Stora skador, men det kunde ha slutat betydligt värre. Foto: Fredrik Jansson

Örebroåkeri i olycka med avställd trailer på E20

”Jag hade inte en chans att upptäcka det”

Det estniska linkekipagets dragbil havererar på E20. En estnisk bärgare bogserar flera timmar senare bort dragbilen, men lämnar resten kvar utan assistans och tydlig varningsmarkering. Endast slumpen gör att ingen blir allvarligt skadad denna gång.


Tur i oturen att det inte fanns någon passagerare i lastbilen som körde in i trailern. Foto: Daniel Karlsson Transport AB 

Kvällen den 5 februari kör Christoffer Wistrand, chaufför på Daniel Karlsson Transport AB, på E20 på väg söderut mot Göteborg. Han har precis börjat sitt skift och är utvilad. Strax innan klockan 21.00 händer det.
- Jag fick möte strax innan och bländade av, säger han. Jag hade inte en chans att upptäcka det mörklagda släpet i tid. När jag sedan stannar för att kolla chauffören, ser jag att det inte finns någon dragbil kopplad.

Olyckan sker mellan Finnerödja och Hova där ett mörklagt linkekipage utan dragbil har lämnats med endast en varningstriangel ställd knappt 30 meter bakom släpet. Wistrand ringer till åkeriets förman, Fredrik Jansson, som finns i närheten och snabbt kommer till platsen.

Jansson berättar att ekipaget stått där sedan minst 18.45, men då med varningsblinkers på. Varningstriangeln som ställs upp när bärgaren kopplar isär ekipaget, står i nära anslutning till trailern, säger han och hänvisar till ett vittne.

Jansson talar med den estniske bärgaren som bogserat dragbilen till en närliggande vändplats några hundra meter längre fram, men av någon anledning låtit resten stå kvar ute på E20. Detta görs innan polisen kommer och någon TMA-bil finns inte heller där. Det är en riktig tungbärgare som såg fräsch ut.
- Han förstår inte vad problemet var med hur han agerat, säger Jansson. Det finns ju två körfält påtalar han under vårt samtal.

Under knappt två timmar hinner olyckan ske, Jansson komma på plats liksom polisen. Tio minuter efter polisen, kommer ytterligare en estnisk dragbil som ska koppla ekipaget ute på E20 och kanske den föraren ska vara tacksam över att han inte kom tidigare och då kunnat vara på väg att koppla ekipaget och då blivit ännu en siffra i statistiken på skadade eller döda i dessa sammanhang.

Var bärgaren för klen eftersom den lämnade släpet kvar?
- Nej, det var en riktig tungbärgare som såg fräsch ut och var estnisk, säger Jansson som förvisso såg företagets namn, men inte noterade det.

Vi kontaktar ett svenskt bärgningsföretag som berättar att i Stockholm, Östergötland och Örebro, krävs det TMA eller polis för en sådan bärgning och i detta fall, som det beskrivs för honom, hade han själv tveklöst tagit med sig hela ekipaget.

Vi ringer Daniel Karlsson Transport AB som berättar att hans förare klarat sig med mindre skärsår, men är chockad.
- Det är skandal att sådant ens kan ske, säger Daniel Karlsson. Varför ska inte utländska aktörer ringa exempelvis Assistancekåren och märka ut sina stillastående ekipage precis som vi måste göra? Har de inte råd till det, ska de inte köra här och även om det inte är förbjudet att bärga sitt eget fordon, ska det göras på ett trafiksäkert sätt.

Han tycker sig märka att det blir allt vanligare att hela ekipage eller släp, utan varningsutmärkning, står mörka i vägrenar, även på Europavägarna och detta måste kommas tillrätta med anser han.
- Står man på en Europaväg, ska hela ekipaget det bärgas till närmast lämpliga plats och där kan man sedan byta dragfordon. Att utsätta medtrafikanter för livsfara som de gjorde, borde det vara fängelse på, sammanfattar Daniel Karlsson.

Det står DSV på trailern och vi kontaktar säkerhetsansvarige Stefan Bengtsson på DSV i Landskrona som inte hört något om olyckan, men som omedelbart hjälper oss att få fram mer information. Det visar sig vara DSV i Estlands transport.

Via mejl får Bengtsson svar från Estland som gör gällande att trailern sålts av estniska DSV till det estniska åkeriet Misinar OÜ som kör för DSV i Estland. 
- Det var således inte längre DSV:s trailer, men jag har fått bekräftat att den är skattad och besiktigad i Estland, säger Bengtsson. 

På Misinar i Estland bekräftar de förloppet och berättar om svårigheter få svensk assistans då det tar tid att ordna betalningsgarantier. Garantierna har blivit nödvändiga då många aktörer i efterhand undandrar sig betalningarna. Den aktuella bärgaren rekommenderades dem.

Vi berättar hur bärgningen gått till.
- Detta är inte alls bra. Vare sig för vårt åkeri eller vår chaufför som ensam riskerar få bära ansvaret, säger de. Vi ska kontakta bärgningsföretaget och be om en förklaring till varför de gjorde på detta sätt.

De är mycket lättade över att ingen kommit allvarlig till skada. Den svenska bilen kunde haft en passagerare och deras andra förare kunde stått bredvid ekipaget och omkommit.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 7 Februari 2018, kl 17:19
Kategori: Nyhet
Taggar: Bärgningsförsäkring, Daniel Karlsson Transport AB, DSV, Estland, Misinar OÜ, Trafikolycka

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant