Robert Bengtsson vid tillfället då dragbilen kom till Sverige efter flera år i Röda Korsets tjänst. Foto: Scania

Dragare som hjälpt tusentals nödställda pensioneras – i Södertälje

På Scanias museum i Södertälje har det sedan en tid tillbaka stått en pensionerad Rödakors-dragbil som har en spännande livshistoria bakom sig. Nu har den återställts i nyskick av Ljungby Lastvagnar och är åter på väg tillbaka till de fina salongerna i ett bländande skick.


Självklart har dragbilen blivit omskriven i Scanias tidning Scania World. Foto: Scania 

Det är Scanias miljonte lastbil som slutmonterades år 2000 i Nederländerna och som visar att Scanias modellprogram är baserat på ett globalt modulsystem. Denna treaxliga Scania P124 CA6x4, även kallad Millenniebilen, består av komponenter från många länder.

De svenska delarna består av ram och bakaxelbryggor från Luleå, axlar från Falun, motormontering, borrning och målning av sidobalkar samt bearbetning av transmissionsdetaljer i Södertälje, hytten är från Oskarshamn och växellådan från Sibbhult. Från Argentina kommer bakaxelväxeln medan motorblocket är från Brasilien.

Slutmonteringen görs i Nederländerna och avslutningsvis görs leveransinspektionen i Frankrike. Kan det bli mer internationellt, frågar vi oss?

Vid världsutställningen i Hannover år 2000, överlämnas Millenniebilen till Internationella Röda Korset för att i åtta år ingå i deras flotta av hundratals fordon som levererar förnödenheter till utsatta människor i världen. Det blir nästan 250 000 kilometer i mänsklighetens tjänst i svält- och krigshärjade områden där inte minst vägarnas skick ställer höga krav på fordonen.

Den har körts på bland annat Balkan och i Mellanöstern gick den en runda mellan Jordanien till Israel till Ghazaremsan och tillbaka igen. Därefter blev det två år i Kenya och i östra Afrika samt ett flertal länder på den afrikanska kontinenten.

Röda Korsets fordon pensioneras efter åtta år och det blev problemfria år för Millenniebilen. Under de första sex åren finns det inte ett enda problem med fordonet noterat i loggboken trots att det färdats på några av Afrikas värsta vägar som finns i Etiopien.

En konvoj kan vara upp till två veckor och efteråt plockas fordonen nära nog helt isär eftersom vägarna sliter hårt på hela fordonet och med sig på resan har de såväl servicemekaniker som reservdelar.

Efter pensioneringen återvänder fordonet till muséet i Södertälje och ställs ut i befintligt skick, men nu har den fått en total ansiktslyftning.

Varför inte behålla det befintliga skicket, frågar vi fordonsansvarig Robert Bengtsson på Scania.
- Vi har en Rödakorsbil till som vi har i absolut originalskick och den är riktigt sliten, säger han. Millenniebilen vill vi visa i nyskick.

Att arbetet på bilen skulle göras av Jenö Benedek på Ljungby Lastvagnar var givet då hans tidigare arbete varit mycket tillfredsställande, säger Bengtsson. Benedek har renoverat ett antal veteranlastbilar varav en del återfinns på ett privat museum i Ljungby.

Den 28 mars är det planerat att Millenniebilen åter ska stå i Södertälje i så kallad ”mint condition” att beundras av besökare från hela världen.  


På väg mot Södertälje. Foto: Scania 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 30 Mars 2018, kl 17:47
Kategori: Nyhet
Taggar: Humanitär hjälp, Millenniebilen, Röda Korset, Scania

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant