Torsdagens två cabotageärenden handlade om de här båda ekipagen. Foto: Göran Rosengren

Fem otillåtna cabotage under polisutbildning i Helsingborg

Just nu pågår polisens "cabotageutbildning" för fullt på olika håll i landet. Proffs har besökt ett gäng trafikpoliser under den praktiska delen av utbildningen. En kurs som hittills under sammanlagt två praktikdagar har resulterat i fem rapporterade otillåtna cabotage.


Bilinspektör Mats Larsson. En av tre kursledare i Helsingborg. Foto: Göran Rosengren 

Att kontrollplatsen vid Helsingborg ofta är bemannad är bland andra Proffsläsaren väl medveten om. Men att personalen på plats består av en styrka på 19 personer är inte vardagsmat precis. Men så såg det ut på torsdagen på Långeberga.

De numera så omtalade ”cabotagemiljonerna” har börjat rulla. Men kursen handlar inte endast om cabotage. Både internationella och nationella regler tas upp, liksom nya regler för flygande inspektion.
- Detta är den andra omgången vi har här i Helsingborg, säger trafikpolis Sören Johansson, en av de tre kursledarna.

Tredagarsutbildningen består av två dagar teori och en dag praktiska övningar. Den första teoridagen handlar om flygande inspektion och leds av bilinspektör Mats Larsson från Halmstad.
- Det här handlar om ren information om de nya reglerna som börjar gälla den 20 maj i år, säger han.

Mats förklarar att hans teori omfattar till exempel de nya besiktningsreglerna för lätta fordon.
- Men den stora nyheten är nog att alla som utför flygande inspektion nu ska certifieras.

Syftet med certifieringen, som består av tre olika nivåer, är att höja kvaliteten på kontrollerna. Den mest grundläggande certifieringen, F1, ger behörighet att i begränsad omfattning besiktiga alla typer av fordon plus utökad kontroll av lätta fordon.
- Steg 2, F2, ger utöver F1-nivån behörighet att göra utökade kontroller av tunga fordon, förklarar Mats.

Den tredje och högsta nivån, F3, innebär att polisen eller bilinspektören kan utföra mer ingående tekniska kontroller.
- I princip en fullständig kontrollbesiktning, beroende på vilken utrustning som vid tillfället finns att tillgå.

Den del av kursen i Helsingborg som omfattar regler om internationella och nationella transporter håller trafikpoliserna Sören Johansson och Lars-Göran Samuelsson i. Och de är nöjda med de två kurser som hittills har hållits.
- Det finns ett behov av att höja kompetensen. Bland annat innebär det en trygghet för de poliser och bilinspektörer som ska utföra kontrollerna att de känner att de har kunskap om reglerna, förklarar Lars-Göran.

Målet med kursen är att kunna avgöra om en transport är laglig eller ej.
- Det är viktigt att man inte uppehåller den lagliga trafiken i onödan.

Även om de nationella reglerna gås igenom, ligger tyngdpunkten på reglerna som gäller för de internationella transporterna.
- Både cabotage och kombitrafik, tillägger Lars-Göran Samuelsson.

Björn Ritze, trafikpolis från Stockholm, är en av 17 personer i den här veckans ”elevgrupp”. Han är nöjd med dagarna i Skåne.
- Kursen har varit mycket bra. Instruktörerna är väldigt duktiga, säger han.

Björn känner att han reser hem med nya kunskaper.
- Absolut. För min egen del känner jag att jag har saknat kunskaper på området. Även om vi framöver kanske inte kommer att ha ett uttalat fokus på till exempel cabotage, kommer man naturligtvis att titta lite extra på den typen av trafik i framtiden.

Björn berättar att Transportstyrelsen, under den andra teoridagen, kom på besök.
- Det var väldigt givande och extra kul att få ett ansikte på dem, avrundar han.

Så, hur gick det då under praktiken?
- Den förra gruppen ertappade tre otillåtna cabotage och det här gänget lyckades hitta två, förklarar Sören Johansson.

Vi frågar Lars-Göran Samuelsson vad man kan dra för slutsatser av resultatet.
- Svårt att säga, men om vi hade haft större resurser så hade vi sannolikt kunnat rapportera fler olagliga transporter. Oavsett så tror jag absolut att landets alla poliser kommer att hitta många fler otillåtna transporter i framtiden, avslutar han.

Fotnot
Totalt ska 400 poliser och bilinspektörer genomgå den aktuella utbildningen. Detta enligt uppgifter från Polisens Utvecklingscentrum Region Mitt. Förutom i Helsingborg, hålls utbildningar även i Sundsvall, Uppsala, Norrköping och i Göteborg.


Två nöjda kursledare, Lars-Göran Samuelsson och Sören Johansson. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 15 Mars 2018, kl 19:18
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Cabotagemiljoner, Flygande inspektion, Helsingborg, Kombitrafik, Trafikpolisen, Utbildning

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

FINANSPOLISEN SLÅR TILL

”26 000 liter diesel tas i beslag”

26 000 liter är en ansenlig mängd och en berättigad fråga är om dieseln är "skördad" i flera länder i Europa eller på något annat, ljusskyggt sätt hamnat på aktuell trailer.

Nya 80-tonsramper från Manoovr

”Vi höjer standarden för transport av tunga maskiner”

Nooteboom Manoovr senaste tillskott är 4-, 5- och 6-axliga förlängbara semitrailers för grävmaskiner med skopa. De nya produkterna är specialgjorda för transporter av exemplevis jordbearbetnings- och byggmaskiner.

Polisen kan inte skriva ordningsbot

”30 ton obandad marksten leder inte till påföljder”

Den 12 april kontrollerar Kustbevakningens inspektör Jonna Ström ett bulgariskt ekipage som kommer in från Danmark till Helsingborg via Scandlines. Trailern är lastad med cirka 30 ton marksten på pall på väg till Göteborg.
- Endast den dubbelställda pallen är bandad, säger Jonna. Resten står löst och är inte heller förstängt åt sidorna.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant