Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Marcus i Trelleborg kör saltbil i Malmö och när han skulle köra till sitt jobb, tankade han bilen på Circle K. Tankningen hamnade i dagspressen.

Händelsen innebar att allmänheten fick kunskap om att från och med den 1 februari 2018, reserverar Circle K ett belopp på 1500 kronor när man tankar med kort. Ett högre belopp än vad Marcus tankar för. Inte heller släpptes reservationen när han tankat klart.

Circle K är inte ensamma om förfarandet varför det som kund finns anledning att fråga just sitt bensinbolag. De som kräver reservationen är enligt Circle K i artikeln Visa, Mastercard och bankerna.

Även OKQ8 reserverar pengar nu.
- För att vi ska kunna ta emot Mastercard och Visakort på våra stationer, måste vi följa deras regelverk, svarar Jesper Kansbod på kommunikationen. Det är den kortutgivande banken som gör reservationen och bestämmer beloppet. Däremot görs ingen reservation om kunder använder kort utgivet av OKQ8.

När kunden tankat klart, släpps reservationen om kortutgivande bank följer Visa och Mastercards riktlinjer, säger han. Om så inte sker, ska kunden ta kontakt med den kortutgivande banken.

När vi frågar efter vilket lagstöd det finns för detta, hänvisar han åter till kortutgivande bank.

Vi vänder oss till två banker, Swedbank och SEB. Swedbank säger att de inte reserverar ett högre belopp än det kunden tankar för oavsett om kortet har kredit eller inte.
- Det fungerar som vid ett vanligt kortköp i butik, säger Josefine Uppling kommunikationschef. Vi gör en saldokontroll och reserverar det belopp man handlar för. Vare sig mer eller mindre.

SEB är Circle K:s bank och Frank Hojem berättar att förfarandet grundar sig på ett internationellt regelverk om hantering av bensinköp i obemannad miljö som gäller alla kortutgivare. Det är en global standard med goda erfarenheter av förfarandet, säger han. När tankningen är klar, ersätts reservationen med det faktiska beloppet.

Ni säger att det ska skydda kunden mot övertrassering, men varför gäller det endast vid bensinköp och inte exempelvis långtidsparkering?
- Vi skyddar alltid kortköp oavsett bransch, svarar han. Vid kortköp på bensinstationer vid obemannade pumpar är dock skillnaden att det på förhand inte går att veta det exakta beloppet som kunden väljer att tanka för.

Svaret väcker följdfrågan om det går att förutse kostnaden för långtidsparkering. Men svar på den frågan fick vi inte.

På frågan om de själva inte ifrågasatt det internationella beslutet, får vi inte heller något svar på och vi undrar istället om de anser det är rimligt att, i synnerhet, mindre bemedlade kunder ska hamna i en situation då deras sista kronor riskerar fastna i ett system som uppenbarligen har brister och som i det aktuella fallet ledde till att en kund fick sina pengar låsta under en helg.
- Vid problem finns en jourtelefon dygnet runt, svarar Frank Hojem på SEB.

SEB hänvisar till ett internationellt regelverk som vi vill ta del av. Var finner vi det?
- Jag tänker att det är bäst att ni vänder er till Mastercard eller Visa för frågor kring standarden och om ni vill ta del av den, avslutar Frank Hojem på SEB.

SEB kan, eller vill inte, inte skicka oss det regelverk reservationerna baseras på och svarar inte på om de har, eller inte har, ifrågasatt det.

Mot bakgrund av detta, måste frågan bli om de alls läst regelverket eller om syftet med reservationerna är just mer pengar in och en ökad likviditet byggt på pengar som man lånar av kunderna.
- När jag ansöker om ett Mastercard eller VISA så gör ju kortutgivaren en kreditkontroll på mig. Att jag fått kortet bör ju betyda att jag är kreditvärdig. Jag har därför svårt för att köpa de här ganska kryptiska och svävande svaren, kommenterar tidningen Proffs chefredaktör, Göran Rosengren.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 9 Februari 2018, kl 17:04
Kategori: Nyhet
Taggar: Circle K, Ekonomi, Kreditkort, Mastercard, OKQ8, Reservation, Visa

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant