Stora skador, men det kunde ha slutat betydligt värre. Foto: Fredrik Jansson

Örebroåkeri i olycka med avställd trailer på E20

”Jag hade inte en chans att upptäcka det”

Det estniska linkekipagets dragbil havererar på E20. En estnisk bärgare bogserar flera timmar senare bort dragbilen, men lämnar resten kvar utan assistans och tydlig varningsmarkering. Endast slumpen gör att ingen blir allvarligt skadad denna gång.


Tur i oturen att det inte fanns någon passagerare i lastbilen som körde in i trailern. Foto: Daniel Karlsson Transport AB 

Kvällen den 5 februari kör Christoffer Wistrand, chaufför på Daniel Karlsson Transport AB, på E20 på väg söderut mot Göteborg. Han har precis börjat sitt skift och är utvilad. Strax innan klockan 21.00 händer det.
- Jag fick möte strax innan och bländade av, säger han. Jag hade inte en chans att upptäcka det mörklagda släpet i tid. När jag sedan stannar för att kolla chauffören, ser jag att det inte finns någon dragbil kopplad.

Olyckan sker mellan Finnerödja och Hova där ett mörklagt linkekipage utan dragbil har lämnats med endast en varningstriangel ställd knappt 30 meter bakom släpet. Wistrand ringer till åkeriets förman, Fredrik Jansson, som finns i närheten och snabbt kommer till platsen.

Jansson berättar att ekipaget stått där sedan minst 18.45, men då med varningsblinkers på. Varningstriangeln som ställs upp när bärgaren kopplar isär ekipaget, står i nära anslutning till trailern, säger han och hänvisar till ett vittne.

Jansson talar med den estniske bärgaren som bogserat dragbilen till en närliggande vändplats några hundra meter längre fram, men av någon anledning låtit resten stå kvar ute på E20. Detta görs innan polisen kommer och någon TMA-bil finns inte heller där. Det är en riktig tungbärgare som såg fräsch ut.
- Han förstår inte vad problemet var med hur han agerat, säger Jansson. Det finns ju två körfält påtalar han under vårt samtal.

Under knappt två timmar hinner olyckan ske, Jansson komma på plats liksom polisen. Tio minuter efter polisen, kommer ytterligare en estnisk dragbil som ska koppla ekipaget ute på E20 och kanske den föraren ska vara tacksam över att han inte kom tidigare och då kunnat vara på väg att koppla ekipaget och då blivit ännu en siffra i statistiken på skadade eller döda i dessa sammanhang.

Var bärgaren för klen eftersom den lämnade släpet kvar?
- Nej, det var en riktig tungbärgare som såg fräsch ut och var estnisk, säger Jansson som förvisso såg företagets namn, men inte noterade det.

Vi kontaktar ett svenskt bärgningsföretag som berättar att i Stockholm, Östergötland och Örebro, krävs det TMA eller polis för en sådan bärgning och i detta fall, som det beskrivs för honom, hade han själv tveklöst tagit med sig hela ekipaget.

Vi ringer Daniel Karlsson Transport AB som berättar att hans förare klarat sig med mindre skärsår, men är chockad.
- Det är skandal att sådant ens kan ske, säger Daniel Karlsson. Varför ska inte utländska aktörer ringa exempelvis Assistancekåren och märka ut sina stillastående ekipage precis som vi måste göra? Har de inte råd till det, ska de inte köra här och även om det inte är förbjudet att bärga sitt eget fordon, ska det göras på ett trafiksäkert sätt.

Han tycker sig märka att det blir allt vanligare att hela ekipage eller släp, utan varningsutmärkning, står mörka i vägrenar, även på Europavägarna och detta måste kommas tillrätta med anser han.
- Står man på en Europaväg, ska hela ekipaget det bärgas till närmast lämpliga plats och där kan man sedan byta dragfordon. Att utsätta medtrafikanter för livsfara som de gjorde, borde det vara fängelse på, sammanfattar Daniel Karlsson.

Det står DSV på trailern och vi kontaktar säkerhetsansvarige Stefan Bengtsson på DSV i Landskrona som inte hört något om olyckan, men som omedelbart hjälper oss att få fram mer information. Det visar sig vara DSV i Estlands transport.

Via mejl får Bengtsson svar från Estland som gör gällande att trailern sålts av estniska DSV till det estniska åkeriet Misinar OÜ som kör för DSV i Estland. 
- Det var således inte längre DSV:s trailer, men jag har fått bekräftat att den är skattad och besiktigad i Estland, säger Bengtsson. 

På Misinar i Estland bekräftar de förloppet och berättar om svårigheter få svensk assistans då det tar tid att ordna betalningsgarantier. Garantierna har blivit nödvändiga då många aktörer i efterhand undandrar sig betalningarna. Den aktuella bärgaren rekommenderades dem.

Vi berättar hur bärgningen gått till.
- Detta är inte alls bra. Vare sig för vårt åkeri eller vår chaufför som ensam riskerar få bära ansvaret, säger de. Vi ska kontakta bärgningsföretaget och be om en förklaring till varför de gjorde på detta sätt.

De är mycket lättade över att ingen kommit allvarlig till skada. Den svenska bilen kunde haft en passagerare och deras andra förare kunde stått bredvid ekipaget och omkommit.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 7 Februari 2018, kl 17:19
Kategori: Nyhet
Taggar: Bärgningsförsäkring, Daniel Karlsson Transport AB, DSV, Estland, Misinar OÜ, Trafikolycka

Full chaufför tappade lasten - och körde i diket

"Märkte inget"

På torsdagseftermiddagen den 31 maj, får polisen ett samtal från chauffören Einar Iljin om en misstänkt berusad lastbilschaufför som framför en polsk dragbil med svenskregistrerad trailer. Anmälan ropas ut till polisen som snart får fler samtal om ekipagets framfart.

AdBlue-fusk kostade slovensk åkare drygt 70 000

Dansk polis: 60 gånger större utsläpp från manipulerad lastbil

En fordonskontroll som Tungvognscenter Syd nyligen utförde renderade i att en slovensk åkare ertappades med manipulerad AdBlue-utrustning på sin Euro 6-lastbil. Något som blev en dyr affär för åkeriet.

Utländska lastbilar ger klirr i kassan till danskarna

Kontroller utförda av danska Tungvognscenter Syd, resulterade i rejäla böter för fel, fusk och manipulation som involverade flera utländska transportaktörer.

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant