Stora skador, men det kunde ha slutat betydligt värre. Foto: Fredrik Jansson

Örebroåkeri i olycka med avställd trailer på E20

”Jag hade inte en chans att upptäcka det”

Det estniska linkekipagets dragbil havererar på E20. En estnisk bärgare bogserar flera timmar senare bort dragbilen, men lämnar resten kvar utan assistans och tydlig varningsmarkering. Endast slumpen gör att ingen blir allvarligt skadad denna gång.


Tur i oturen att det inte fanns någon passagerare i lastbilen som körde in i trailern. Foto: Daniel Karlsson Transport AB 

Kvällen den 5 februari kör Christoffer Wistrand, chaufför på Daniel Karlsson Transport AB, på E20 på väg söderut mot Göteborg. Han har precis börjat sitt skift och är utvilad. Strax innan klockan 21.00 händer det.
- Jag fick möte strax innan och bländade av, säger han. Jag hade inte en chans att upptäcka det mörklagda släpet i tid. När jag sedan stannar för att kolla chauffören, ser jag att det inte finns någon dragbil kopplad.

Olyckan sker mellan Finnerödja och Hova där ett mörklagt linkekipage utan dragbil har lämnats med endast en varningstriangel ställd knappt 30 meter bakom släpet. Wistrand ringer till åkeriets förman, Fredrik Jansson, som finns i närheten och snabbt kommer till platsen.

Jansson berättar att ekipaget stått där sedan minst 18.45, men då med varningsblinkers på. Varningstriangeln som ställs upp när bärgaren kopplar isär ekipaget, står i nära anslutning till trailern, säger han och hänvisar till ett vittne.

Jansson talar med den estniske bärgaren som bogserat dragbilen till en närliggande vändplats några hundra meter längre fram, men av någon anledning låtit resten stå kvar ute på E20. Detta görs innan polisen kommer och någon TMA-bil finns inte heller där. Det är en riktig tungbärgare som såg fräsch ut.
- Han förstår inte vad problemet var med hur han agerat, säger Jansson. Det finns ju två körfält påtalar han under vårt samtal.

Under knappt två timmar hinner olyckan ske, Jansson komma på plats liksom polisen. Tio minuter efter polisen, kommer ytterligare en estnisk dragbil som ska koppla ekipaget ute på E20 och kanske den föraren ska vara tacksam över att han inte kom tidigare och då kunnat vara på väg att koppla ekipaget och då blivit ännu en siffra i statistiken på skadade eller döda i dessa sammanhang.

Var bärgaren för klen eftersom den lämnade släpet kvar?
- Nej, det var en riktig tungbärgare som såg fräsch ut och var estnisk, säger Jansson som förvisso såg företagets namn, men inte noterade det.

Vi kontaktar ett svenskt bärgningsföretag som berättar att i Stockholm, Östergötland och Örebro, krävs det TMA eller polis för en sådan bärgning och i detta fall, som det beskrivs för honom, hade han själv tveklöst tagit med sig hela ekipaget.

Vi ringer Daniel Karlsson Transport AB som berättar att hans förare klarat sig med mindre skärsår, men är chockad.
- Det är skandal att sådant ens kan ske, säger Daniel Karlsson. Varför ska inte utländska aktörer ringa exempelvis Assistancekåren och märka ut sina stillastående ekipage precis som vi måste göra? Har de inte råd till det, ska de inte köra här och även om det inte är förbjudet att bärga sitt eget fordon, ska det göras på ett trafiksäkert sätt.

Han tycker sig märka att det blir allt vanligare att hela ekipage eller släp, utan varningsutmärkning, står mörka i vägrenar, även på Europavägarna och detta måste kommas tillrätta med anser han.
- Står man på en Europaväg, ska hela ekipaget det bärgas till närmast lämpliga plats och där kan man sedan byta dragfordon. Att utsätta medtrafikanter för livsfara som de gjorde, borde det vara fängelse på, sammanfattar Daniel Karlsson.

Det står DSV på trailern och vi kontaktar säkerhetsansvarige Stefan Bengtsson på DSV i Landskrona som inte hört något om olyckan, men som omedelbart hjälper oss att få fram mer information. Det visar sig vara DSV i Estlands transport.

Via mejl får Bengtsson svar från Estland som gör gällande att trailern sålts av estniska DSV till det estniska åkeriet Misinar OÜ som kör för DSV i Estland. 
- Det var således inte längre DSV:s trailer, men jag har fått bekräftat att den är skattad och besiktigad i Estland, säger Bengtsson. 

På Misinar i Estland bekräftar de förloppet och berättar om svårigheter få svensk assistans då det tar tid att ordna betalningsgarantier. Garantierna har blivit nödvändiga då många aktörer i efterhand undandrar sig betalningarna. Den aktuella bärgaren rekommenderades dem.

Vi berättar hur bärgningen gått till.
- Detta är inte alls bra. Vare sig för vårt åkeri eller vår chaufför som ensam riskerar få bära ansvaret, säger de. Vi ska kontakta bärgningsföretaget och be om en förklaring till varför de gjorde på detta sätt.

De är mycket lättade över att ingen kommit allvarlig till skada. Den svenska bilen kunde haft en passagerare och deras andra förare kunde stått bredvid ekipaget och omkommit.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 7 Februari 2018, kl 17:19
Kategori: Nyhet
Taggar: Bärgningsförsäkring, Daniel Karlsson Transport AB, DSV, Estland, Misinar OÜ, Trafikolycka

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud.
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

Pia Nilsson (S):

Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?

Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen – och inte minst – var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant