparkering?
- Vi skyddar alltid kortköp oavsett bransch, svarar han. Vid kortköp på bensinstationer vid obemannade pumpar är dock skillnaden att det på förhand inte går att veta det exakta beloppet som kunden väljer att tanka för.

Svaret väcker följdfrågan om det går att förutse kostnaden för långtidsparkering. Men svar på den frågan fick vi inte.

På frågan om de själva inte ifrågasatt det internationella beslutet, får vi inte heller något svar på och vi undrar istället om de anser det är rimligt att, i synnerhet, mindre bemedlade kunder ska hamna i en situation då deras sista kronor riskerar fastna i ett system som uppenbarligen har brister och som i det aktuella fallet ledde till att en kund fick sina pengar låsta under en helg.
- Vid problem finns en jourtelefon dygnet runt, svarar Frank Hojem på SEB.

SEB hänvisar till ett internationellt regelverk som vi vill ta del av. Var finner vi det?
- Jag tänker att det är bäst att ni vänder er till Mastercard eller Visa för frågor kring standarden och om ni vill ta del av den, avslutar Frank Hojem på SEB.

SEB kan, eller vill inte, inte skicka oss det regelverk reservationerna baseras på och svarar inte på om de har, eller inte har, ifrågasatt det.

Mot bakgrund av detta, måste frågan bli om de alls läst regelverket eller om syftet med reservationerna är just mer pengar in och en ökad likviditet byggt på pengar som man lånar av kunderna.
- När jag ansöker om ett Mastercard eller VISA så gör ju kortutgivaren en kreditkontroll på mig. Att jag fått kortet bör ju betyda att jag är kreditvärdig. Jag har därför svårt för att köpa de här ganska kryptiska och svävande svaren, kommenterar tidningen Proffs chefredaktör, Göran Rosengren.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 9 Februari 2018, kl 17:04
Kategori: Nyhet
Taggar: Circle K, Ekonomi, Kreditkort, Mastercard, OKQ8, Reservation, Visa

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant