Donald Pilblad är luttrad vad beträffar danska Frejas tidigare löften om ersättning för andra arbeten. Betalningen har uteblivit, förklarar Donald. Foto: Heidi Bodensjö

Bärgaren låste in Freja-ekipage för att få betalt – åberopar retentionsrätten

Freja om fakturan: ”Körde ni godset till Kiruna?”

Ett utländskt ekipage går av vägen, lasten ramlar ut och diesel läcker. Polis samt räddningstjänst vill snabbt påbörja sanering och ringer in bärgare. Efter ett omfattande arbete, tar bärgaren med sig hela ekipaget med last och åberopar retentionsrätten. ”Vi har dåliga erfarenheter av speditionens betalningsvilja”, säger bärgningsföretagets ägare. Speditionsbolaget har nu synpunkter på händelsen.

Onsdagen den 28 februari, kör ett Freja-ekipage av E6/E20 i höjd med Flädie, norrgående. Stora mängder diesel läcker varför polis och räddningstjänst snabbt vill få bort ekipaget för att kunna sanera. Då föraren inte talar något gemensamt språk, fattas beslutet att ringa bärgare och det blir Donalds Bilbärgning som får uppdraget.

Bärgningsarbetet blir omfattande då lasten, bestående av blomjord, isolering och en cirka 4 ton tung värmeväxlare, helt saknar spännband och har kastats runt och ut ur trailern. Bärgare på plats är Dennis Nilsson.
- Blomjorden är indränkt i diesel så vi ringer en kranbil med skopa och baljor att lägga dem i, säger han. För att lyfta undan maskinen krävs kranbil och många timmars jobb.

Ekipaget bärgas till Donalds Bilbärgnings uppställningsplats i Kävlinge och låses in. Godset låses in på en annan anläggning. Chauffören som saknar likvida medel, inhyses i två dygn i en personalbyggnad på platsen. Nu handlar det om att få betalt för arbetet och utlägg för de inhyrda resurserna.

Donalds Bilbärgnings ägare Donald Pilblad är luttrad vad beträffar danska Frejas tidigare löften om ersättning för andra arbeten.
- De har vid tidigare bärgningar sagt att de ska betala, men när fakturan skickats, säger de bara att de inte är beställare och betalningen uteblir, säger han. Därför står nu hela ekipaget och gods, bakom lås och bom tills fakturan är betald och vi tar betalt per dygn nu.

Donald har i flera år använt sig av retentionsrätten, så även nu. Vid en bärgning som den aktuella där det anlitas externa företag som ska ha betalt, står bärgningsföretaget för deras fakturor som sedan läggs in i fakturan till slutkunden.
- Att ett bärgningsföretag ska stå för inte bara timmar av gratis arbete, utan även fakturor till inhyrda företag nödvändiga för bärgningen, kan innebära tiotusentals kronor och mer i ren förlust om betalning uteblir. Retentionsrätten handlar endast om att säkerställa betalningen för det arbete vi faktiskt utför, säger Donald.

När det gäller utländska fordon, går dessa via SOS International och Trafikförsäkringsföreningens så kallade ”TFF-metod” där de går in och tar kostnaden om ersättning för bärgning uteblir. Donalds Bilbärgning är ett av SOS International upphandlat företag.
- Vi föredrar dock att använda retentionsrätten framför att lägga kostnaderna på TFF vars medlemmar är svenska försäkringsbolag, avrundar Donald.

På torsdagen hör Freja av sig till Donalds och de är missnöjda med situationen, säger Agneta Pålsson på kontoret.
- De är kritiska till att bärgningen gjorts utan att de tillfrågats och kritiserar egentligen det mesta som kringgärdar arbetet, säger hon. Jag förklarar att det blir större problem när en förare inte använder ett enda spännband och inte heller kan kommunicera.

Agneta berättar vidare att Freja efterfrågar lagstiftningen som ger dem rätt att hålla kvar ekipaget och godset. De kallar kvarhållandet olagligt, säger hon. Hon påminner Freja om att de tidigare haft problem med betalning från dem.
- Detta bemöter de med att det är ju Freja inte ensam om, säger hon. Redan från första mejlet upplever jag tonen som forcerad och krävande.

Fakturan är skickad till åkeriet varför Freja kritiserar att Frejas gods kvarhålls och att värdet på kvarstaden överstiger fakturan, förklarar hon. De har även synpunkter på kostnaderna och frågar henne om de ”kört godset till Kiruna”. Proffs har tagit del av hela korrespondensen.

Konflikten är pågående och vi kommer att genomlysa ärendet i ett kommande nummer av tidningen Proffs. Inblandade parter får tid och plats att formulera sina synpunkter och just tid är något Freja säger till Proffs när vi ringer, att de vill ha innan de kan kommentera ärendet.


Det tog en bra stund att röja upp efter olyckan. För att säkra betalningen, har bärgaren låst in ekipaget och godset.  

Om artikeln

Publicerad: Fredag 9 Mars 2018, kl 18:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Assistancekåren, Donalds Bilbärgning AB, Freja, Retetionsrätten

Självkörande lastbil – i Jönköping

”Lastkapaciteten är cirka 20 ton”

Världens första självkörande lastbil på allmän väg blir verklighet i Sverige redan i höst. Då installerar DB Schenker och Einride världens första självkörande, eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg.

Arg förare överger ekipaget

”Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas”

Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.

Slutreplik av Monica Green (S)

”Sverigedemokrater har skygglappar”

I mitt förra svar, skriver jag: "vi kan inte ge oss förrän vi kommer åt onyktra, oseriösa, osäkra transporter" och jag upprepar flera gånger att vi måste fortsätta oförtrutet mot droger i trafiken. Att då Thomas Morell sedan påstår att jag är bottenlös arrogant förvånar mig inte, men det är en grov svartmålning av det arbete som pågår.

Thermo King presenterar nya modeller

”Eldrivna aggregat för distribution i innerstaden”

Thermo King breddar sitt utbud av nya B-seriemodeller med noll-utsläpp. Det är helelektriska kylaggregat för små last- och skåpbilar, specialdesignade för leveranser i stadskärnor och områden med utsläppsbegränsningar.

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant