Ekipaget som nyligen smet från polisen i Malmö (till vänster), har tidigare ertappats med att stjäla diesel i Norge. Foto: Tidningen Proffs och Peter Lundaby

Bil som körde iväg trots körförbud tidigare ertappad med att stjäla diesel

Den bulgariska dragbilen får körförbud av Malmöpolisen – smiter – och tas igen, men då åker klampen på. Många läser artikeln, men en läsare är extra vaken och känner igen dragbilen från en artikel i november 2014 då bilen är inblandad i en dieselstöld och den då aktuella föraren försöker köpa sig fri med öl och sprit.


Hans Karlsson har ett gott minne när det gäller vad som rör sig på våra vägar. 

Det är Hans Karlsson i Arvika som kommer ihåg dragbilen från bulgariska Antonio Trans som den 2 november 2014, med en Fixemertrailer bakom sig, står parkerad utanför Bilcon i Kongsvinger och stjäl diesel. Detta gör han oss uppmärksam på - och det visar sig att han har rätt vilket föranleder oss att ställa frågor till Fixemer och åkeriet.

I norska Kongsvinger står dragbilen från Antonio Trans med en Fixemertrailer parkerad mycket nära ett annat ekipage och föraren hinner, med den medhavda utrustningen, stjäla 700 liter diesel innan han tas på bar gärning. Då försöker han köpa sig fri genom att erbjuda öl och starksprit. Det går emellertid inte, utan han döms för både dieselstöld och spritsmuggling. 

Fixemer säger den gången till Proffs att åkeriet inte kör för dem och Antonio Trans lovar oss via mejl att återkomma med svar på våra frågor, men så sker inte.

Den 12 februari 2018 är det åter dags för Fixemer att genom Antonio Trans, hamna i rampljuset när polisen i Malmö stoppar samma dragbil från det aktuella åkeriet. Huruvida det är samma förare, vet vi inte. Förutom att inte kunna visa upp tillräckligt antal färdskrivarblad, beläggs fordonet med körförbud på grund av problem med styrningen.

Föraren hörsammar inte polisen utan ger sig senare iväg, upptäcks och beordras än en gång att stanna kvar på platsen. På morgonen är han åter borta. En vecka senare stoppas samma bil och förare igen och då klampas ekipaget.

Varför använder sig Fixemer av den här typen av åkerier frågar vi Nordenansvarige Martin Urban - och stämmer det verkligen att Antonio Trans inte körde för dem även 2014? 
- Det stämmer, säger han. Vi har inte haft något avtal med åkeriet 2014.

Han säger att de, fram tills det senaste hände, inte visste att en av deras underleverantörer har ett kontrakt med Antonio Trans, men även om de har det, är det inte tillåtet för dem att ta in andra underleverantörer för Fixemers transporter, säger han.
- Sker sådant, vidtar vi åtgärder, säger han.

Antonio Trans svarar denna gång på våra frågor och Emilija Davitkovska bekräftar att dragaren ägs av Antonio Trans och har fortsatt köra för Fixemer genom ett annat åkeri.
- Fixemer har känt till detta hela tiden, säger hon.

Anledningen att Antonio Trans slutade köra för Fixemer, säger hon beror på att åkeriet i ett annat sammanhang inte anser sig ha fått sina pengar av dem. Hon är tydlig med att den aktuella dragaren 2014 körde för Fixemer och att Fixemer även nu känner till att den körs för dem genom ett annat åkeri.

Tillbaka till Martin Urban på Fixemer som nu är mycket tydlig med att de inte hade avtal med Antonio Trans 2014 och att de inte heller har det idag.
- Endast under 2016 hade vi ett samarbete på ungefär ett år, säger han.

Det är sant att de visste att åkeriet var kontrakterat genom ett annat företag som kör för Fixemer, fortsätter han, men affärsrelationen har de endast med sin egen underleverantör.

Fixemer understryker också att det inte finns några obetalda fakturor från Antonio Trans.
- Säger de något annat, beror det troligtvis på att de har hamnat i problem och vill skydda sig själva, avrundar Martin Urban.

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 22 Mars 2018, kl 16:58
Kategori: Nyhet
Taggar: Antonio Trans, Fixxemer, Körförbud, Smuggling

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant