I den här bilen satt Johan Lavås när olyckan var framme. Foto: Polisen

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.


Med en hårsmån klarade Johan Lavås livhanken. Hans högra armbåge krossas och underarmen bryts på tre ställen i olyckan. 

Den 18 januari inträffar en olycka med dödlig utgång på E4 vid Gåsnäs mellan Härnösand och Timrå. En olycka som Allehanda.se rapporterade om.

En tvåaxlad dragbil med trailer på väg i nordlig riktning viker sig i det hala väglaget och snurrar in på den södergående körbanan där den drar med sig två personbilar. I den bil som kommer strax efter den första personbilen, omkommer mannen och kvinnan förs till sjukhus med allvarliga skador. Föraren av lastbilen kommer att åtalas.

I den första bilen sitter Johan Lavås, en familjefar från Härnösand och advokat till yrket. Han berättar för Proffs att det är mörkt och halt, men plogat. Dessutom har han gott om tid och kör lugnt.
- När jag kommer till svackan, ser jag i det mötande körfältet en lastbil i norrgående som kommer med hytten ståendes i 90 graders vinkel till släpet och först tror jag han ska svänga över E4, säger han.

Vägen har mitträcke, men just där olyckan sker, finns en öppning på cirka 200 meter. Johan ser hur bilen viker sig och glider mot honom och roterar samtidigt runt sin egen axel och täcker upp båda körfälten som en vägg, säger han.
- Jag konstaterar då att vi kommer att kollidera eftersom det finns ingenstans att ta vägen eftersom snövallarna är en bit över en och en halv meter höga, säger han. Det är det sista jag minns tills jag får hjälp ut ur bilen.

Som Johan förstår det, krockar han själv med främre delen av släpet efter att lastbilen nära nog vänt helt om och står i södergående riktning på hans körbana. Samtidigt fortsätter släpet att svepa och klämmer in honom mellan lastbilen till vänster och snövallen till höger. Bilen som kommer bakom honom och där mannen omkommer och kvinnan skadas, kilas in under släpet.
- Jag får högra armbågen krossad och underarmen bruten på tre ställen och helt återställd blir jag nog inte, men sett ur perspektivet av vad som hände bilen bakom mig, kom jag lindrigt undan även om det är illa nog, säger han.

Johan är inte en del av transportbranschen, så hur upplever han och hans vänner lastbilarna på våra vägar? Svaret kommer snabbt - man är rent ut sagt trött på tvåaxliga dragbilar och allt de ställer till med. Han säger att man är vaksam på dem.
- Vi är väl medvetna om problemen den här typen av ekipage ställer till med, säger han. Var och varannan dag står vi i timmar i kö för att sådana ekipage ska bärgas bort.

Innan olyckan har han inte varit helt insatt i de tekniska skillnaderna mellan olika typer av lastbilar, nu vet han desto mer säger han. Huruvida vinterväghållningen blivit sämre, har han inte reflekterat över, men i år har det kommit mycket mer snö än vanligt.
- Den olyckan jag var med om nu, menar jag inte hade med väghållningen att göra, säger han. Det var inte dåligt plogat utan andra krafter har inverkat på lastbilen.

Även om han inte vill att EU-ekipagen ska få köra här på vintern, ser han också svårigheterna med att förbjuda dem. Kanske de kunde få köra här på sommaren, men inte på vintern, funderar han. I vart fall är han nu än mer övertygad om ekipagens olämplighet på vintervägar. Om du får önska dig något kring detta utan krav på att komma med lösningar, vad skulle det vara?

De kör ju här för att svenska företag anlitar dem. Jag tycker att svenska företag ska anlita svenska åkerier med rätt bilar för våra förhållanden, sammanfattar Johan Lavås.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 20 Februari 2018, kl 17:02
Kategori: Nyhet
Taggar: Dödsolycka, EU-ekipage, Gåsnäs, Härnösand, Timrå, Trafiksäkerhet

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant